Hakisinko oikeustieteelliseen? Vai jotain muuta?

Vierailija

Olen siis nyt valmistunut lukiosta syksyllä, ja huolestuttaa mihin oikein hakisin, lakimiehen(naisen) työ kiinnostaisi jonkin verran mutta en tiedä onko käsitykseni alasta kovinkaan realistinen.
Arvosanani on aivan hyvät, että niiden puolesta olisi varmaan ihan hyvä mahdollisuus päästä sisään, toki pääsykoe vaikuttanee enemmän. Minulla on pitkästä enkusta L, yhteiskuntaopista L, historiasta E, pitkästä matematiikasta L, kemiasta L, biologiasta L ja äidinkielestä M joten saisin varmaankin aika hyvät lähtöpisteet vaikka en ole vielä ehtinytkään laskemaan miten monta tarkalleen kun en ole pidemmälle miettinyt asiaa.
Toinen vaihtoehto olisi kauppatiede mutta se ei kiinnosta ihan samoissa määrin. AMK:t olisi sitten hyviä varavaihtoehtoja jos en pääse yliopistoon.

Onko vielä aloja jotka voisi tämän perusteella olla mahdollisesti kiinnostavia minulle? Tai onko täällä ihmisiä jotka ovat opiskelleet oikeustieteellisessä, ja haluaisivat jakaa kokemuksiaan? Muita samassa tilanteessa olevia? :)

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älä ota liian itsestäänselvänä sisäänpääsyä.

En tietenkään ota. Tässä koko ajan puhun vain hakemisesta ja mainitsin AMKn varavaihtoehtona tekstissä. Aina voi käydä niin ettei sisään pääse mutta jonnekin olisi edes hyvä hakea ja mielellään johonkin mikä kiinnostaa, sitä vain tässä mietin. ap

Vierailija

Hyvät yo-arvosanat auttaa sisäänpääsyssä eli siinä mielessä olet vahvoilla. Lainaa kirjastosta esimerkiksi jokin Oikeus tänään -kirjoista ja lue. (em kirja on Lapin yliopiston pääsykoekirja, mutta samalla myös kattava perusteos joka avulla voit tutustua oikeustieteeseen).

Lukemisen jälkeen mieti, herättikö kirja kiinnostusta, koska sitä oikis vaatii. Oikeustieteen tutkinto on ns yleisestutkinto eli päästyäsi sisään pakerrat noin 1000sivua/tentti ja aihealueet vaihtelevat rikosoikeudesta immateriaalioikeuteen.

Onnea valitsemallesi tielle

Vierailija

Oikeustiede on aika tylsää verrattuna moniin muihin yliopistoaineisiin. Mikäli olet kiinnostunut arkipäiväisistä asioista ja niihin liittyvien ongelmien ratkomisesta ala varmasti sopii sinulle. Mikäli taas haluat käyttää älyäsi, mielikuvitustasi ja luovuuttasi, kehottaisin valitsemaan jonkin toisen alan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oikeustiede on aika tylsää verrattuna moniin muihin yliopistoaineisiin. Mikäli olet kiinnostunut arkipäiväisistä asioista ja niihin liittyvien ongelmien ratkomisesta ala varmasti sopii sinulle. Mikäli taas haluat käyttää älyäsi, mielikuvitustasi ja luovuuttasi, kehottaisin valitsemaan jonkin toisen alan.

Noh, kaikki riippuu perspektiivistä, jos AP on kiinnostunut oikeustieteestä niin varmasti se hänelle on palkitsevaa.

Itse istuin kerran kaverini seurana matematiikan luennolla (älkää kysykö miksi) ja se oli varmasti elämäni tylsin parituntinen, mutta olen aika varma että kyseinen kaveri sanoisi aivan samaa historian luennoista.

Vierailija

Ei pahalla Ap. Mutta, ehkä sinun oikeasti kannattaisi ottaa käteen, joku vaikka Helsingin yliopiston, tai  googlaa vaikka Helsingin ja Aalto yliopistojen sivuille -vain esimerkkinä mainitakseni- ja katsoa ja lukea, mitä kaikkea enemmän ja vähemmän ihmeellistä, sitä voikaan opiskella.

Ylioppilaskirjoitusten perusteella sinulle voisi sopia (lue: kiinnostaa) opiskellla vaikkapa historia, kemiaa ja tai matikkaa. Tavattoman mielenkiintoinen ala saattaisi olla vaikka kansantaloustiede, jota voisin itse suositella sinulle Ap. - Yliopistoissa on hyvin paljon muutakin kiinnostavaa kuin vain lääkis, oikis ja kauppis, vaikka toki Ap sinulla varmasti on aivan hyvät mahdollisuudet päästä opiskelemaan juuri jonnekin niistäkin.

Yksi vaihtoehto tietysti saattaa olla pitää välivuosi ja rauhassa miettiä, mitä tulevaisuudessa haluaisi opiskella. Mutta koska vuosi tai vuodet kiitävät nopeasti kannattaa välivuotta suunnitella ja puntaroida, mitä silloin aikoo tehdä, eikä käyttää aikaansa vain odottaen, että jostain iskee tajunnan räjäyttävä salama, jonka valaisemana löytää sen oman kutsumuksensa. - Ei kannata ainakaan pelätä, että valitsisi väärin, sillä etukäteen kannattaa sisäistää, että jokaisella alalla on omat hyvät ja huonot puolensa.    

Vierailija

Miksi et hae lääkikseen? Hyvä palkka ja voi helposti valita työpaikkansa ja -aikansa.

Itse olen lakimies ja tykkään työstäni. Omat arvosanani eivät olleet noin hyvät, pääsin pelkällä pääsykokeella sisään. Omasta puolestani sanoisin, että lakimiehen työstä maksetaan ihan ok ja muutoinkin edut on hyviä. Siisti sisätyö, saa vaikuttaa työtehtäviinsä, työaikaansa yms. Tärkeintä kylläkin on, että saa tehdä mielekästä työtä.

Vierailija

Lakimiehellä pitää olla erinomainen kirjallinen ja suullinen ilmaisu sekä kyky omaksua isoja asiakokonaisuuksia ja pieniä nippelitietoja yhtä aikaa. Lisäksi uralla etenemistä auttaa ongelmanratkaisukyky ja ekstovertti luonne.

Pääsykokeeseen pitää jaksaa lukea todella paljon. Myös tentit on isoja kirjatenttejä. Ja työssä pitää edelleen käydä läpi kirjallisuutta, päätöksiä ja viranomaisten asiakirjoja ja kirjoittaa paljon asiatekstejä. Jos tämä kiinnostaa, niin sitten kannattaa hakea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen siis nyt valmistunut lukiosta syksyllä, ja huolestuttaa mihin oikein hakisin, lakimiehen(naisen) työ kiinnostaisi jonkin verran mutta en tiedä onko käsitykseni alasta kovinkaan realistinen.
Arvosanani on aivan hyvät, että niiden puolesta olisi varmaan ihan hyvä mahdollisuus päästä sisään, toki pääsykoe vaikuttanee enemmän. Minulla on pitkästä enkusta L, yhteiskuntaopista L, historiasta E, pitkästä matematiikasta L, kemiasta L, biologiasta L ja äidinkielestä M joten saisin varmaankin aika hyvät lähtöpisteet vaikka en ole vielä ehtinytkään laskemaan miten monta tarkalleen kun en ole pidemmälle miettinyt asiaa.
Toinen vaihtoehto olisi kauppatiede mutta se ei kiinnosta ihan samoissa määrin. AMK:t olisi sitten hyviä varavaihtoehtoja jos en pääse yliopistoon.

Onko vielä aloja jotka voisi tämän perusteella olla mahdollisesti kiinnostavia minulle? Tai onko täällä ihmisiä jotka ovat opiskelleet oikeustieteellisessä, ja haluaisivat jakaa kokemuksiaan? Muita samassa tilanteessa olevia? :)

Sinulla näyttää olevan huonoimmat arvosanat historiasta ja äidinkielestä, kaikista muista ällät. Minusta juuri historia ja äidinkieli on ne aineet, jotka eniten liittyvät oikeustieteen opiskeluun. Oikeuselämän yhtään syvällisempi ymmärtäminen edellyttää kiinnostusta yhteiskuntaa ja sen kehitystä (siis historiaa) kohtaa. Samoin kieli on juristin pääasiallinen työväline, ja juristina työskenteleminen edellyttää hyviä kielellisiä valmiuksia. Samoin abstraktien juridisten konstruktioiden ja käsitteiden ymmärtäminen edellyttää hyvää kielellistä hahmottamiskykyä. Luitko muuten koulussa filosofiaa? Jos pidit siitä pidät todennäköisesti myös oikeustieteestä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sinulla näyttää olevan huonoimmat arvosanat historiasta ja äidinkielestä, kaikista muista ällät. Minusta juuri historia ja äidinkieli on ne aineet, jotka eniten liittyvät oikeustieteen opiskeluun. Oikeuselämän yhtään syvällisempi ymmärtäminen edellyttää kiinnostusta yhteiskuntaa ja sen kehitystä (siis historiaa) kohtaa. Samoin kieli on juristin pääasiallinen työväline, ja juristina työskenteleminen edellyttää hyviä kielellisiä valmiuksia. Samoin abstraktien juridisten konstruktioiden ja käsitteiden ymmärtäminen edellyttää hyvää kielellistä hahmottamiskykyä. Luitko muuten koulussa filosofiaa? Jos pidit siitä pidät todennäköisesti myös oikeustieteestä.

Noh, onhan tuo äidinkieli vähän heikko toki, fiktiivisten tekstien lukeminen ja tulkinta ei oikein ole minun juttuni, virallisten tekstien kanssa pärjään paremmin. Olen koettanut harjoitella tuota nyt passiivisesti lukemalla paljon erilaisia tekstejä.
Ja onhan minulla kuitenkin historiasta E eikä se ole millään mittarilla huono, ja yhteiskuntaopista L.

Luin lukiossa filosofiaa, se oli hauskaa, vähän samanlaista ajattelua kuin matematiikka (kuulostaa ehkä oudolta ja johtuu ehkä siitä filosofian ope opetti myös matikkaa, en osaa selittää mutta just se että piti koettaa keksiä loogisia argumentteja joista ei millään mielikuvituksen käänteillä päässyt läpi, jotka oli ns. arkielämän ajattelun "yläpuolella" ja ajatella asioita joita ei normaalisti tulisi ajateltua. Vähän kuin matikka. Joten ainakin tältä osin ehkä sopisinkin oikeustieteelliseen:) ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Noh, onhan tuo äidinkieli vähän heikko toki, fiktiivisten tekstien lukeminen ja tulkinta ei oikein ole minun juttuni, virallisten tekstien kanssa pärjään paremmin. Olen koettanut harjoitella tuota nyt passiivisesti lukemalla paljon erilaisia tekstejä.
Ja onhan minulla kuitenkin historiasta E eikä se ole millään mittarilla huono, ja yhteiskuntaopista L.

Luin lukiossa filosofiaa, se oli hauskaa, vähän samanlaista ajattelua kuin matematiikka (kuulostaa ehkä oudolta ja johtuu ehkä siitä filosofian ope opetti myös matikkaa, en osaa selittää mutta just se että piti koettaa keksiä loogisia argumentteja joista ei millään mielikuvituksen käänteillä päässyt läpi, jotka oli ns. arkielämän ajattelun "yläpuolella" ja ajatella asioita joita ei normaalisti tulisi ajateltua. Vähän kuin matikka. Joten ainakin tältä osin ehkä sopisinkin oikeustieteelliseen:) ap

Ei se ole heikko tai ainakaan niin heikko että se estäisi oikikseen pääsyn. Pääsykokeessa panostat vaan enemmän ja harjoittelet niin hyvä tulee. Onnea matkaan!

Vierailija

Tuolla matematiikan menestyksellä harkitsisin ehdottomasti myös teknillistä yliopistoa. Oletko koskaan katsonut, mitä kaikkea mielenkiintoista niissä on tarjolla?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat