Millä vauvan ruokia voisi maustaa?

Vierailija

Tavallisia kotiruokia syötän (joskus purkkiruokaakin), mutta millä maustatte ruokaa, jotta saisi vähän vaihtelua?
Vauva 9 kk.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Tarviiko nyt niin vaihtelua? Lähinnä ilmeisesti itse tarvitset vaihtelua? 

Mutta paa nyt hillitysti jotain yrttejä sekaan. Ihan snadisti voi kokeilla myös pippuria, mutta korostan, että TOD. vähän sitä sitten. 

Kaikkea voi kokeilla ihan pienissä määrin. Se kai nyrkkisääntönä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tarviiko nyt niin vaihtelua? Lähinnä ilmeisesti itse tarvitset vaihtelua? 

Mutta paa nyt hillitysti jotain yrttejä sekaan. Ihan snadisti voi kokeilla myös pippuria, mutta korostan, että TOD. vähän sitä sitten. 

Kaikkea voi kokeilla ihan pienissä määrin. Se kai nyrkkisääntönä!

Tarvii, koska selkeesti alkaa olemaan vähän kyllästynyt mun tekemiin sooseihin. :)

AP

Vierailija

Tilliä, persiljaa, sipulia, currya, kanelia, keitot ja padat oon maustanut laakerinlehdillä ja kokonaisilla pippureilla (nämä oon noukkinut pois ennen soseuttamista) ym.

Vierailija

Tsekkaa marketin yrttiosasto, sekä kuivatut että tuoreet. Kuivatuista mausteista esim. persilja ja rakuuna ovat hyviä, koska murenevat pieneksi, mutta esim. timjamissa on hyvä maku, mutta se voi jäädä "tikuiksi" ruokaan. Tuoreissa yrteissä tuota murhetta ei ole, joten niitä voi ihan rauhassa pilkkoa ja lisätä ruokaan. Mausteet voi myös laittaa kattilaan esim. sideharsopussukassa tai suljettavaan teesiivilään jemmattuina, niin tulee makua muttei tikkuja. Jos 9-kuinen alkaa tympääntyä soseisiin, niin sille voi antaa käteen palan keitettyä bataattia, perunaa tai porkkanaa ja muutenkin panostaa sormiruokailuun, niin ei käy niin tylsäksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tilliä, persiljaa, sipulia, currya, kanelia, keitot ja padat oon maustanut laakerinlehdillä ja kokonaisilla pippureilla (nämä oon noukkinut pois ennen soseuttamista) ym.

Varovasti sen kanelin kanssa - se on nimittäin maksatoksinen.

Vierailija

9 kk ikäiselle ei kyllä enää mitään soseita tarvitse. Teet perusruokaa maidottomana (ruokakerman voi korvata esim. kaura- tai soijavalmisteella) ja vähän vaikka haarukalla muusaat, mausteiksi yrttejä, sipulia, pippuria.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Varovasti sen kanelin kanssa - se on nimittäin maksatoksinen.

Kaneleissa on eroja. Ceylon-kaneli sopii hyvin vauvan ruokien maustamiseen. + ei ole niin voimakkaan makuinen kuin perus markettikaneli.

Vierailija

Kaikenlaisia yrttejä ja pippureita olen lähinnä käyttänyt. Maustekauppa.net-sivuilta olen tilannut suolatonta kasvisliemijauhetta. (Ei ole tarkoitus erityisesti mainostaa, mutta suolattoman kasvisliemen löytäminen oli melkoisen etsimisen takana!) Esim. tuolta samasta paikasta löytyy myös Ceyloninkanelia, jolla voi maustaa vaikkapa puuroja tai omenasosetta. Ceyloninkanelissa on alhainen kumariinipitoisuus, joten sitä voi turvallisesti antaa lapsille. Ihan marketista löytyy toki myös erilaisia mauste- ja yrttisekoituksia. Vaikkapa Meiran yrttinen kasvismauste myllyssä. Katsoo vain, ettei sekoituksessa ole suolaa tai muuta kiellettyä mukana.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat