Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva tuli - työpaikka meni vapaan aikana?

Vierailija

Kokemuksia tällaisesta tilanteesta huutelen. Eli kävikö sinulle(kin) niin, että jäit äitiyslomalle, ja äitiysvapaan/hoitovapaan aikana meni vanha työ ilman pätevää syytä (YT:t, oma työn laiminlyönti) alta?
Tapahtuiko tämä vapaan aikana vai sen jälkeen?
Saitko korvauksia tai saiko työnantaja sanktioita?
Miten itse selvisit taloudellisesti ja henkisesti?

Minä olen vaarassa joutua tähän tilanteeseen. Tehtävästäni vaativat osat on jaettu pois lomani aikana, jäljelle jäänyt tynkä ei vastaa mitenkään sitä mistä lähdin. Tietävät sen itsekin, ja selvästi toivovat, että tajuan hakea toisen työn enkä palaa. Silloin on halvempaa pitää kokematon sijainen. Ongelma on se, että tulin taloon lähes 7 vuotta sitten, ja sen jälkeen olen omilla ansioillani edennyt vaativampiin tehtäviin. Vaativammalla nimikkeellä ja palkalla olen ollut 5 vuotta, mutta tajusinko koskaan vaatia sopimuksen uudelleen allekirjoittamista. En tietenkään. Eli todennäköisesti vetoavat siihen, että tein tämäntasoista tehtävää 7 vuotta sitten taloon tullessani. Eli tämä vinkiksi muille, älkää olko yhtä tyhmiä kuin minä.

Äitiyslomani on aika lailla pilalla, koska jos vauva ei valvota, niin sitten valvon minä tulevaa peläten. Alalla paha työttömyys, ja pelkään, että jos putoan työelämästä pidemmäksi aikaa, niin jään pitkäikaistyöttömäksi. Kaksi lasta kuitenkin ruokittavana. Miehen palkalla emme tule yksin toimeen.

Ikävän tempun tehnyt esimies puolestaan on nainut varakkaaseen sukuun, elää elämäntyyliä, jossa rahaa ei tarvitse miettiä koskaan. Tavallisen lapsiperheen haasteet ovat kuin asteroidi toisella planeetalla tälle ihmisille. Paiskin vuosia pitkää päivää silloinkin kun pomo lähti kotiin. Olin hyvä työssäni ja kehityskeskusteluissa aina tavoitteissani. Mitään moitteen sijaa ei ollut, enkä huonoa palautetta saanut. Että näin elämä on reilua.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Ei sua voida äitiysloman tai hoitovapaan aikana irtisanoa, mutta heti ekana työpäivänäsi voidaan. Ei ole mitenkään harvinaista, että työpaikoilla tapahtuu erilaisia muutoksia ja kun pitkään pois ollut työntekijä palaa takaisin, ei hänen työtehtäväänsä ole enää olemassakaan. Työnantajan on kuitenkin tarjottava sulle jotain muuta suurinpiirtein samantasoista duunia, mutta jos sellaista ei yrityksessä enää ole, niin se on sitten ikävämpi juttu se.

Vierailija

Kuulutko ammattiliittoon? Otapa yhteys ammattiliiton lakimieheen ja kysy neuvoa. Palkkaasi ei voi ainakaan alentaa vapaan aikana eikä sinua voida irtisanoa ennen vapaan päättymistä.

Vierailija

Sama titteli ja palkka säilyy kun palaat. Silloin et voi pyytää mitään korvausta. Toki sulle voidaan pitää yt:t ja sitten irtisanoa ihan laillisesti. Älä odota, että kaikki kiva olisi vuosikausia odottanut, uskollisille ne menee.

Vierailija

Eli sulla on papereissa joku assarin homma ja sen saat kun palaat? Ja olet tehnyt assarin palkalla ennen kuin läksit ja saat sen assarin palkan kun palaat? Ei tossa oo mitään laitonta? Ei sulle heti nyt mitään ylennyksiä ole tulossa äitiyden vuoksi.

Vierailija

Ilmoititko siirtyväsi kotihoitoon 2kk ennen vapaan vaihtoa (äitiyslomasta hoitovapaalle)? Tästä pitää käsittääkseni ilmoittaa ja jos ei ilmoita niin työnantajalla on oikeus irtisanoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sama titteli ja palkka säilyy kun palaat. Silloin et voi pyytää mitään korvausta. Toki sulle voidaan pitää yt:t ja sitten irtisanoa ihan laillisesti. Älä odota, että kaikki kiva olisi vuosikausia odottanut, uskollisille ne menee.

Titteli on ainakin nyt muuttumassa huonompaan. Se jo ilmoitettiin. Todennäköisesti ilmoittavat seuraavaksi palkan putoavan tittelin mukaiseksi. Työsopimuksessa sanotaan "x-funktion tehtävät", tuokaan ei enää pidä paikkansa. Vuosia en ole ollut poissa. 6 kk ainoastaan ja piti palata takaisin 10 kk vapaan jälkeen. Ja minä se uskollinen tässä olin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eli sulla on papereissa joku assarin homma ja sen saat kun palaat? Ja olet tehnyt assarin palkalla ennen kuin läksit ja saat sen assarin palkan kun palaat? Ei tossa oo mitään laitonta? Ei sulle heti nyt mitään ylennyksiä ole tulossa äitiyden vuoksi.

Tulin töihin tittelillä asiantuntija. 5 vuotta sitten sain ylennyksen päälliköksi. Äitiysloman aikana paikkani on muutettu takaisin asiantuntijan paikaksi. Mutta eri osastolle. Lain mukaan tehtäviä ei saisi jakaa muille työntekijöille siten, että paluu entiseen tehtävään estyy. Juuri näin on tehty.

Vierailija

Niin, firmat tuppaa antamaan niille jotka tekevät tulosta, ei niille jotka oleskelee kotona ja palatessaan vaatii mitä ihmeellisempiä asioita.

Olit työssä siinä firmassa koska siihen työhön tarvittiin joku tekijä. Se tarve ei poistu vaikka sinä päättäisitkin lisääntyä. Ei se ole mikään suojatyöpaikka josta voit pitää vuositolkulla vapaata oman mielesi mukaan ja sitten palata kuin et olisi pois ollutkaan. FIrma joutuu miettimään poissaoloaikanasi omaa etuaan ja jos rehellisiä ollaan niin sijainen joka on tehnyt työtäsi sen 3 vuotta on nyt pätevämpi siihen hommaan kuin sinä.

Mielestäni tilanne olisi selkeämpi jos äitiysajan kulut (samoin eläkkeellejäävän, tai sairastuvan) maksettaisiin veroista eikä niitä perittäisi osittain yrityksiltä. Nythän nämä lisämaksut johtavat lähinnä siihen että lisääntymisikaiset naiset ja yli viisikymppiset heivataan ensiksi pihalle koska muut ikäryhmät tulee halvemmaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Titteli on ainakin nyt muuttumassa huonompaan. Se jo ilmoitettiin. Todennäköisesti ilmoittavat seuraavaksi palkan putoavan tittelin mukaiseksi. Työsopimuksessa sanotaan "x-funktion tehtävät", tuokaan ei enää pidä paikkansa. Vuosia en ole ollut poissa. 6 kk ainoastaan ja piti palata takaisin 10 kk vapaan jälkeen. Ja minä se uskollinen tässä olin.

Yhteys liittoon tmv sitten!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ilmoititko siirtyväsi kotihoitoon 2kk ennen vapaan vaihtoa (äitiyslomasta hoitovapaalle)? Tästä pitää käsittääkseni ilmoittaa ja jos ei ilmoita niin työnantajalla on oikeus irtisanoa.

Tämä määräaika ei ole vielä mennyt umpeen. Aion ilmoittaa sen määräajassa. Ilmoitan, että palaan aiemmin kuin ajattelinkaan palata ja muutan tämän ajankohdan sitten uudestaan. Kahdesti muutoksen saa tehdä, kunhan tekee 2 kk ennen ilmoitettua paluuta.

Vierailija

Palaat niihin tai vastaaviin tehtäviin, mistä lähdit sillä palkalla millä lähdit. Uutta työsopimusta ei tehdä kuin siinä tapauksessa, että tes, työaika tai työskentelypaikka muuttuu. Eiköhän siinä sunkin sopparissasi tehtävän kohdalla lue, että "työtehtävä työsuhteen alkaessa". Toki jos vastaava työtä ei enää ole ollenkaan tarjolla, niin sitten he tarjoavat sulle muuta työtä (palkka säilyy samana) ja sinä päätät, otatko vai jätätkö. Jos jätät, sitten se on henkkoht YT:t ja monoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin, firmat tuppaa antamaan niille jotka tekevät tulosta, ei niille jotka oleskelee kotona ja palatessaan vaatii mitä ihmeellisempiä asioita.  FIrma joutuu miettimään poissaoloaikanasi omaa etuaan ja jos rehellisiä ollaan niin sijainen joka on tehnyt työtäsi sen 3 vuotta on nyt pätevämpi siihen hommaan kuin sinä.

Höpö höpö, ei vastavalmistunut 10 kk ehdi hankkimaan enemmän kokemusta kuin minä 15 vuodessa.
Ymmärrän, että tilanne on toinen, jos olet useita vuosia poissa työelämästä, mutta alle vuodessa nyt ei ammattitaito rapistu. Sijaiseksi palkattiin henkilö, joka on ollut usean vuoden poissa työelämästä (ei siis meidän talon sisältä). Eli ei ole siinä mielessä ainakaan enemmän terässä.

Vierailija

Mun tuttava sai eropaperin ekana päivänä isyysloman jälkeen. Piti täysimääräisesti ne vapaat, mitä vauvan isä voi ja tähän yhteiskunta kannustaa mediassa. Eka työpäivä tuon jälkeen ja samantien kenkää.

Vierailija

Ja niitä kokemuksia kyselen edelleen. Eikö kenellekään ole käynyt samoin? Jostain tutkimuksesta luin, että ihan huima prosentti naisia on kokenut tulleensa äitiysloman ja raskauden vuoksi syrjityksi. Ja että tämä ei ole todellakaan harvinaista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun tuttava sai eropaperin ekana päivänä isyysloman jälkeen. Piti täysimääräisesti ne vapaat, mitä vauvan isä voi ja tähän yhteiskunta kannustaa mediassa. Eka työpäivä tuon jälkeen ja samantien kenkää.

Näin pelkään käyvän. Mutta kenkää pitäisi saada ainoastaan

a) jos on yt:t

b) laiminlyöt tehtäväsi ja saat siitä varoituksen ensin

c) tarjoavat eropakettia, jossa irtisanot itsesi välittömästi

Tiedätkö mikä näistä oli kaverisi kohdalla tilanne?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat