Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yömasennus - onko sitä tutkittu?

Vierailija

Olen huomannut itsessäni tällaisen kumman jutun, että jos herään yöllä tai en saa unta, olen masentunut ja pessimistinen. Kaikki elämän tavallisetkin ongelmat tuntuvat suurilta vastoinkäymisiltä ja pelkään tulevaisuutta, mietin että asumme väärässä paikassa ja uravalintani on mennyt mönkään... yksinkertaisesti koko elämä tuntuu pelottavalta ja väärältä. Aamulla kun herään, tunne on poissa. Mitä ihmettä tämä on? Onko muilla tällaista?

Kommentit (15)

Vierailija

Luulisin että tuota esiintyy ihan kaikilla ihmisillä. Se on niin yleistä ettei sille taida olla edes nimeä. Evoluution kannalta on varmaan ollut hyväksi, että ihminen pysyy turvassa luolassaan yön pimeimmät tunnit sen sijaan, että lähtisi innostuksen puuskassa säntäilemään ulos ja taittamaan niskansa.

Vierailija

Depression oireet ovat monimuotoisia

Vallitsevin oire depressiosta on mielialan lasku, jonka tunnet usein aamuisin voimakkaampana.

Mielihyvän kokemisen puute vaivaa sinua päivittäin. Asiat, joista aikaisemmin olet iloinnut, eivät jaksa kiinnostaa. Seksielämäkään ei suju tai se tuntuu yhdentekevältä.

Sinulle ei maistu ruoka, se tuntuu vastenmieliseltä. Tai sitten ahmit leivoksia, voileipiä, suklaata, olutta ja makkaraa. Ruokahalun muutokset suuntaan tai toiseen ovat usein masennukseen liittyviä oireita, jotka ilmenevät edelleen painon muutoksina.

Unettomuus vaivaa sinua. Etenkin aamuyöllä unesi on katkonaista. Saatat herätä hyvin aikaisin pahanolon tunteeseen. Monet masentuneet kärsivät myös nukahtamisvaikeuksista. Joskus depressio saattaa ilmetä liiallisena nukkumisena. Kaikille masentuneille on yhteistä jatkuva väsymyksen tunne.

Henkisen vireyden puute vaivaa jatkuvasti. Sinusta tuntuu, että pienetkin tehtävät vaativat kohtuutonta ponnistusta. Saatat olla hidasliikkeinen ja lamaantunut. Tai saatat toimia vihamielisesti ja tuntea itsensä hyvin kiihtyneeksi.

Depressioon liittyy usein vakavaa keskittymiskyvyn puutetta ja muistitoimintojen heikkenemistä. Tämä huolestuttaa ja heikentää selvästi työ- ja toimintakykyäsi. Depressiivisen ihmisen kyky huolehtia itsestään, asioistaan tai ihmissuhteistaan on alentunut.

Voit tuntea itsesi avuttomaksi ja toivottomaksi. Mieleesi tulee ehkä ajatuksia omasta syyllisyydestä ja arvottomuudesta sekä kielteisiä mielikuvia tulevaisuudesta. Huolet korostuvat ja ajattelu alkaa kapeutua. Sinusta voi tuntua, että ”kaikki tiet ovat tukossa” ja elämä menettää tarkoituksensa. Kuolema ja itsetuhon ajatukset valtaavat herkästi ajatuksesi, mikä on yksi depression hälyttävimmistä merkeistä. Itsemurhariskiä lisäävät alkoholin säännöllinen liikakäyttö sekä ahdistus- tai paniikkioireet.

Masennus voi vaikuttaa ihmissuhteisiisi. Depressiivisten tunteiden ilmaiseminen voi kuormittaa läheisiäsi ja aiheuttaa torjumista, mikä tuntuu edelleen pahentavan masentunutta mielialaasi. Depressiosta johtuva alentunut työkyky voi johtaa vaikeuksiin työpaikalla, mikä edelleen pahentaa depressiota ja vaikuttaa ihmissuhteita. Depressiosta kärsivä elää eräänlaisessa noidankehässä, jossa depressio itse ruokkii itseään

http://www.introspekt.fi/artikkelit/depressio-ja-siita-selviytyminen/

Vierailija

Minustakin tuntuu, että ihan normaali ilmiö. Aika monet taiteilijat työskentelevät öisin, sillä silloin saa jotenkin paremmin käsille ne negatiiviset ja masentavatkin asiat. Se on ainakin tutkittu, että unettomuus lisää masennusta, voi aihettaa sitä ja toimii monesti laukaisijana masennukselle. Unettomuus ja masennus kulkevat kyllä tosi käsi kädessä monilla, joten muna-kana -ilmiö siinäkin tietysti on. Sekin on tutkittu, että ihmisen mieliala laskee aina iltaa kohti, joten varmasti jotain perää "yömasennuksessa" on. Mutta joka tapauksessa, minun mielestä ihan normaalia. Pelottavimmat ja inhottavimmat ajatukset tulevan mieleen nimenomaan öisin. Ihan normaaleillakin ihmisillä siis, ei pelkästään masentuneilla.

Vierailija

Masennuksen oireena on usein tuo aamuöinen ahdistuneisuus. Välttämättä olo ei tunnu ollenkaan alakuloiselta, mutta muina oireina voi olla vaikka aloitekyvyttömyys ja jatkuva väsymys, muistiongelmat. Ihan kuten yllä olevassa tekstissä on kerrottu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Masennuksen oireena on usein tuo aamuöinen ahdistuneisuus. Välttämättä olo ei tunnu ollenkaan alakuloiselta, mutta muina oireina voi olla vaikka aloitekyvyttömyys ja jatkuva väsymys, muistiongelmat. Ihan kuten yllä olevassa tekstissä on kerrottu.

Olen väsynyt, mutta olen väsynyt aina tähän aikaan vuodesta. Elän vähän stressaavaa elämänvaihetta, koska olemme muuttaneet ulkomaille muutama kuukausi sitten, enkä osaa kieltä vielä kunnolla. Silti en kyllä mielestäni ole masentunut. Jotenkin tämä liittyy tähän muuttoon, koska ei tätä aiemmin ole ollut. Kai se on vaan jotain epävarmuutta, joka päivällä unohtuu kaiken tohinan keskellä ja yöllä kun on aikaa miettiä, tulee mieleen kaikki mikä voi mennä pieleen. Aloin vaan ihmettelemään, kun en ole koskaan kuullut tällaisesta ilmiöstä, että voisi olla allapäin säännöllisesti mutta vain tiettyyn aikaan vuorokaudesta.

ap

Yökulkija

Itse olen kaksi kertaa elämässäni ollut syvästi masentunut. Se oli sitä silloin 24/7 eli tquotonta pahaa oloa. Kuin olisi asunut mustan pilven alla.
Nyt minua vaivaa tämä omituinen yömasennus. Herään yöllä vessaan ja aina silloin on tunne, että koko elämä on ihan turhaa eikä tässä ole mitään kivaa odotettava enää (olen eläkkeellä).

Aamulla sitten elämä jatkuu normaalisti. Saatan olla hieman alakuloinen koska eläkkeellä olo ei olekaan sitä mitä olin toivonut (väsymyksen ja fyysisen rajoittuneisuuden takia minusta on tullut sohvaperuna). En silti pidä itseäni masentuneena, joten moinen yöahdistus kyllä häiritsee......

Onneksi nyt osaan jo ajatella, että se menee ohi kunhan aamu tulee. Ei vaan saa jäädä yöllä mährehtimään asioita.

Uneksija

Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mitään masennusta ole.

Sitä voisi sanoa melankoliaksi.Mutta ei sitä ole syytä vähätellä, jokin sen tunteen synnyttää ja on mahdollista, että tunne kasvaa. Siksi voisikin olla hyvä miettiä, mikä asia painaa, mitä sille voisi tehdä. Hoitaa itseään positiivisilla kokemuksilla, ulkoilla ja ottaa auringosta valohoitoa ja energiaa. Terveellinen syöminen, kohtuullinen liikunta, ystävien tapaaminen ja ulkoilu auttaa jo askelen eteenpäin. Kokemusta on :=)

Vierailija

Tämä lienee se ns. suden hetki. Itselläni myös varhaiset aamut ovat vaikeita, silloin kaikki on mielessä niin mustaa eikä toivoa ole. Olen pilannut elämäni ja tiedostan kaikki virheeni. Tavallaan silloin koen olevani realistinen ja tajuan "elämän kylmät realiteetit". Päivällä on helpompi upota kaikenlaiseen touhuiluun ja nostaa mielialaansa. Kumpi sitten lienee lähempänä todellisuutta... Muistan, että jo yläasteaikana esim. klo 7 herääminen oli ahdistavaa, ei väsymyksen takia tai siksi, että kouluun olisi ollut ikävä mennä, vaan mieliala vain oli todella matala. Klo 9 herätessä on aivan eri olo, oli päivällä luvassa mitä tahansa.

Vierailija

Niin vielä se, että olo on pahin makuulla ollessa. Heti kun nousen vaikka istumaan, osa ahdistuksesta ikään kuin leikkautuu pois.

-10

keskustelija
Seuraa 
Liittynyt12.12.2015

Joka ikisellä ihmisellä on tätä. Ihan joka ikisellä. Pitää vain uskoa että kun nukuttaa, ei ole parhaimmissa voimissaan, joten tuntuu henkisesti huonolta. Ajattele vaan, että kun aamulla herää, kaikki on paremmin! Oot varmaan kuullut tämän saman jutun miljonaat kerrat mutta se on totta. Sen kanssa pitää oppia elämään. Ehkä tää on se juttu joka yhdistää kaikki ihmiset...

ExoPol
Seuraa 
Liittynyt9.1.2015

Itselläni pahin hetki on iltayö. Nukahtamista odotellessa tulee mieleen kaikki kuluneen päivän huonot hetket, lapsille huutamiset, miehelle äksyilyt. 

Käyttäjä397
Seuraa 
Liittynyt5.12.2015

Minulla on monesti kamala olo aamulla kun herään. Oli se sitten töihin mennessä tai vapaapäivänä. Tämä olo vallitsee kuitenkin vain sen pienen hetken kun avaan silmäni ja olen sängyssä makuulla, heti kun saan itseni pystyasentoon ja päivän askareisiin niin olo helpottuu. Sitten kun saan vielä kupin kahvia, niin kaikki on loistavasti. En kuvailisi oloa siis kuitenkaan tavalliseksi väsymykseksi, vaan sellaiseksi pieneksi ahdistuksen tunteeksi. En tiedä mistä johtuu.

Vierailija

Tiedän tunteen ja onneksi se on minullakin vain ohimenevää. Joskus se on aamuisin juuri ohitsekiitävän hetken, joskus yön tunteina. Krapulassa saattaa olla pidempäänkin päivällä. Olen miettinyt kuinka järkyttävän hirveää olisi jos se olisi vallitseva olotila ja tätä kautta yrittänyt ymmärtää masennusta sairastavia. :(

Omia toimivaksi havaittuja keinoja taistella näitä masennusaaltoja vastaan, ennaltaehkäisevästi siis:

Alkoholin käytön minimointi 

Hikiliikunta (mielellään ulkona ja valoisaan aikaan)

Runsaskasviksinen ja kevyehkö ruokavalio

Metsässä ja luonnossa liikkuminen

Olin noin vuosi sitten hieman pitkäkestoisemmin maassa ja satuin saamaan 1kk koejäsenyyden kuntokeskukseen. Parin viikon kuluttua satuin huomaamaan, että olin ollut paljon paremmalla tuulella ja tulevaisuus tuntui jotenkin toiveikkaammalta. Mitään muuta muutosta olosuhteissa ei ollut, kun se että olin alkanut käydä jumppatunneilla rehkimässä noin 4 kertaa viikossa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat