Sairastelematon lapsi. Mikä on salaisuutenne?
Onko muilla sairastelemattomia lapsia? Minkä luulette olevan teidän salaisuutenne?
Tyttäreni on 5v. Hänellä on elämänsä aikana ollut pientä kuumetta kolmesti. Muutama nuha ja yksi 14 tunnin "vatsatauti", joka tuli Egyptin lomalla. Olen ollut yhden päivän poissa töistä hänen kuumeensa vuoksi, muut kuumeet sattuivat viikonlopulle. Yhtään lääkekuuria ei lapseni ole syönyt.
Elämme kutakuinkin tavallista nipottamatonta elämää. Tyttö on perhepäivähoidossa. Meillä on kissa ja koira. Ei allergiota, ei iho-oireta. Lapsella on perusrokotukset ja lisänä otin ne hepatiittirokotukset sekä vesirokkorokotuksen. Lapsi syö lunta, kaivaa "salaa" nenäänsä (jep, ja tiedätte mihin kökkö päätyy) saattaa haukata leivästä jonka voit on antanut koiran nuollla. Syömme normaalia kotiruokaa, karkkipäivä aina joskus. Herkkuja syödään ja hampurilaisilla käydään ehkä 2x/kk. Vessassa käynnin jälkeen ei aina käsiä muista pestä. Lattialle pudonnut leipäkin voidaan syödä. Leivän päällä käytämme oikeaa voita. Lapsen pylly, kasvot ja kädet pestään joka ilta, mutta saunassa kerran viikossa isompi pesu.
En koskaan ole jonottanut päivystyksessä tai joutunut käyttämään lastani lääkärillä. Varalta on kuitenkin lapsen sairausvakuutus, hyvä vakuutus onkin, kun ei koskaan ole tarvinut käyttää.
Onhan muitakin yhtä terveen lapsen vanhempia?
Kommentit (46)
Ei meilläkään ole paljon sairasteltu, suurin syy on varmaan se että lapset ovat olleet ensimmäiset 3 elinvuottaan kotona, eikä päiväkodissa hakemassa tauteja. Se että korvatulehduksia ei ole ollut johtuu varmaan geeneistä, tai korvien rakenteesta, koska mulla tai mun sisaruksilla tai heidän lapsillaan ei ole ollut koskaan korvatulehduksia. Myöskään mahatauteja ei juuri ole, lapsuuden perheessä ei ole koskaan ollut mahatautia, minä olen lapsena kerran oksentanut, sisko myös joskus kovan päänsäryn takia. Mun omassa perheessä on on ollut 20 vuotta sitten mahatauti, ja nuorimmaisten lasten ollessa pieniä 6 vuotta sitten meille tuli noro, luultavasti miehen mukana, ainakin hän sairastui ensin jo töissä (poliisilaitoksella)
Minä olen elinaikanani syönyt ehkä 7 antibioottikuuria, 3 niistä selässä olevaan tulehdukseen peräkanaa kun edelliset ei auttaneet.
Meillä on aina ollut vähintäänkin kissoja, eikä lapsena pesty käsiä kovin usein.
Meillä lapset 11 ja 13. Toinen ollut kerra kuumeessa ja muutaman kerran mahataudissa. Toisella ollut muutama flunssa, mahatauti ja kerran korvatulehdus. Olen yhteensä ollut töistä pois sairaan lapsen hoidon takia 5-6 päivää. Meillä ei olla hygieniasta tarkkoja ( esim käsien pesu). On kotieläimiä ja asumme maalla.
Meinaatteko, että kymmenvuotias osaa oikeasti vastata vaikkapa siihen, mitä lastentauteja hän on sairastellut, onko hänellä ollut vauvana iho-ongelmia tai allergioita, onko hän saanut reaktioita joistan lääkkeistä jne.?
Vierailija kirjoitti:
Meinaatteko, että kymmenvuotias osaa oikeasti vastata vaikkapa siihen, mitä lastentauteja hän on sairastellut, onko hänellä ollut vauvana iho-ongelmia tai allergioita, onko hän saanut reaktioita joistan lääkkeistä jne.?
Tuli väärään ketjuun - sori!
Geenit. Minä tai sisarukseni emme myöskään juuri sairastele. Minulla tai lapsellani (nyt teini-ikäinen) ei ole koskaan ollut mitään antibiooteilla hoidettavaa sairautta. Lapsellani ei ole koskaan ollut myöskään vatsatautia, ja jokin flunssantapainen on ollut yhteensä ehkä kolmesti. Hän oli viisivuotias, kun hänellä oli ensimmäisen kerran kuumetta.
Meillä on ollut aika samanlainen kasvatusfilosofia kuin teillä ap. Otetaan rennosti, ja luotetaan vastustuskyvyn nimiin. Lemmikkiä meillä tosin ei ole. Lisäksi täysimetin molempia lapsia 6 kk ja osittaisimetin melkein 2v. Itselläni on hyvät geenit, ja sairastun harvoin.
Kaikesta tästä huolimatta lapsilla 3v ja 5v on molemmilla takana jo 10 antibioottikuuria, useampi vatsatauti, enterorokko (lievä) ja muutama muukin tauti. Veikkaan, että yksi syy on se, että lapsilla on ahtaat korvakäytävät, ja saivat pieninä joka nuhasta korvatulehduksen. No nuo syödyt antibiootit yleensä kyllä auttoivat korvatulehdukseen, mutta varmaan laskivat sitten vastustuskykyä, kun tauteja on kuitenkin kohtalaisesti ollut. Meidän lapset ei silti mielestäni sairastele mitenkään erityisen paljon, mutta kateellisena kuuntelen näitä aina terveiden kertomuksia.
Päiväkodin aloitus muuten on kyllä yksi paikka, jossa tauteja varmaan tulee enemmänkin, hyvä varautua siihen henkisesti.