kannattaako vastasyntyneen kanssa asua yksiössä?

Vierailija

Noniin elikkäs olisi halpa asunto tarjolla, mutta se on 39 m2 yksiö. Kahdelle aikuiselle pätevä, mutta piakkoin syntyy vauva. Asunnossa on alkovi ja tilava parveke.

Kestääkö vanhempien mielenterveys ja tuore vauva asumisen yksiössä? Vinkkejä ja varoituksia kaivataan.

Miten vauvan saa nukkumaan jos sänky ei mahdu alkoviin?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Hyvin pystyy. Vauva nukkuu missä vaan lämpimässä, kyllä se tilanne teille sitten opettaa miten nukkumiset järjestetään. Ei oo niin paljon siivottavaakaan kun on pieni koti.

Vierailija

Ei kannata. Rasittaa kun toinen ei voi yhtään vetäytyä omaan rauhaan. Jos rahasta tekee tosi tiukkaa muuten, niin ehkä silloin yksiö on pienempi rasite kuin rahariidat.

Vierailija

Kaksin kaunihimpi-bloggaaja ainakin asui melko pitkään vauvan ja kissan kanssa 30m2 yksiössä. Mies tosin ei ollut kovin paljoa kuvioissa siinä vaiheessa ja harrastivat vauvan kanssa enimmäkseen perhepeti-nukkumista. Hyvin sujui mutta en tiedä onko verrattavissa teidän tilanteeseen, toki teillä olisi reilusti enemmän neliöitä käytössä.

Vierailija

Kyllä se menee kun asennoituu siihen. 

Ennen on asuttu samassa tuvassa isonkin perheen kesken ja vielä mahdolliset isovanhemmat mukana. Nojoo, nämä nyt on taas näitä, mutta isojen asuntojen aika alkaa olla tältä erää ohi, joten parempi totutella taas. 

Vierailija

Hah mä oon parikymppinen opiskelijasinkku ja asun 56 neliön kaksiossa :D On vielä täysremontoitu viime vuonna.Nauttikaa ahtaista oloistanne :D Kannattaa asua pk-seudun ulkopuolella :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hah mä oon parikymppinen opiskelijasinkku ja asun 56 neliön kaksiossa :D On vielä täysremontoitu viime vuonna.Nauttikaa ahtaista oloistanne :D Kannattaa asua pk-seudun ulkopuolella :)

Mitähän mahdat opiskella, kun et ymmärrä kysymystä, sillä kukaan ei kysynyt kaksiossa asumisesta mitään.

Ap:lle. Olen asunut avioliiton alussa pienen lapsen ja miehen kanssa 25 neliön yksiössä ja oli elämän onnellisinta aikaa. ei tarvinnut kerätä turhaa rojua ympärille ja kaikki välttämätön vaan hankittiin.

Me aikuiset nukuimme vuodesohvassa ja lapsi alkovissa, jonka olimme erottaneet rullaverholla muusta tilasta.

Hienosti meni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kovin välkky et taida olla kun kysymys meni sulta ihan ohi. Sitä paitsi kuka haluaa tilavan kodin sellaisesta paikasta, jossa ei viihdy.

Vierailija

Asutaan miehen kanssa 24 neliön yksiössä ja täällä vaan ei ole tilaa. Ei keittiön pöytää, ei sohvaa. Vauva ei missään nimessä mahtuisi, mutta teillä olisi paljon isompi niin sen puolesta pärjäisi.

Mutta. Hommahan on siinä, että yksiössä fi saa ikinä omaa rauhaa. Aina pitää olla samassa huoneessa vaikka toinen nukkuisi. Todella vaikeaa tehdä juuri mitään pimeässä ja hiljaa ettei herätä toista. Tosiaan teillä vauva olisi aina siinä myös, en tiedä kuinka herkkäunisia ovat.

Vierailija

Meillä tekee tilasta tiukkaa, kun on pari isompaa lasta, me vanhemmat ja vauva. Me vanhemmat olemme nukkuneet olohuoneessa, tila on rajattu kirjahyllyillä jne., mutta ääni kulkee vapaasti. Vaikka vauva on todella rauhallista ja helppohoitoista sorttia, kuuluu normaalin pikkuvauvan elämään ainakin muutaman tunnin edestä huutoa per vuorokausi. Vauvamme on tällä hetkellä 8-viikkoinen ja unirytmi on muuten ihan mukava, eli saattaa nukkua neljäkin tuntia putkeen, mutta valitettavasti tällä hetkellä herää joka saatanan yö tuossa klo 3-4 välillä, paskoo ympäriinsä, ei halua syödä, puklaa maidot pihalle, huutaa, paskoo, syö, puklaa, huutaa - about kahden tunnin ajan ja sitten yhtäkkiä tilttaa kuin seinään. Koska me nukumme olohuoneessa, niin toinen valvoo vauvan kanssa ja toinen koittaa nukkua, mutta yleensä se nukkuja luovuttaa siinä ekan huutotunnin jälkeen ja vaihdetaan rooleja. Plus vauva valvoo yleensä puolilleöin ja kun toinen vanhempi joutuu kuitenkin menemään aamulla töihin ja muutkin lapset pitää hoitaa, niin aamulla soi herätyskello. Eli nukkumaan klo 00 tai 01, herätys klo 03 jälkeen ja valvotaan pari tuntia, nukkumaan klo 05, herätys klo 07. Vauvan kanssa kotona oleva voi sentään yrittää nukkua päiväunia, mutta työssäkäyvällä ei välttämättä ole mahiksia edes kymmenen minuutin pikatirsoihin. Ja meillä on nyt kaksi kuukautta vauva-arkea suoritettuna. Ja tämä on siis todella helppo, hyvärytminen ja vain vähän vollottava vauva.

Ai niin, mainitsinko että se huutavan vauvan kanssa valvova sulkeutuu usein saunaan, koska se on ainoa vapaana oleva paikka jossa on ovi. On nimittäin aika kauheata yrittää ensinnäkään saada kaarella huutavaa vauvaa rauhoittumaan ja toiseksi yrittää taata kumppanin yöunia. Mikään ei ole hirveämpää seuraa toisilleen kuin kaksi väsynyttä vanhempaa, joiden välissä on pieni vauva.

Jos muutatte yksiöön, niin ottakaa huomioon se että saatatte pian kaivata yhtä lisähuonetta, hinnalla millä hyvänsä. Vauvan kanssa muuttaminen se vasta perseestä onkin, tosin ei ihan yhtä perseestä kuin pahimmassa tarpomisiässä olevan taaperon kanssa muuttaminen. Tilan puolesta voitte kyllä mahtua yksiöön, mutta seinät voivat välillä kaatua päälle. Monet nukkuvat vauvan kanssa perhepedissä, mutta se saattaa tarkoittaa myös sitä, että yksi aikuinen siirtyy jonnekin muualle nukkumaan. Meillä vauvat ovat aina olleet sänkymme vieressä pinnasängyssä, jotta yöllä yltää taputtelemaan vauvaa ilman että tarvitsee itse nousta sängystä ylös. Valinta on teidän, mutta ette voi tietää mikä on toimiva ratkaisu ennen kuin olette päässeet tutustumaan vauvaanne, sillä jokainen vauva on omanlaisensa.

Vierailija

^ Helppo vauva, jolla kuitenkin rytmi vielä poskellaan sekä ainakin muutaman tunnin edestä huutoa per vuorokausi? Ei kuulosta helpolta ollenkaan :D

Vierailija

No me ainakin todettiin, että 75 neliötä on liian pieni meille ja lapselle. Siksi rakennetaan ensin omakotitalo, 180 neliötä, ennen kuin hankitaan lapsi :) Toiset ehkä mahtuu pienempään tilaan, itse en sellaista ymmärrä. n24

Vierailija

Mikä teillä on noin yleensä ottaen rahatilanne? Jos rahat on tiukilla, muuttaisin yksiöön jos se kuitenkin mahdollistaisi sitten sen, että rahaa jää muuhunkin elämään, ja pienet menot mahdollistavat esimerkiksi hoitovapaalle jäämisen. 

Me olemme asuneet ihan tilavasti kolmiossa lapsien synnyttyä, mutta ei sielläkään sitä vauvan itkua mihinkään pääse karkuun. Harvassa asunnossa on niin hyvä äänieristys, että siellä voisi olla jossain huoneessa ihan rauhassa. Teimme niin että menin aina äitini luo viikoksi lasten kanssa, että sinä aikana toinen sai kotona nukkua univelkansa pois, ja ylipäänsä siis olla joskus ihan yksin kotona, lueskella ja tehdä mitä halusi. Minä en samalla lailla sellaista aikaa kaivannut, ja minulle oli tärkeämpää päästä aina vaihtamaan vähän maisemaa, saada uudenlaista nähtävää ja tavata ihmisiä ja siksi tykkäsin reissailla lasten kanssa.

Olen itse asunut lapsuuteni viisihenkisessä perheessä viidenkymmenen neliön kaksiossa, ja hyvin se meni. Me lapset ulkoilimme paljon ;)  En muutenkaan ole koskaan ahdistunut siitä että tilaa on vähän, jos pohjaratkaisu on hyvä ja piha turvallinen lapsille. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat