Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kutsuttiin vauvan kanssa työpaikalle

Vierailija

Olen äitiyslomalla ja esimieheni otti tässä juuri yhteyttä, ja sanoi, että meinaanko tulla vauvan kanssa käymään töissä. "Olisi kiva nähdä ja vaihtaa kuulumisia". Luulin, että menen vain näyttämään vauvaa työkavereille.

En tiedä mitä odotin. Ehken mitään ihmeellistä, joulukahvit ehkä. Saavuin paikalle ja tilanne olikin se, että menimme esimiehen kanssa neukkariin. Kahvia ei tarjottu, vaan mentiin suoraan kalvosulkeisiin. Organisaatiokaavioita ja lopulta korporaatiojargonia täynnä oleva kalvo, jossa oli sijaiseni toimenkuva. Ja se toimenkuva tulee sitten olemaan myös minun toimenkuvani. Lähdin äitiyslomalle päällikkönä ja palaan avustaviin tehtäviin. Nimittäin lomani aikana tehtävästäni kaikki haastava jaettiin pois johtaja- ja päällikkötason ihmisille. Loppuja tehtäviä suorittamaan palkattiin ihminen, joka on kokematon näissä tehtävissä. Kun palaan äitiyslomalta, minua odottavat tehtävät, joita hoidin 12 vuotta sitten vastavalmistuneena. Sen jälkeen olin sitkeällä työnteolla ja kokemusta kartuttaneena ansainnut ylennyksen.

Vetosin siihen, että minun pitäisi lain mukaan päästä takaisin samantasoisiin tehtäviin. Kuulemma spesialistin tehtävät, joista on poistettu päällikön tehtävät ovat samantasoisia. Siksi työsopimustakaan ei tarvitse muuttaa. Päällikkötitteli joutaa pois, koska kuulemma HR on linjannut, että ilman alaisia titteli ei voi olla päällikkö. Silti itse HR:ssä on tänä vuonna aloittanut useampi ihminen johtaja-tittelillä ilman alaisia. Myös omassa organisaatiossamme on useita päälliköitä, joilla ei ole alaisia. Heidän titteliään ei ole muutettu.

Kaikesta saattoi tulkita, että olivat itsekin sitä mieltä, että diili ei ole minulle kummoinen. Kyselivät, että kiinnostaako tehtävä. Mitään muuta ei sitten olekaan tarjolla. Taitavat toivoa, että en palaa, jolloin voivat vakinaistaa sijaisen, joka hoitaa avustavat tehtävät halvemmalla.

Esimiehellä on vain yksi alainen eli minä, ja organisaatiouudistus, johon tässä vedotaan, tuli voimaan jo 2 kk sitten. Itse asiassa kuulin siitä jo pari kuukautta sitten tavatessani vapaalla työkavereitani. Aikaa olisi ollut kertoa ennen lähestyvää joulua. Ja vauvan kutsuminen mukaan taisi olla täysin harkittua. Yritä siinä neuvotella etujasi, kun vauva itkee sylissä.

Tietysti saan näinä aikoina olla tyytyväinen, että eivät (laittomasti) irtisanoneet äitiysloman aikana. Mutta onko härskiydellä mitään rajaa? Kuinka huono ihmisjohtaja esimiehen pitää olla, että kutsuu joulun alla vauvan kanssa töihin kertoakseen tämän? Halusi asian pois listaltaan, koska lentää itse jouluksi unelmalomalle aurinkoon. Minä jään väsyneenä vauvan äitinä venyttämään penniä pahan päivän varalta ja pohtimaan, jatkuuko työsuhteeni oikeasti äitiyslomani ajan ja pudotetaanko palkkaani. Tulemmeko jatkossa toimeen kahden lapsen kanssa, jos tuloni putoavat kunnolla tai työsuhteeni päätetään heti kun palaan takaisin?

Suututtaa ja surettaa. Menivät ja pilasivat tällä lopun äitiyslomasta ja vauvavuodesta. Olin paiskonut duunia ja olin todellakin ansainnut viettää äitiysloman ilman tällaisia huolia. En ole enää nuori. Alallamme on todella korkea työttömyysprosentti, ja hommat kiven alla. Pelottaa saanko enää uutta työtä. Tarkoitus on olla vielä ainakin 7 kk kotona. Siksi en pysty vielä nyt tekemään mitään työnhaun eteen. Ei auta muuta kuin toivoa, että esimies vuorostaan tulee kohdelluksi yhtä epäoikeudenmukaisesti kuin minä. Mutta näin tuskin tapahtuu. Olen jo karvaasti todennut, että työelämässä ei ole mitään oikeudenmukaisuutta.

Kommentit (7)

Vierailija

Ala etsiä uutta työpaikkaa heti kun olet ajatustasolla valmis palailemaan työelämään. Älä nyt noin paskaan työpaikkaan enää palaa! He eivät ole arvoisiasi.

Vierailija

Nykyajan työelämä ei ole enää ihmistä varten. Tsemppiä! Itsekin olen äitiyslomalla ja meinaan olla pois vielä pari vuotta. Saa nähdä mikä odottaa kun palaan töihin. En mieti sitä vielä, älä sinäkään. Lämpöistä joulua!

Vierailija

Törkeää käytöstä työnantajaltasi ja pomoltasi :( Minäkin kannustan laittamaan reilusti verkkoja vesille sitä ajankohtaa ajatellen, kun pitää taas palata päivätöihin. Tsemppiä sinulle!

Vierailija

Palaat töihin, työtehtävistä whatever mutta palkkaa jos lasketaan nostat äläkän. Sitten samalla kuin olet töissä niin haet koko ajan uutta työpaikkaa. Älä irtisanoudu ilman että olet löytänyt uuden työpaikan, työttömänä olet heti B-luokassa työhakijana verrattuna töissä jo olevaan. Ja samalla hyvä näpäytys työnantajalle, kun eivät pääse sijaista vakinaistamaan vaan joutuvat hakemaan uuden :)

Vierailija

Kiitos tsempistä! Työt ovat allallamme todella kiven alla (yritysviestintä), ja vaikka aiemmin kuvittelin, että minulla oli vientiä, niin nyt alan ilmeisesti olla liian vanha?  Nuorempana soiteltiin töihin, mutta sitä ei ole tapahtunut viimeisiin vuosiin enää. Harmittaa, että olen viimeiset 7 vuotta ollut päällikkötasoisessa tehtävässä, ja nyt samassa firmassa minut alennetaan asiantuntijaksi. Ei mitään vikaan asiantuntijahommassakaan, varsinkaan tässä maailmantilanteessa. Mutta minuahan kohdellaan kuin spitaalista tai luuseria kun CV:stäni näkee, että olen samassa firmassa saanut alennuksen. Eli en ehkä pääse muualle edes vähemmän vaativaan tehtävään. Kun sekin olisi varteenotettava mahdollisuus, että hakisin muualle samantasoiseen tehtävään kuin mitä nyt tarjotaan vanhassa. Sillä miksi jäisin "palvelemaan" yritystä, jossa minua (ja muitakin) kohdellaan niin huonosti?

Ja suren sitä, että esikoisen kohdalla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin taipua työnantajan painostuksesta ylitöihin. Meni illat ja viikonloput kiirekausina töissä. Istuin toimistolla ja itkin kun kukaan ei nähnyt kun ikävä pientä lasta kohtaan oli niin kova. Todellinen ihme, että hänestä kuitenkin tuli tasapainoinen lapsi. Että kiitos ihanalle perhepäivähoitajalle vaan.

Suoriuduin hyvin tehtävistäni ja kehityskeskusteluissa olin aina hyvin tavoitteissani. Sain kiitosta työstäni - tosin harvemmin omalta esimieheltäni. Eli moitittavaa ei ole työpanoksessani. Ja tietävät, että esikoisen ollessa pieni pystyin antamaan täyden panokseni. Siitäkään ei siis voi olla kyse, että ajattelisivat, etten äitinä kykene yhtä hyvään kuin muut.

Tästä piti tulla ihana joulu kun perheemme on nyt täysilukuinen. Joulukin pilalla, kun lasken mitä lahjoja lapsille on varaa ostaa. Jokainen penni pitää nyt pistää jemmaan siltä varalta, että kohtelevat jatkossa vieläkin paskemmin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko luottamushenkilöä tai onko liitolla kantaa asiaan.

Tiimissämme irtisanottiin ilman YT-neuvotteluita tai henkilöstä johtuvaa syytä kaksi henkilöä vuosi sitten. Täysin laittomasti. Luottis ei pystynyt tekemään tilanteessa käytännössä mitään. Liittoon olin tuolloin yhteydessä kun pelkäsin, että minut pistetään ulos raskauden vuoksi. Muistaakseni nuokin neuvot olivat aika tyhjän kanssa. Ilmeisesti äitiyslomiin liittyvä syrjintä on todella yleistä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat