Apua! Voiko akne levitä puuterin välityksellä?

Vierailija

Mulla on miespuolinen ystävä, jonka iho on todella huonossa kunnossa. Hänellä on siis akne, jonka takia kasvojen ihossa paljon tulehtuneita finnejä. Olimme eilen illanvietossa porukalla, ja aamulla mies mainitsi lainanneensa puuteriani tietämättäni. Hän oli siis sormin (varmasti ei edes pessyt käsiään ensin...) ronklannut meikkipuuteriani ympäri kasvojansa, ja nyt jäin miettimään levittikö hän bakteereja puuteriini? Pyyhin wc-paperilla pintakerroksen puuterists pois heti kun sain tietää, mutta jäin miettimään, onko se puuteri nyt täynnä bakteereita? Itsekin olen kärsinyt näppylöistä ja ihoni juuri parantuessa hirvittää, että nyt menen lääppimään iholleni meikkituotetta, joka kuhisee bakteereja tulehtuneesta ihosta... Puuteri oli vielä vain muutaman kuukauden vanha ja melko arvokas.. Auttakaa viisaammat tyhmästö ongelmasta kärsivää nuorta:)

Kommentit (11)

Vierailija

Kyllä todellakin bakteerit voivat levitä puuterin mukana. Akne yleensä on hormoniperäistä mutta väärä bakterikanta iholla pitää yllä aknea ja finnejä. Kantsii reippaasti pyyhkiä sitä puuteria (useampi kerros pois) ja sanoa miehelle, että ei enää lainaa luvatta. Etköhän selviä, tuskin akne sulle tarttuu :)

Vierailija

No joo, onhan tuo ällöttävää, mutta ei akne sairautena tartu - muut bakteerit voivatkin tarttua puuterin välityksellä. Pyyhi siitä pari kerrosta pois tai "raaputa", niin voit käyttää - ja jos siinä on suti tai vippa niin uusi se.

Vierailija

No jos se oli "muutaman kuukauden vanha" niin johan se oli muutkin vaihtoiässä. Täynnä sun omia bakteereja, vessan pöpöjä, yms...

Vierailija

Joo, ja sano ystävällesi, että jos aikoo vielä "lainata" sun puuteria, niin käyttää pumpulia tai vaikka vessapaperia sen levittämiseen, eli ei mene sormineen klähmimään puuteria. 

Mulle on opetettu, että kosmetiikkoja ei juurikaan lainailla ja jos lainataan, tehdään se luvalla ja hygienisesti. 

Vierailija

Kiitos vastauksista! Joo, on ainakin pienet murheet kun tällainen asia painaa mieltä, mutta mä olen aivan alusta saakka kun meikkiä olen alkanut käyttää, ollut todella tarkka siitä, että meikkejä en muille lainaile enkä itsekään sormin peitevoiteita tms. räpelöi. Siksi se, että ystävä kysymättä, paskaisilla käsillä lähmii meikkejäni tulehtuneelle iholle, ärsyttää. Olen muutaman kerran reippaasti pyyhkinyt pintaa puuterista pois, ja nyt jos esim puhtaalla veitsellä vielä rapsuttelen, uskallan siis käyttää..? Eli ne bakteerit ei ole sinne ympäri tuotetta levittäytynyt?;D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aika idiootti pitää kyllä olla, jos menee lähmimään paskaisin käsin toisen meikkejä ja vielä ilman lupaa.

Juu, kyllä, itselläkin kyllä veri kiehahti. Kyseessä siis ehkä ennemminkin hyvänpäiväntuttu kuin varsinainen ystävä, kuten taisin jossakin kohtaa virheellisesti mainita.. Alkoholilla tietenkin osuutta asiaan, ja ilmeisesti miehellä melko huono itsetunto ihonsa takia kun jopa meikkiäkin käyttää.. Saisi toki omat ostaa, eikä hyökkäillä muiden meikkeihin, kun ei selkeästi edes tiedä kuinka niitä käytetään.

Vierailija

Kun ap nyt olet täällä netissä, niin valistahan itseäsi lukemalla esim. Terveyskirjastosta, mikä AKNE on ja mistä se syntyy esim. kasvoille. Kyllä ihmetyttää, että jollakin on aknetietous tätä luokkaa ja jos itselläkin on ollut kerta näppyjä, niin ei tiedä miksi ja miten niitä tulee. Voi itku tätä nykynuorisoa... Tekö olette maamme tulevaisuus? Rip Suomi siinä tapauksessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun ap nyt olet täällä netissä, niin valistahan itseäsi lukemalla esim. Terveyskirjastosta, mikä AKNE on ja mistä se syntyy esim. kasvoille. Kyllä ihmetyttää, että jollakin on aknetietous tätä luokkaa ja jos itselläkin on ollut kerta näppyjä, niin ei tiedä miksi ja miten niitä tulee. Voi itku tätä nykynuorisoa... Tekö olette maamme tulevaisuus? Rip Suomi siinä tapauksessa.

Olen kyllä tietoinen, kiitos vaan kysymästä, otsikossa käytin tuota muotoa, sillä se oli yksinkertaisin, mutta jos luit itse tekstini, niin siinä kyllä kerroin olevani huolissani tulehtuneen ihon bakteerien leviämisestä, en niinkään siitä että se akne sieltä jotenkin minulle putkahtaisi. Lähinnä siis sitä mietin, onko niillä bakteereilla joku vaikutus ihon kuntoon, kun itsellänikin on taipumusta epäpuhtauksiin ollut. Luetunymmärtämisesi ei ilmeisesti ole parhaalla mahdollisella tasolla, kun kerran muut ovat tarkoitukseni ymmärtäneet, ja vahvasti veikkaan sillä olevan enemmän merkitystä Suomen tulevaisuuteen kuin nuorison aknetietoisuudella.. Että RIP vaan

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat