Miten sinä teet karjalanpaistin?

Vierailija

Tulipa tällainen mieleen kun mulla on se juuri uunissa. Tapojahan on varmaan yhtä monta kuin kokkejakin :)

Mun resepti on tällainen:

Otetaan porsaan- ja naudanlihaa (yht. vajaa kilo) huoneenlämpöön puoleksi tunniksi. Paistetaan kolmessa erässä voissa pannulla ja ladotaan vuokaan. Samaan aikaan kuorin porkkanoita viitisen kappaletta ja viipaloin ja kippaan vuokaan myös, samoin pienehkö lanttu kuoritaan ja paloitellaan ja lisätään vuokaan. Perään vielä 1-2 sipulia kuorittuna ja viipaloituna. 

Kun viimeinen lihaerä on paistettu, lisään pannulle vettä ja kiehautan. Lämpimän veden kaadan vuokaan ja tarvittaessa lisää kylmää vettä hanasta, vettä saa olla sen verran että lihat peittyvät kokonaan. Uuni lämmitetään 200 asteeseen. Sitten maustan karjalanpaistin eli vuokaan vielä pari tl suolaa, 1-2 tl kokonaisia mustapippureita ja nelisen laakerinlehteä.

Nyt on vuoka valmis uuniin. Lasken lämmön 150 asteeseen ja asetan vuoan keskitasolle, jossa paistan ruokaa kolmen tunnin ajan. Jos vettä haihtuu ihan kamalasti, folio päälle loppuvaiheessa.

Tällainen on mun karjalanpaisti-resepti :)

Kommentit (4)

Vierailija

Ostan Lidlistä karjalanpaistipaketin ja teen sen kannessa olevan ohjeen mukaan. En ihan muista nyt mitä siinä lukee, mutta vettä piti lisätä ja pitiköhän porkkanoitakin. Ihan hyvää on tullut.

Vierailija

Hyi helvetti miten joku tehdä niistä teurastamon hihnalta vakuumipakkaukseen lakaistuista jämälihoista yhtään mitään?! Ei ole ihmisten ruokaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti miten joku tehdä niistä teurastamon hihnalta vakuumipakkaukseen lakaistuista jämälihoista yhtään mitään?! Ei ole ihmisten ruokaa.

Kerrotko tarkemmin, mikä on jämäliha? Ja mikä osa eläimestä on ihmisten ruokaa?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat