Miten olet varautunut kuolemaasi?

Vierailija

Oletko laittanut johonkin jemmaan nettitunnusten salasanoja, ohjeita kuoleman jälkeiselle ajalle, selostuksia mistä löytyy mitäkin, pakannut jotain valmiiksi ("nämä saa heittää pois") ?

Itselläni on laatikko, jonka sisällä on kaikki salaisuuteni ja sen laatikon kun aukaisee niin ensimmäisenä vastaan tulee lappu jossa kerrotaan mitä sisällä on ja mitä sille pitää tehdä. lisäksi on lista lähimmistä ystävistäni, veloista ja lainoista (epävirallisista) ja tärkeitä tietoja ja salasanoja. lisäksi vähän kirjoitettu hautaustoiveistani.

Kommentit (9)

Vierailija

En mitenkään. Ei ole mitään varautumista. Kaiken saa heittää pois mitä jäämistöstäni löytää, tai myydä, tai ihan mitä vaan. Hautaustoiveita mulla ei ole lainkaan. Eipä ole omaisiakaan joita tarvisi ohjeistaa, tai muita läheisiä.

Vierailija

Testamentti tehty, mutta muuten ihan sama miten noi "roinat" jaetaan. Olen kyllä kertonut, että haluan tulen liekeissä palaa... Krematorio siis ja nimi muistolehtoon. Nämä jälkeisille selvää ja ei todellakaan isoja hautajaisia. Kaiken tarvittavan pyrin kertomaan läheisille jo nyt, en haudan takaa

Vierailija

Ohjeita on turha ruveta jakamaan, kun ei niitä tarvitse kuitenkaan noudattaa. Romujen hävittämisessä ja asioiden hoitamisessa ja kuoppaan viskaamisessakin on jo tarpeeksi hommaa omaisille, ilman että alkaa vielä ohjeita jakelemaan siihen päälle.

Vierailija

Olen lähettänyt äidilleni ja siskolleni ohjeet mihin pitää ottaa yhteyttä (asun ulkomailla). Myös tiedot pankkitileistäni, vakuutusyhtiöstä, vuokraisäntäni nimi ja numero, työpaikkani yhteystiedot ym. tärkeää. Niiden olisi aika vaikeaa tehdä mitään ilman noita tietoja. Olen myös pyytänyt (käskenyt) ettei mua saa raahata Suomeen haudattavaksi, eikä myöskään järjestää mitään hautajaisia eikä muistokiviä. Omaisuuden saavat jakaa niin kuin haluavat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ohjeita on turha ruveta jakamaan, kun ei niitä tarvitse kuitenkaan noudattaa. Romujen hävittämisessä ja asioiden hoitamisessa ja kuoppaan viskaamisessakin on jo tarpeeksi hommaa omaisille, ilman että alkaa vielä ohjeita jakelemaan siihen päälle.

Niiden asioiden hoitaminen helpottuu huomattavasti, jos tärkeät asiat ja yhteystiedot on laitettu yhteen paikkaan. Ei tarvitse omaisten miettiä että missäköhän pankissa sillä on tilejä, tai onko vakuutuksia tms.

Vierailija

En ole ohjeita tehnyt. Haudata saavat miten haluavat ja mahdollisimman halvalla kannattaa. Sinnehän sitä maatuu. Omaisuus menee lapsille. Henkivakuutuksen olen ottanut vuosia sitten, edunsaajina lapset. Irtaimistolle voivat tehdä mitä haluavat. Elinluovutustestamentti on kannassa. Vielä pitäis se elvytyskielto sinne laittaa tietyissä tapauksissa.

Asiat kuntoon

Aika rempallaan ovat, tämä oli hyvä muistutus!

Parikymmentä vuotta sitten, kun olin menossa leikkaukseen, tein kaikki tarpeelliset järjestelyt, ei sillä, että leikkaus olisi ollut mitenkään erityisen vaarallinen, mutta ajattelin, että näitä asioita on hyvä ajatella myös omaisten kannalta.

Digitaalisuus on tullut sittemmin toden teolla, joten siksikin oikein hyvä huomiota aloittajalta!

Vierailija

Mullakin on laatikko, jossa on päällimmäisenä paperi, jossa lukee, että saa katsoa vasta kun olen kuollut. Siellä on myös viimeisiä terveisiäni välitettäväksi eteenpäin. Tahdoin vain hyvää eräille, mutta en voinut jakaa sitä eläissäni. Toivonkin, että viestit auttaisivat eläviä eteenpäin ja ettei heille jäisi väärää tietoa minusta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat