Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riittääkö sanallinen sopimus esimiehen kanssa?

Vierailija

Eli kyseessä sanallinen sopimus joka tehty minun ja esimiehen välillä. Riittääkö se mihinkään vai voiko esimies olla noudattamatta sitä? En haluaisi tarkemmin paljastaa mihin juttu liittyy mutta noin lainopillisesti kyselen, eli saako esimies olla noudattamatta sopimusta jos on sovittu aiheesta xxx.

Mikäli esimies päättääkin olla pitämättä sopimuksesta kiinni, onko työntekijällä tämmöisessä tilanteessa mitään oikeuksia?
(Ymmärsiköhän kukaan kysymystä?...)

Kommentit (8)

Vierailija

Jos kuulostaa jo noin epäselvältä niin kuinka ajattelit todistaa mahdollisesti mitään? Toki sanallinen sopimus on sopimus, mutta jos moraali joustaa niin tuollaisesta on vaikea saada mitään sanktioita.

Vierailija

Ongelmastasi ja kysymyksestäsi suorastaan hohkaa tylsän sumea vähäjärkisyys.

Jos te pomonne kanssa kahdestanne puhutte jostain asiasta, niin millaisilla aivoilla tuo kääntyy "sopimukseksi", johon vielä liittyisi jotain vitun oikeuksia?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos te pomonne kanssa kahdestanne puhutte jostain asiasta, niin millaisilla aivoilla tuo kääntyy "sopimukseksi", johon vielä liittyisi jotain vitun oikeuksia?

Sovimme asiasta xxx, eli päivämäärälleen tietyn asian tapahtuvaksi.

JOS käy niin, ettei esimies noudata sopimusta onko minulla mitään oikeuksia valittaa asiasta kun mustaa valkoisella ei ole?

Eli riittääkö esimieheltä jos hän sanoo vaikka vaan että muutaman kuukauden aikana on asiat muuttunut niin ettei sopimus olekaan enää voimassa tmv.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Työsopimuskin voi olla sanallinen... Ainakin aluksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Työsopimuskin voi olla sanallinen... Ainakin aluksi.

Voi olla, mutta kannattaa olla tarkkana. Jos se venyy useiden kuukausien mittaiseksi niin työttömyysturva voi olla ongelma. Kun ei ole mitään paperilla.

Vierailija

Ymmärsin kysymyksen. Pane paperille ja allekirjoituta kaikki, mistä tulisi erimielisyyttä siinä tapauksessa, että sinun sanasi olisi jonakin päivänä esimiehesi sanaa vasten. Minulla oli 5-6 tuollaista esimiehen (laitoksen johtajan) kanssa selvästi mutta sanallisesti sovittua juttua, jotka olivat rahallisestikin mitattuna työnantajalleni yksinomaan eduksi. Kun minut sitten irtisanottiin laittomasti (haluttiin samoihin hommiin kuitenkin oman toiminimen pohjalta), esimies käytti kaikkia näitä kohtia osoittamaan sitä, että olin kieltäytynyt tekemästä tiettyjä tehtäviä, esimerkiksi siis kieltäytynyt osallistumasta koulutuspäiviin, joiden aiheella ei ollut mitään tekemistä minun työni tai taitojeni kanssa. Tässä tapauksessa kirjallisellakin sopimuksella pyyhittiin pöytää, kun oletettiin, etten panisi vastaan, vaan suostuisin freelanceriksi.

Älä luota yhteenkään työnantajaan. Älä luota, vaikka olisit kuinka hyvissä väleissä ja loistava työntekijä.

Vierailija

Suullinen sopimuskin on pätevä, mutta sen todistaminen on tosin hankalaa, koska riitatilanteessa on aina sana sanaa vastaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat