Green House jälleenmyynti
Hei!
Haluaisin kuulla kokemuksia Green Housen jälleenmyyjiltä miten homma on toiminut käytännössä ja onnistuisiko lapsiperheen äidiltä?Lähinnä kaipaan tietoa, miten käytännön hommat esim. ajallisesti hoituu, saako tehtyyn työpanokseen nähden oikeasti rahallista korviketta vai jääkö surutta miinuksen puolelle. Huomasin tuossa, että ainakin muut lähialueen jälleenmyyjät ovat jo valmiiksi terveys tai kauneusalan yrittäjiä, joten itsellä sitä taustaa ei olisi.
Mitä mieltä varsinkin lopettaneet jälleenmyyjät ovat? Mihin homma kaatui ja miksi?
Kommentit (7)
Kävin itsekin juuri tänään juttelemassa aluepäällikön kanssa ja sain hieman lisätietoa. Alkuun on kuulemma hankalaa saada asiakkaita joitten luona pitää kutsuja, ellei sitten ole todella laaja tuttavapiiri...
Sitten yksi juttu on myös se, että sitä tavaraa on aivan hirveästi. Ei meidän 80 m2 kodista jouda yhtä huonetta gh kamalle, se 80 kappaleen kokoelma on vaan pintaraapaisu, useista vaatteista on eri kokoja ja lähes kaikki värit, yms.
Aikaa kovasti vie myös se, että tilaukset pitää hoitaa ja muut jälkityöt, tavaroiden saapuessa lajitella ja toimittaa emännälle. Minulla ainakin 2 pienen lapsen kanssa aika on rajallista, lähinnä ilta 9 jälkeen joten homma sinänsäkin arveluttaa.
Myös se, että kirjanpidosta ei itsellä ole kokemusta, joten joutuisi ehkä palkkaamaan kirjanpitäjän kaveriksi, joten ei sekään taitane olla ihan halpaa...
Onhan siinä monta muttaa, ei varmastikaan kannata lähteä soitellen sotaan vaan ottaa verottajaa myöten asioista selvää, itse kun ei tule edes ajatelleeksi kaikkea.
Minä olen Iisalmesta, joten sama myyntialue meille ei tulisi ;)
Minäkin ihmettelin vaatteiden tarvitsemaa tilaa, minulle se ei kuitenkaan olisi ongelma sillä asumme omakotitalossa, josta helpollakin saisi niille oman tilan järkättyä. Kirjanpidostakin luultavasti selviytyisin itse, tuli aikoinaan hankittua koulutus siltä alalta ja työkenneltyä taloushallinnon tehtävissä kuutisen vuotta. Lisäksi miehellä on ollut oma toiminimi jo pidemmän aikaa,joten siinäkin mielessä kirjanpito on tullut tutuksi.
Mullakin on muuten kaksi lasta, 3v ja 8 kk. Haaveilen kovasti omasta vaateliikkeestä, muttei minulla ole siihen oikein resursseja. Siksi ajattelin kokeilla tätä, jos en onnistu tässä mittakaavassa niin turhapa on sitten haaveilla suuremmastakaan.
Tykkäsin aluepäällikössä juuri siitä ettei hän antanut liian ruusuista kuvaa eikä hehkuttanut työtä liikaa. Helppoa rahaa kun ei ole olemassakaan vaikka monissa suora- ja verkostomarkkinointiyrityksissä luvataankin.
En vielä ole ehtinyt aluepäällikön juttusille, joten kiinnostaisi seuraavat asiat:
- kiertääkö raha myyjän kautta vai maksaako asiakas suoraan Green Houselle? Toisin sanoen onko myyjän firman liikevaihto ainoastaan se myyntiprovisio (ei kiinnostaisi tehdä niitä alvi-ilmoituksia)?
- palauttavatko asiakkaat keskimäärin paljon vaatteita ja miten hoituu?
- tuleeko tuotteet myyjälle ja ne siis viedään itse asiakkaalle, joka jakaa ne edelleen kutsuilla olleille?
Ajattelin aloitella rennosti, kun vielä ei ole suurta rahantarvetta (äitiyslomalla). Syksyllä sitten tarvitsisi rahaakin. Mutta jos vaivaa on enemmän kuin rahallista hyötyä, niin se juuri mietityttää. Minulla on myös kaksi lasta, joista nuorempi vajaa 3 kk.
- asiakas maksaa myyjälle eli alv-ilmoitukset joutuu tekemään
- tuleeko tuotteet myyjälle ja ne siis viedään itse asiakkaalle, joka jakaa ne edelleen kutsuilla olleille? joko näin tai sitten suoraan loppuasiakkaille
Ajattelin aloitella rennosti, kun vielä ei ole suurta rahantarvetta (äitiyslomalla). Syksyllä sitten tarvitsisi rahaakin. Mutta jos vaivaa on enemmän kuin rahallista hyötyä, niin se juuri mietityttää. Minulla on myös kaksi lasta, joista nuorempi vajaa 3 kk.
ei tätä ihan mahdottoman rennosti voi aloittaa; ensimmäisten 4 viikon bruttomyynnin (siis asiakashinnoin) on oltava muistaakseni vähintään 1600 eur, muutoin Green Housella on oikeus ottaa mallisto takaisin itselleen kesken kauden. Koko ensimmäisen kauden eli esim. 15.1-15.6. välisenä aikana myynnin on oltava vähintään bruttohinnoin noin 4700 eur jotta voi ylipäänsä jatkaa toiselle kaudelle. Nämä pätevät silloin kun malliston haluaa pitää luotollisena täydellä palautusoikeudella, jos ostaa sen omakseen niin sitten on enemmän valinnanvaraa.
Ei todellakaan voi sanoa että keskimyynti olisi noin paljon, 500-800e/kutsut!! Yleensä jää pienemmäksi ja joskus ei myyntiä tule ollenkaan, niinkin on käynyt joskus. Paljon rahaa pitää laittaa kiinni mallistoon, on aika kallis ja vie todellakin paljon tilaa säilyttää vaatteet. Todella motivoitunut täytyy olla että saa kutsuja, ei voi lähteä jälleenmyyjäksi liian rennolla otteella.
Suomessa on nyt vuoden verran ollut myös tällainen samalla periaatteella kuin GreenHouse ja Frendtex toimiva suoramyyntiyritys kuin TrendZetter. Se on myös tanskalainen. Siinä hyvänä puolena verraatuna näihin muihin on se, ettei mitään minimiostovelvoitetta ole. Voit siis ostaa vaikka vain yhden paidan vuodessa. Näillä vaatteilla myös myyjän kate on hyvä eivätkä vaatteet siltikään ole kalliita asiakkaallekaan. TrendZetterin vaatteita saa myydä myös vaateliikkeessä, joten niitä voi kaupata myös yrittäjille.
Lisää tietoa saa TrendZetterin sivuilta:
http://www.trendzetter.com/home/?mid=0&sid=0
Kun laitat kysymyksen yhteydenottolomakkeen kautta, saat muutamanpäivän päästä suomen yhteyshenkilöltä lisätietoa, miten toimia.
Green Housen housut olivat ainakin minun kropalleni todella hyvin istuvia ja löysin myöskin tosi kivan paitapuseron. Muutoinkin vaatteet ihan ok materiaaleiltaan.
Aluepäällikkö antoi aika realistisen kuvan työstä, keskimyynti kutsuilla on kuulemma 500-800 eur. Mulle riittäisikin hyvä harrastus, josta ei kuitenkaan itse joutusi maksumieheksi ;) Minullakaan ei ole kauneus- tai terveysalan työstä kokemusta, myyntityöstä kylläkin ja ennenkaikkea rakkaus vaatteisiin.
Eikö kukaan tosiaankaan osaa kertoa työstä yhtään enempää?