Montako lahjaa ostatte omille lapsille?
Lapset 4 ja 6v. Nyt on ostettu yhdet noin 15€ lahjat, mietin että pitäisikö ostaa vielä vähän isommat noin 30€/kpl lahjat?
Millaisia lahjamääriä te ostatte omille lapsillenne.
Kommentit (36)
Luultavasti n. 100€ lahjoihin per lapsi (11&10-vuotiaat). Tänä vuonna normaalia pienempi budjetti, kun juuri remontoimme lasten huoneet ja tuli uutta sänkyä, peittoa, kaappia yms.
Lisäksi puhelimet, tabletit on jo olemassa.
Poika saa toivomansa Simpson-hupparin, t-paidan, koripallon ja joku dvd-boksi.
Tyttö schleiss-heppatallin, vaatteen ja saippua/rasvasetin.
Kummeilta ja minun vanhemmilta ehkä jotain pientä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostavat jotenkin surullisilta nuo lahjamäärät ja niiden hinnat. Mitkä lasten toivomat asiat maksavat esim. 7€?
Minä saan aina useita lahjoja vanhemmiltani, en vain kahta, kuten useimmilla teistä.
Tänä vuonna saan ainakin:
- iPhone 6 (700€)
- kuulokkeet (39€)
- pyjaman (22€)
- meikkisivellinsetin (n. 40€)
- lahjakortteja (yhteensä n. 50€ arvosta)
- kuoret uuteen puhelimeeni (45€)
ja monia muita ns. "yllätyslahjoja", joita vanhempani eivät ole vielä paljastaneet minulle, mutta ovat kertoneet ostaneensa niitä. Näiden lisäksi saan myös lahjoja sukulaisiltani.Listassa mainitut tuotteet maksavat yhteensä 3074€. Emme edes ole kovin varakkaita, mutta kyllä vanhemmillani on varaa tuoda iloa tähän yhteen päivään vuodesta. Eikö teillä ole?
On varaa. Siitähän ei ole kyse vaan enemmänkin nöyryyden ja rahan arvon opettamisesta. Monet meidänkin tutut luulevat että pröystäilemme lahjoilla kun olemme varakkaita. Yllättyvät sitten kun kuulevat miten vähän lapsemme saa. Mutta tiedätkö, lapsemme on super onnellinen niistä parista lahjasta mitä saa, hyvästä ruoasta ja etenkon joulun tunnelmasta ja siitä että saa viettää aikaa serkkujensa kanssa. Lapsi on 6 vuotias. Hän saa sitten itse aikuisena päättää mihin laittaa itse ansaitsemansa rahat. Käyttääkö hän ne sitten pröystäilevästi vain itseenaä vai johonkin ihan täysin muuhin niin se on hänen valintansa ja minä kunnioitan sitä. Haluan kuitenkin tarjota hänelle parhaat mahdolliset lähtökohdat kunnon elämään ja minun mielestäni siihen ei kuulu järjetön rahan tuhlaaminen kaikkeen mitä hän ikinä haluaa "edes sinä yhtenä päivänä".
Lapset, eivät vielä esim siis alakoululaisetkaan, osaa ajatella rahan määrää ellei vanhemmat systemaattisesti opeta mikä on kallista ja mikä on halpaa. Meillä on perheessä se onnekas tilanne, että kun ollaan kaksi työssäkäyvää, niin kaikki lasten toiveet rahan puolesta voidaan toteuttaa. Meifän lapset eivät siis kovin aktiivisesti tiedä, että Schleichin hahmot ovat kokoonsa nähden vähän hintavia, mutta he tietävät että ne ovat laatuunsa nähden hyviä ja siksi niitä meillä on.
Mä yritän siis aktiivisesti opettaa hinnan ja laadun suhdetta.
Meillä ei lelulahjoja juuri muualta tule, joten me ostamme kaikki lelut. Yleensä ostetaan joku isompi/toivottu juttu. Sitten muutama lahja, jotka täydentää suosittuja leluja siis tyyliin lisää osia junarataan, nuken vaatteita jne. Sitten kirjoja ostan yleensä kanssa ja yleensä jonkun askartelujutun. Kummeilta saavat yleensä vaatelahjoja tai kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Lapset 4 ja 6v. Nyt on ostettu yhdet noin 15€ lahjat, mietin että pitäisikö ostaa vielä vähän isommat noin 30€/kpl lahjat?
Millaisia lahjamääriä te ostatte omille lapsillenne.
13v saa 5 lahjaa (450 eurolla). 4v saa n. 120 eurolla 6-8 lahjaa.
Tänä vuonna kaksi lahjaa kuusivuotiaalle (menee ensi vuonna kouluun): ensimmäinen kännykkä ja siihen nätit kuoret. Sukulaisilta, kummeilta ja kavereilta tulee lisäksi yhteensä parikymmentä pakettia (isovanhemmat ostaneet lelutoiveet). Ihan tarpeeksi tulee taas tavaraa siis :) Ja heti alkuvuodesta synttärit niin täytyy pitää maltti mielessä.
Meillä on ''tonttukalenteri'' eli tonttu tuo joka päivä pienen yllätyksen, sellaista pientä järkevää ja tarpeellista puuhaa sekä viikonloppuisin vähän ekstraa. Esim. ensimmäisinä kuutena päivänä tonttu toi:
-villasukat
-kaksi sivua puuhatehtäviä (löysin kirpparilta pienen puuhatehtäväkirjan ja leikkasin sivut irti niin että riittää kivoja tehtäviä useammaksi päiväksi) torstaina, suorituksesta luvassa palkinto ->
-kultarahasuklaakolikoita perjantain karkkipäivänä palkinnoksi
-heijastin
-askartelukuvioita ja ehdotus tehdä joulukortteja
-piparimuotti (tänään leivotaan pipareita)
Meillä 5v ja lelulahjoja on ostettu nyt 1kpl, n. 30e arvoinen. Ostin sen jo lokakuussa kun poika haikaili sellaisen perään ja minustakin se oli hauska. Harkitaan että ostetaanko vielä junarataan osia, puoliso saa päättää koska minä käytin jo lahjakiintiöni ;) Lisäksi ostin uuden kylpytakin ja kylpytossut kun vanhat on pienet.
Sukulaisilta tulee lahjoja ihan riittämiin. Molemmat isoisovanhemmat minun puolelta elossa, samoin kuin kaikki isovanhemmat. Aikuisia sisaruksiakin minulla on kolme, joilta lahjoja tulee.
Pyrimme kohtuullisuuteen ennen kaikkea ja kestäviin, pitkäaikaisiin leluihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 5v ja lelulahjoja on ostettu nyt 1kpl, n. 30e arvoinen. Ostin sen jo lokakuussa kun poika haikaili sellaisen perään ja minustakin se oli hauska. Harkitaan että ostetaanko vielä junarataan osia, puoliso saa päättää koska minä käytin jo lahjakiintiöni ;) Lisäksi ostin uuden kylpytakin ja kylpytossut kun vanhat on pienet.
Sukulaisilta tulee lahjoja ihan riittämiin. Molemmat isoisovanhemmat minun puolelta elossa, samoin kuin kaikki isovanhemmat. Aikuisia sisaruksiakin minulla on kolme, joilta lahjoja tulee.
Pyrimme kohtuullisuuteen ennen kaikkea ja kestäviin, pitkäaikaisiin leluihin.
Eikun ostinhan minä vielä perhealiaksen meille... Tietoisesti yritän pitää kohtuullisena, mielelläni vaan ostelisin kaikkea kivaa mutta kyllä se arvostus vähenee sitä mukaan mitä enemmän krääsää tulee.
Meillä poika 3 vuotta. Ei osteta yhtään lahjaa. Mummo&pappa,mummi, vaari,Eno,täti, varasimme, kummit ostaa lahjoja. Siinä on tuon ikäiselle ihan tarpeeksi.
En yhtäkään. Saa isovanhemmilta ja kummeilta paketit, se riittää. (Lapsi vasta 2-vuotias).
Meillä on jokavuotinen systeemi, miten lahjoja annetaan lapsille. Yksi iso ja yhteinen lahja, yksi jokaiselle tärkeä/tarpeellinen/kalliimpi lahja, kaksi pienempää hauskaa lahjaa ja vielä yksi makea lahja. Muilta ei lahjoja tule, koska olemme jo vuosia asuneet kaukana. Mummi (ainoa elossaoleva isovanhempi, siis lasten) laittaa kortit erikseen kaikille ja neljän lapsen kahdeksasta kummista kaksi muistaa myös yleensä tekstiviestillä lapsia.
Lapset itse ovat laittaneet jo kortit postiin kummeilleen ja mummille pienen lahjan kera. Samalla myös lähetimme molemmille kummilapsillemme lahjat.
Mä sain pienempänä lasketuksi, että yhtenä jouluna tuli 37 pakettia. Nykyään parikymppisenä olen pyytänyt vain yhtä tai kahta vähän isompaa lahjaa ja olen silti saanut 2-10 pakettia. Olen erolapsi, jolla on monta tätiä ja setää.
Tällä hetkellä olen ostanut 6 lahjaa ja mieheni on ostanut 9 lahjaa tyttärellemme. Voi olla että ostan lisää jos nään jotain mistä tyttäreni voisi tykätä :)
No minun lapseni saa siis tuon 7€ maksavan toivomansa lahjan. Hän on 3-vuotias ja toivoo päiväkodista tuttua isojen helmien pujottelu -settiä. Etsin sitä kissojen ja koirien kanssa ja löysin lopulta juuri oikean ja hinta oli tosiaan 7€... Uskoisin lapseni olevan siitä paljon onnellisempi kuin vaikkapa sinun toivomistasi meikkisiveltimistä... :)
Viime jouluna lapsemme sai liikaa lahjoja. Se näkyi konkreettisesti siten, että hän avasi yhden lahjan ja halusi lähteä leikkimään. Muut paketit avattiin sitten myöhemmin. Sama on toistunut kaikkina syntymäpäivinä. En todellakaan ymmärrä miksi minun pitäisi hukuttaa lapseni lahjavuoreen vain siksi, että meillä on varaa?
Vierailija kirjoitti:
No minun lapseni saa siis tuon 7€ maksavan toivomansa lahjan. Hän on 3-vuotias ja toivoo päiväkodista tuttua isojen helmien pujottelu -settiä. Etsin sitä kissojen ja koirien kanssa ja löysin lopulta juuri oikean ja hinta oli tosiaan 7€... Uskoisin lapseni olevan siitä paljon onnellisempi kuin vaikkapa sinun toivomistasi meikkisiveltimistä... :)
Viime jouluna lapsemme sai liikaa lahjoja. Se näkyi konkreettisesti siten, että hän avasi yhden lahjan ja halusi lähteä leikkimään. Muut paketit avattiin sitten myöhemmin. Sama on toistunut kaikkina syntymäpäivinä. En todellakaan ymmärrä miksi minun pitäisi hukuttaa lapseni lahjavuoreen vain siksi, että meillä on varaa?
Tämä siis vastauksena viestiin 15.
Emme osta/ ole ostaneet omille lapsille lahjoja. Ne saavat jo ihan tarpeeksi ilman meidän paketteja.
Ei ole :) Nettopalkkani on 2700 euroa, joten 3 kuukauden koko palkka menisi 3 lapsen joululahjoihin. Ruoka, laskut, laitat yms jäisi hoitamatta.