Esiintymisjännitys töissä, mikä auttaisi?

Vierailija

Olen introvertti lastentarhanopettaja. Varmaankin työssäni ihan hyvä, mutta jännitän silti aina palavereja, vanhempainiltoja ja esiintymisiä. Viikon päästä joulujuhla ja stressaa jo nyt. Jännittäessäni saatan punastua, täristä ja takellella sanoissa. Olen tehnyt näitä hommia jo 6v enkä totu esillä oloon näköjään millään. Mikä tähän auttaisi, oisko työterveyslääkärillä mahdollinen ratkaisu? Kannattaako mennä?

Kommentit (5)

Vierailija

Itsellä sama juttu, otan puolikkaan opamoxin ennen tuollaisia tilanteita. N. Pari kertaa vuodessa. Kerro tuosta tilanteesta lääkärille niin varmasti saat jotain rauhottavaa. Silloin pystyt keskittymään itse asiaan etkä mene täysin lukkoon.

Vierailija

Työterveyslääkärillä on monia ratkaisuja, onhan tämä vallan yleinen vaiva työelämässä.

Erilaisia lääkkeitä on - osaa käytetään säännöllisesti ja osaa vain tilannekohtaisesti tarvittaessa.

Lääkkeiden tukena tai yksinään on tarjolla terapiaa. Se voi olla joko terapiakäyntejä tai sitten ihan itseopiskelua. Tehokkaimmaksi on todettu ns kognitiivinen käyttäytymisterapia (engl CBT), jolla pyritään muuttamaan omia ajatusmalleja. Googlaamalla löydät lisää aiheesta.

Vierailija

Kavin joskus esiintymiskurssilla ja yksi kikka jai pysyvasti mieleen, kun se auttoi minutkin ylos jannityksesta. Ensin mieti mika esiintymisessasi yleensa menee pieleen: nolostelet, puhut liian nopeasti, sanot ommm joka sanan valissa, huidot liikaa, ujostelet, yms. Seiso ylos ja ota yksi askel vasemmalle. Tassa seisten pidat (osan) esitelmastasi vieden miettimasi ongelmakohdan aivan overiksi - nayttele nolostuvasi, puhu niin nopeasti ettet itsekaan ymmarra, sano omm kolme kertaa ennen joka sanaa. Taman jalkeen astu yksi askel oikealle ja pida esitelma normaalisti kuten halusit sen menevan. Toista tarpeeksi monta kertaa etta itsekin huomaat pelon naurettavuuden :)

Myos extrahyva valmistautuminen auttaa. Itse olen pahimmillani hinkannut yhta 3 minuutin elevator pitchia ehka 50 kertaa ennen h-hetkea, kun olin nuori opiskelija ja yleisona 100-150 kpl PhD/maisteriopiskelijoita. Olin paassyt jonkun kilpailun finaaliin odottamatta ja finalistien piti pitaa esitelma, mita siis todellakin vihasin. Kaikki meni kuitenkin nappiinsa ja jalkeenpain olen aina yrittanyt palata siihen lampimaan onnistumisen tunteeseen minka sain siella lavalla ensimmaista kertaa esiintymisesta!

Hyvin se tulee menemaan sinullakin, harjoitusta vaan!

Vierailija

Esiintymiseen auttaa huolellinen valmistautuminen ja se että esiintyy, esiintyy, esiintyy.  Kun tulee rutiinia, ei pelota enää niin paljon.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat