Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverilla kaksi lasta, joista vanhempi jää ilman huomiota

Vierailija

Kaverillani on 1- ja 3-vuotiaat lapset. Kun nuorempi (poika) oli muutaman kuukauden ikäinen, kiinnitin huomiota vanhemman lapsen (tyttö) mustasukkaiseen ja huomionhakuiseen käytökseen. Tajusin pian että käytökselle on hyvä syy: äiti ei huomioi tyttöä juuri ollenkaan tai jos huomioi, niin ei mitenkään positiivisella tavalla. Ymmärrän että vauva vaatii paljon huomiota ja ajattelin tilanteen tasaantuvan vauvan kasvaessa, mutta sama jatkuu edelleen.

Kun kylään tulee joku, joka antaa huomiota myös tytölle, tämä suorastaan hehkuu onnesta. Tyttö haluaa leikkiä, jutella ja olla aikuisen sylissä. Äiti kun ei syliä tarjoa ja tiuskii, jos tyttö "levittää leluja" tai muutoin "häiritsee". Vauvan kanssa kaverilla on aikaa puuhata ja touhuta, mutta tytön kanssa ei leikitä, hänelle ei lueta, eikä viedä mihinkään. Aivan kuin hänen pitäisi vain istua hiljaa ja olla näkymätön.

Nyt alkaa näyttää siltä, ettei tyttö oikein saa uusia sopivia vaatteitakaan, leluista puhumattakaan.

Kun kaveri puhuu lapsistaan muille, hän hehkuttaa vauvan ihanuutta, mutta ei puhu tytöstä oikein mitään. Jos puhuu, niin valittaa lähinnä tytön "oikuista" ja "vaativuudesta". Nähdäkseni kyseessä ei ole mikään oikukas lapsi, vaan ihan normaali 3-vuotias.

Näen perhettä useamman kerran viikossa, ja muutkin tutut ovat huomanneet saman ongelman. Kaverin äiti (eli lasten mummo) oli huomauttanut kaverille tytön kohtelusta, mistä kaveri oli suuttunut ja lakannut kutsumasta mummoa kylään.

Mitähän pikkutytön hyväksi voisi tehdä? Olen itse mm. vienyt häntä leikkipuistoon, eläintarhaan, jätskille, ostoksille ja mitä olenkaan keksinyt... Äitiä en kuitenkaan voi korvata. Kaveri on aina tyytyväisenä, kun saa "jäädä vauvan kanssa kahden ilman että tarvitsee jakaa huomiota". Alkaa suututtaa pikkutytön kohtelu todella paljon. Neuvoja??

Kommentit (7)

Vierailija

Kamala tilanne. Ehdottaisin että kuvaisit joskus kaverisi käytöstä tyttöään kohtaan, ehkä hän tajuaa kun näkee itse miten kohtelee lastaan. Voit myös pyytää kaverisi miestä kuvaamaan ja yhteisiä ystäviäsi kuvaamaan. Koostakaa näistä eri kerroista kuvatuista tapahtumista video hänelle, näyttäkää ja kysykää minkälaisia tunteita tämä video herättää hänessä. Älkää puhuko syyttelevään sävyyn! Kirjoittakaa ennen videon näyttämistä kirjeet miten olette huomanneet hänen käyttäytyvän lapstaan kohtaan (edelleen ei syyttelevään sävyyn, vaikka kuitenkin niin että hän tajuaa että hänen täytyy muuttua). ja antakaa se kun hän on nähnyt videon. Tehkää selväksi hänelle että hänen käyttäytymisensä on kestänyt jo kauan, ja siitä on tullut huon tapa josta hänen täytyy päästä eroon jos hän haluaa molemmille lapsilleen hyvän ja onnellisen lapsuuden. Luulen että kaverisi tarvitsee apua tunnesuhteen luomiseksi lapsensa kanssa, perheneuvolalta voi saada apua..? Jos ei muuta ota yhteyttä lastensuojeluun, kysy miten he voisivat auttaa perhettä äidin ja lapsen vuorovaikutussuhteelle, ehkä mll:ltä on eri kursseja jotka tukee vanhemmuutta. Ottakaa hoitoon vauvaa, ja järjestäkää äidille ja isommalle lapselle yhteinen yllätys, jossa olette maksaneet heille leffaliput lastenleffaan ja vaikka annatte rahaa yhteiselle kahvilhetkelle. 

Vierailija

Voi itku mikä tilanne. Kiitos että välität tuosta pienestä tytöstä <3

Miten lapsen isä reagoi epätasa-arvoiseen kohteluun, vai kohteleeko itsekin lapsia samalla tavalla? Onko ensimmäisen lapsen temperamentti tai sukupuoli ollut äitille jotenkin pettymys? Miten äitillä meni lapsen kanssa silloin kun toinen ei ollut vielä syntynyt? Vaikka vanhemmilla kuinka olisi suosikkeja, niin ei lasten pitäisi olla tuosta suosikkijärjestyksestä millään tavoin tietoinen. Tuo 3-vuotias tarvitsisi kyllä pikaisesti muutosta perhedynamiikkaan ettei tule mitään vakavampia ongelmia.

Vierailija

Minä neuvoisin, että sanot hoitavasi mielelläsi poikaa, jotta äiti ja tytär pääsisivät tekemään tyttöjen juttuja? ;) ehkä äidin silmät avautuisivat, kun näkisi tytön kahden kesken.

Vierailija

Järkyttävää, mutta ikävä kyllä totta että tuollaisia vanhempia vielä nykyäänkin on ihan oikeasti, olen joskus törmännyt, ja vaikea siihen on puuttua.

Toivon todellakin että tytöllä on edes hyvä isä joka huomioi häntä. Tuo tilanne ei lupaa hyvää kyllä pojallekaan, äidin liiallinen ripustautuminen ei tunnetusti ole kasvavalle pojalle hyväksi millään muotoa.

Vierailija

Tulee niin oma lapsuus mieleen :( Itse olin 3v kun pikkuveljeni syntyi ja siitä lähtien minut unohdettiin kokonaan ja hyysättiin vaan tätä veljeäni. Itse olen vannonut, etten ikimaailmassa tee samaa lapsilleni. Oikein suututtaa tuollaiset "äidit"!!

Vierailija

Oma äitini oli juuri tuollainen :)
Toivotaan että tytöllä on edes vahva luonne. Ehkä äiti on niitä ijmisiä joiden täytyy aina "liittoutua" jonkun kanssa ja jotain vastaan. Nyt siis nuoremman lapsen kanssa.

Huoh. En muista omasta lapsuudesta että mun äiti olisi koskaan pitänyt mua sylissä tai edes koskenut. Tai kvin myönteisesti puhunut. Veli istui sylissä 247 ja terrorisoi mua mutsin suosiollisella siunauksella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oma äitini oli juuri tuollainen :)
Toivotaan että tytöllä on edes vahva luonne. Ehkä äiti on niitä ijmisiä joiden täytyy aina "liittoutua" jonkun kanssa ja jotain vastaan. Nyt siis nuoremman lapsen kanssa.

Huoh. En muista omasta lapsuudesta että mun äiti olisi koskaan pitänyt mua sylissä tai edes koskenut. Tai kvin myönteisesti puhunut. Veli istui sylissä 247 ja terrorisoi mua mutsin suosiollisella siunauksella.

Itse muistan sen, että kun oltiin lapsena huvipuistoissa, niin äiti meni laitteisiin AINA vain veljeni kanssa. Jouduin sitten mennä isän kanssa. Olin hirveän surullinen ja ihmettelin, miksei äiti minun kanssa voi ikinä tulla. Äiti oikein roikkui veljessäni ja jo lapsena minua oksetti niiden sairas suhde. No, huono äiti on aina huono äiti.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat