Oonko lihava 15 vuotias?

laura

Moi!
Mä oon 14 vuotias tyttö, 160cm pitkä ja painan 64kg. Oonko lihava?
Mulla on pieni pömppö maha ja siinä on läskiä. Musta tuntuu että oon vuoden aikana lihonu 59kg tähän tilanteeseen. Mun jotkut vaatteet kiristää vähän ja mun kaverit on alkanu huomaan mun mahan ja kyselee et oonko lihonu tai jotain. Mut oonko lihava?

Kommentit (3)

Vierailija

Mielestäni et ole vielä lihava, mutta aika nopeasti on painoa kertynyt lisää.

Oletko jotenkin muuttanut elintapojasi vuoden aikana?

Olet vielä kovin nuori, joten mitään rajua laihdutusta en suosittele.

Harrastatko liikuntaa? Jos et, niin aloita jokin uusi ja kiva harrastus. Siinä kunto kasvaa ja keho kiinteytyy.

Kiinnitä myös huomiota siihen että syöt hyvin. Välttele roskaruokaa, karkkia, sipsejä, limppareita ja mehua. Korvaa epäterveelliset herkut jollain terveellisenä, kuten marjoilla ja hedelmillä.

laura

Vierailija kirjoitti:
Mielestäni et ole vielä lihava, mutta aika nopeasti on painoa kertynyt lisää.

Oletko jotenkin muuttanut elintapojasi vuoden aikana?

Olet vielä kovin nuori, joten mitään rajua laihdutusta en suosittele.

Harrastatko liikuntaa? Jos et, niin aloita jokin uusi ja kiva harrastus. Siinä kunto kasvaa ja keho kiinteytyy.

Kiinnitä myös huomiota siihen että syöt hyvin. Välttele roskaruokaa, karkkia, sipsejä, limppareita ja mehua. Korvaa epäterveelliset herkut jollain terveellisenä, kuten marjoilla ja hedelmillä.

En oo muuttanu mitenkään, ehkä oon syöny vähän enemmän karkkia.
Mä käyn tanssitunneilla

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

et ole vielä ylipainoinen, mutta olet ihan normaalipainon ylärajalla. Muutaman kilon pudotus ei siis olisi haitaksi.

Mitään dieettejä en lapsille ja nuorille suosittele sen enempää kuin aikuisillekaan vaan elämätapamuutoksia. On hienoa, että sinulla on liikunnallinen harrastus. Monta kertaa viikossa sinulla on tanssitunti? Liikuntaa olisi hyvä harrastaa päivittäin vaikkapa hyötyliikunnan muodossa. Käveletkö tai pyöräiletkö koulumatkat? Onko sinulla koiraa, jonka kanssa lenkkeillä?

Onko lautasmalli sinulle tuttu ruokailutapa (http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/vinkkeja+viisaisiin+va...)? Lautaselle siis otetaan puolet lautasesta kasviksia, kuten salaattia ja keitettyjä tai höyrytettyjä kasviksia, yksi neljäsosa proteiinia eli lihaa, kanaa, kalaa tai kasvissyöjillä palkokasveja tms. ja yksi neljäsosa hiilihydraatteja kuten riisiä, perunaa tai pastaa. Ruokajuomaksi rasvatonta maitoa tai vettä, pala leipää, jolla on sipaisu margariinia ja jälkiruoaksi marjoja tai hedelmiä tai niistä tehty jälkiruoka. Jos kasvisten valmistus laiskottaa niin salaatin voi tehdä kotona valmiiksi niin, että se riittää useammaksi päiväksi.

Harvakseltaan voi syödä karkkia tai muita herkkuja, mutta ei silloinkaan koko pussia tai suklaalevyä. Pizzaa, kebabia tai hampurilaisiakaan ei voi syödä edes viikottain, mieluiten kuukausittain tai harvemmin. Karkeista ja suklaasta on myös hyvä opetella nauttimaan niin, että jo muutama karkki tai suklaapala tyydyttää makeanhimon. Opettele imeskelemään karkit. Näin huomaat nopeasti, että suklaalevystä ei teekään mieli syödä kuin puolet, kohta menee vain pari riviä.

Älä kuitenkaan ota paineita painonpudotuksesta. Sinä kasvat vielä todennäköisesti pituutta, jolloin hoikistut itsestään. Tärkeää on nyt, että paino ei enää lähde nousemaan. Joulunakin voit syödä hyvällä omallatunnolla hyviä ruokia ja herkkujakin, kunhan muistat että herkuttelu on hyvä lopettaa toiseen joulupäivään, eikä jatkaa uuteenvuoteen asti ;)

t. Mia, terveydenhoitaja

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat