Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnteko ei kannata alle 2600€/kk palkalla.

Vierailija

Sanoo kelan johtaja.
http://www.iltasanomat.fi/a/1449285582626
Juuh.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Kyllä kannattaa ainakin mulla. Oon 25-vuotias ja asun yksin. Tienaan about 2300e/kk ja tuntuu et rahaa olis ihan liikaa omaan käyttöön. Mukavaa tosin tuhlailla aina silloin tällöin vaatteisiin, elektroniikkaan, matkoihin yms.

Vierailija

Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ollut jo kolme vuotta. Saan työmarkkinatuen ja 9 euroa päivältä. Lisäksi saan asumistukea 289,6 euroa. Yhteensä saan noin tuhat euroa nettona kuussa. Vuokra+vesi on 410 euroa kuukaudessa.

Vierailija

Hyssälä ei ymmärrä samalla kertovansa, että pienipalkkaisia töitä on Suomessa aivan liikaa ja niillä todellakaan EI ELÄ. 

Muuten juttu onkin perinteistä oikeistopropagandaa, jonka ainoa tarkoitus on syyllistää köyhiä ja sairaita ja lisätä syrjäytyneiden masennusta & itsemurhia.

Itse oon tehnyt työtä aina alle 2400 € kk-ansion, vaikka olen korkeakoulutettu. Tiukkaa on ja mihinkään ylimääräiseen ei jää rahaa. Pk-seudulla vuokratkin on ihan pilvissä. 

Vierailija

Tuossa jutussa oleva esimerkkiperhe saa todellakin niin paljon rahaa ettei pienillä tuloilla ole kannattavaa mennä töihin. Siis eivät saa rahaa enempää kuin kotona ollen vaikka toki silloin itse elättäisi itsensä eikä loisisi muiden siivellä. Esimerkissä ei siis todellakaan väitetä että kaikkien alle tuon tienaavien työnteko ei kannattaisi. Sinkku saisi kotona makaamalla luonnollisesti huomattavasti vähemmän.

Vierailija

Tuntuu tosi isolta tuo summa. Suomihan on pullollaan työntekijöitä, joiden palkka todellakin pienempi. Itse sain kokopäivätyöstä 1700 (brutto). Nyt työttömänä ansiosidonnaisella. Käteen jää liki 500e vähemmän kuukaudessa. Todellakin olisin mieluummin töissä. Laskeskelin, että ehkä voitais saada asumistukea n.100e/kk. Vieläkin oltais 400e miinuksella. Meille tuo 2500e palkka olisi kuin lottovoitto.

Vierailija

Mä en ole ikinä nähnyt tuollaista palkkaa itselläni. Kaupan alalla vuosia eikä muuten edes myymäläpäälliköt saa tuon vertaa.

Vierailija

No mä olen osittaisella hoitovapaalla ja nettopalkka n. 1500e/kk. Miehellä netto vajaa 2000e/kk, molemmilla bruttopalkka taitaa olla alle tuon 2600e/kk. Omistusasunto kuitenkin on, jota ollaan hyvin saatu maksettua pois, joten kyllä kai se on parempi, kun että tuilla asuisi vuokralla??  Toki toiset valitsevat vuokralla asumisen, vaikka rahaa olisi omaankin asuntoon, mutta sitten useimmiten on kuitenkin joku sijoituskohde kesämökki tms... Töissä saa myös työkokemusta -> helpommin saa työtä jatkossakin. Työkaveritkin on ihan kivoja, ja tuntee olevansa "normaali". Kyllä mua ainakin ahdistaisi olla työttömänä! Toki ymmärrän ettei useimmiten ole oma valinta, mutta jos miettii työn kannattavuutta...

Vierailija

Hyssälällä on aivot jääneet salille. Suurin osa tuon alle ansaitsevista on lapsettomia (eivät kaikki, en niin väittänytkään), joten käytännössä tuota ongelmaa ei juuri ole. Pitää myös muistaa, että jos joku kahden lapsen yksinhuoltaja kannustetaan (kiristetään) töihin, niin kunta saa maksaa siitä ilosta päivähoidosta ja sitten joku muu jää ilman sitä työtä.

Vierailija

Mun pomo ei saa tuon vertaa. 

Muutenkin, kannattavuuteen vaikuttavat kyllä ihan sellaisetkin seikat kuin työterveydenhuolto, kertyvät eläkkeet ja ennen kaikkea psykososiaaliset vaikutukset. Työttömillä on tutkitusti kohonnut riski sairastua fyysisesti ja psyykkisesti, työ ja rutiinit pitävät elämän kasassa. 

Itse olen tällä hetkellä osa-aikaisena mieluummin kuin saikulla vaikka sairaslomaa saisinkin tällä terveydentilalla, koska koen että kevyt työnteko edistää parantumistani huomattavasti.

Vierailija

Mitä väliä?

Siellä on jo on Microsoftilta irtisanottu ansiosidonnaisella ja humanistimaisteri työttömyyskorvauksella, niin paljoapa tuo Suomen työvoimapulaa lohduttaa vaikka menettäisivät tukensa. Sairaanhoitajia nuo työttömät ei ole, koska muuten olisi työkkäri jo tarjonnut töitä kunnes työllistyvät tai menettävät korvaukset. 

Vierailija

Minun ei kannattaisi varmaankaan käydä töissä mutta käyn koska vapaamatkustajana olo ei sovi itselleni. Aiemmassa työpaikassani palkka oli yli 3000 euroa ja töiden päätyttyä jo irtisanomisajalla aloitin toisessa. Nykyisessä työssäni palkka jää hieman alle 2000 euron eli olen todella huonosti palkatussa työssä. En ole laskenut mutta todennäköisesti saisin todennäköisesti ainakin saman verran käteen rahaa jos makailisin päivät pitkät kotisohvalla ansiosidonnaisella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sanoo kelan johtaja.
http://www.iltasanomat.fi/a/1449285582626
Juuh.

No tietysti jos saa Kelan johtajan palkkaa vastaavat ansiosidonnaiset, niin ei kannatakaan. Minulle kyllä kannatti, olin riemuissani kun viisi vuotta sitten sain puolentoista vuoden työttömyyden jälkeen vuorotteluvapaasijaisuuden, jossa bruttopalkka 2200 euroa kuussa. Tulotaso nousi hetkessä kunnolla. Ja, mikä parasta, tuo sijaisuus poiki jatkossa lisää töitä.

Vierailija

No kyllä työssäkäynti kannattaa aina. Oma palkka 2300 euroa kk, mutta ihan hyvin silläkin pärjää jos vähän katsoo mitä ostaa. Sitäpaitsi töissä käydessä mulla on todella hyviä etuja: Laaja työterveyshuolto, Smartum saldot (=puoleen hintaan leffoihin, teatteriin, keikoille), usein ilmaisia lounaita esim. koulutuspäivinä. Lisäksi saamme vuosittain bonuksen firman tuloksen mukaan, viime vuonna tuli n. 3000 euroa ja sen lisäksi 1000 euroa eläkevakuutukseen. Lisäksi työn teolla on ainakin itselleni valtava merkitys siinä mielessä, että koen olevani hyödyllinen käydessäni töissä, työnteko tuo arkeen rutiineja ja viikonloput tuntuu viikonlopuilta. Jos makaisin kotona kaiket päivät, veltostuisin totaalisesti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat