Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ilmoittaudun työnhakijaksi, karenssi on ensimmäiset 5 kk. Tarjotaanko karenssin aikana mahdollisesti

Vierailija

työpaikkoja vai vasta karenssin jälkeen?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Kuule, ei niitä tarjota karenssin aikana eikä sen jälkeen. Ei kukaan TARJOA sulle yhtään mitään. Työtä pitää itse hakea. Onko outo asia?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuule, ei niitä tarjota karenssin aikana eikä sen jälkeen. Ei kukaan TARJOA sulle yhtään mitään. Työtä pitää itse hakea. Onko outo asia?

Kyllä minulle tulee työtarjouksia aina silloin tällöin. Tottakai haen muitakin työpaikkoja.

Vierailija

Ei työkkäri ole mikään paikka, missä tarjotaan työpaikkoja vaan työttömien valvontaorganisaatio, jonka tehtävä on estää työttömyystukia nauttivien liiallinen lusmuilu. Korkeintaan siellä saatetaan tarjota erityisen lusmuiksi todetuille henkilöille työkokeilua tai kuntouttavaa työtoimintaa (ja ennen vanhaan myös palkkatuettuja töitä, mutta nyt palkkatukirahat ovat lopussa).

Niitä oikeita työpaikkoja tarjotaan ihan muualla, kuten esim. vuokratyöfirmoissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten yksinkertaisia nämä ihmiset, jotka vastaavat kuten tämä lainaamani vastaaja ovat? Miksi te luulette, että jos odottaa työkkäriltä työtarjouksia, se estää totaalisesti muun työn haun? Kyllä minäkin niitä toivoin ja odotin, kun olin työtön, mutta odottaessa voi hyvin hakea töitä itsekin. Töitäkin sitten olen saanut sekä itse, itse hakemalla ja välillä tukipaikkoja. 

Vierailija

Oletko irtisanoutunut edellisestä työstäsi vai miksi noin pitkä karenssi? Normaalistihan on vain 5 arkipäivän omavastuuaika ja sen jälkeen olet oikeuttu tukiin. Markkinoi itseäsi CV-netissä, sieltä voi tulla työtarjouksia. Parasta on kuitenkin hakea itse töitä hyvällä asenteella. Jos karenssi on oikeasti noin pitkä, niin ilmoittaudu te-toimiston kautta johonkin työnhakuryhmään, koska sen aikana saat tuet normaalisti ja opit samalla työnhakuun liittyviä niksejä ja ehkä löydät oman alasikin.

Vierailija

Mitä helvettiä? Ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi työkkäriin ja saat heti viiden kuukauden karenssin??? Miten tuo on edes mahdollista?

Vierailija

En ymmärtänyt viestiäsi. Sinä voit olla työnhakijana vaikka olisit työsuhteessakin, se ei edellytä työttömyyttä. Ja jos olet työtön työnhakija, ja haet työttömyysetuutta, niin sulla on siitä työttömyysetuudesta tietty omavastuuosuus. Siinäkään sulla ei ole mitään karenssia työvoimatoimiston kanssa, vaan kelan tai kassan kanssa.

Karenssi on rangaistus joka harvemmin on noin pitkä. Voitko nyt vähän avata enemmän että mikäs sulle tuollaisen karenssin oikein pukkasi? Vai tarkoitatko nyt sitä aikaa työnhakijana, jolloin sinulla on oikeus kieltäytyä muista kuin tutkintoa vastaavista töistä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt viestiäsi. Sinä voit olla työnhakijana vaikka olisit työsuhteessakin, se ei edellytä työttömyyttä. Ja jos olet työtön työnhakija, ja haet työttömyysetuutta, niin sulla on siitä työttömyysetuudesta tietty omavastuuosuus. Siinäkään sulla ei ole mitään karenssia työvoimatoimiston kanssa, vaan kelan tai kassan kanssa.

Karenssi on rangaistus joka harvemmin on noin pitkä. Voitko nyt vähän avata enemmän että mikäs sulle tuollaisen karenssin oikein pukkasi? Vai tarkoitatko nyt sitä aikaa työnhakijana, jolloin sinulla on oikeus kieltäytyä muista kuin tutkintoa vastaavista töistä?

Viiden kuukauden "omavastuuaika" kai lykätään automaattisesti ainakin ensimmäistä kertaa työnhakijoiksi ilmoittautuville alle 25-vuotiaille?

Vierailija

Jos ei ole ammatillistä koulutusta, tulee heti 5kk karenssi. Minulla oli kyseinen koulutus, mutta tuohon vedottiin ja annettiin kyseinen karenssi. Valitin tosin asiasta ja reilu vuodeb päästä valitus meni läpi ja sain takautuvasti kaikki rahat.

Vierailija

Irtisanouduin työstäni ja tiesin että tulee 3kk karenssi. Ilmoittauduinkin vasta 3kk kuluttua työkkäriin niin ei ainakaan tullut mitään työtarjouskirjeitä tuona aikana ja karenssikin kului tuona aikana umpeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Viiden kuukauden "omavastuuaika" kai lykätään automaattisesti ainakin ensimmäistä kertaa työnhakijoiksi ilmoittautuville alle 25-vuotiaille?

Höpö höpö, valmistuin 19 vuotiaana ammattikoulusta työttömänä ja omavastuuaika taisi olla 5 arkipäivää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ammatillistä koulutusta, tulee heti 5kk karenssi. Minulla oli kyseinen koulutus, mutta tuohon vedottiin ja annettiin kyseinen karenssi. Valitin tosin asiasta ja reilu vuodeb päästä valitus meni läpi ja sain takautuvasti kaikki rahat.

No ei se noin mene. Jos on alle 25v ja ei ole ammatillista koulutusta niin silloin on velvollinen keväällä hakemaan tutkintoon johtavaan koulutukseen. Jos ei hae koulutukseen tai kieltäytyy koulutuksesta niin menettää työttömyysetuuden toistaiseksi.

Vierailija

jos sulla on työkkärissä työnhaku voimassa ja olet sinne itsesi ilmoittanut asiakkaaksi,niin samat säännöt sua koskee kuin kaikkia muitakin asiakkaita.

jos tulee työtarjous tai esittely kurssista tai pakollinen infoitilaisuus, niin pakollisia ne sinullekin siinä kuin muillekin.

joku 5kk karenssi ei kuulu kuin sulle ja etuuden maksajalle, ei se  mihinkään työkkärin pakollisiin toimiin kuulu. ne on eri asioita ja pakolliset on kaikille pakollisia.

aika harvinaisen pitkän karenssin sulle määräävät sieltä työkkäristä, en ole ennen kuullutkaan. missä päin maata on tämmöinen toimisto jossa jaetaan 5kk karensseja? kiinnostaisi tietää.

eri asia on sitten se, että ekat 3kk työttömänä työkkärissä on sulla ammattisuoja.ei tarvi hakea kuin niitä työpaikkoja, jotka on sulla työkkärin tiedoissa päähakuammattina. mitäs olet sinne ilmoittanut? 3kk jälkeen pitää hakea vaikka ojankaivuuhommia, jos työkkäristä niin määräävät.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat