Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi varakkaista oloista tulleet ovat aina tunnistettavissa ja saman oloisia?

Lallatii
04.12.2015 |

Olin viettämässä iltaa sekalaisessa porukassa jossa eräs miespuolinen henkilö näytti joltain hipin retaleelta, mutta silti hän vaikutti kovin ylimieliseltä vaikka ei juuri mitään puhunutkaan.. Myöhemmin sain kuulla että hänen isänsä on himorikas ja on siis aina saanut kaiken..
Jokin yhteinen, ärsyttävä piirre huokuu ihmisistä jotka syntyneet kultalusikka perseessä.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

he on yleensä erittäin hienotunteisesti köyhempiä syrjiviä. Se siinä just ärsyttää. Oikein "hienovaraisesti" vältellään jotain henkilöä joka voisi pilata heidän seurapiirielämän. Kerron tositapahtuman. Oli sisarukset, joista yksi meni erittäin rikkaiseen sukuun naimisin. Siitä alkoikin syrjintä köyhempiä sisaruksia kohtaan. Ei tultu köyhien häihin, ei kutsuttu rikkaan suvun häihin, hautajaisiin ,jne. Sitten rikastunut, "parempiin piireihin päässyt" nainen teki lapsia. Köyhistä sissaruksista yksi sairasitu mielisairauteen. Luuletteko että yksikään näistä rikkaan suvun lapsista halusi mielisairasta pilaamaan häitään kutsuvieraiden joukkoon? Ja, jos ei yhtä kutsu, niin myöskään kehdannut kutsua ketään muutakaan koko köyhemmästä suvusta, serkkkuja, yms läheisiä. Näin he eroittautuivat köyhistä omaisistaan, koska muiden rikkaiden  arvostus oli heille kaiki kaikessa, ja "eihän ne varmaan olisi viihtyneetkään siellä muiden kultturellejen seurassa", on se asenne.

Miksi ihmeessä minun sisarukseni pitäisi kutsua mieheni serkun häihin? Ei ne köyhätkään niin tee, miksi rikkaiden pitäisi? Eikä nykyisin enää häihin kutsuta setiä ja tätejä vaan ystäviä, kavereita ja verkoston edustajia, joista on hyötyä myös työelämässä.

pisti silmään tuo boldattu kohta. On kauheaa, miten ihmisarvo monelle nykyään määrittyy! Oli rikas tai köyhempi, elämme materiaalisesti pulleita mutta henkisesti ohuita aikoja. Köyhemmilläkin on nykyään pelit ja vehkeet, joista kuninkaatkaan eivät unelmoineet vielä 100 vuotta sitten. Silti kaikkia rahapussiin katsomatta vaivaa henkinen tylsämielisyys, hyveiden puute ja loputon itsekkyys. Kaikki on vaan peliä, kenestä on minulle eniten hyötyä jne... 

Vierailija
82/96 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä allekirjoita, minulla on muutama todella hyvä ystävä, joiden taustaa en tiennyt kun tutustuimme. Olin lähinnä yllättynyt, kun kuulin heidän "varakkuudesta", en olisi uskonut. Hyvällä tavalla, molemmat ovat niin "normaaleja".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, onkohan tässä nyt kyseessä se Bourdieun habitus :D

Vierailija
84/96 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HUHUU kaikki varakkaasta perheestä lähtösin olevat naiset!!! Jaksaako miehenne enää panna teitä??? Tuskin, sillä olette varsinaisia akkoja. Miehenne kaipaavat villejä ja viisaita naisia.

Tämä niin kiteyttää tämän keskustelun ytimen :D

Joku katkera, alkoholisoitunut/mtongelmainen haluaa vain tehdä kiusaa "varakkaille" ihmisille. Argumentointitaso on juuri tätä, että miehet eivät muka halua panna hyvin toimeentulevaa naista. Miksei? Usein he ovat koulutettuja, sivistyneitä ja kohteliaita. Pitävät itsestään huolta niin henkisesti kuin fyysisestikin. Eli viisauttakin löytyy. Mistäs sinä tiedät, kuinka villejä me "varakkaat" naiset olemme makuuhuoneessa? Itse ainakin pidän mieheni kaikin tavoin tyytyväisenä ;)

Tarkoitinkin nyt semmoista viisautta jota ei kirjoista saa. Ja tietynlainen elämän viisaus valitettavasti puuttuu niiltä, joilla ollut taloudellisesti varsin helppoa. Se heijastuu niin moneen asiaan.

Ja rikkaiden pennut ovat aina näitä Au paireja ja reppureissaajia. Ja näistä oloista tulleet tytöt ovat usein nokkavia ja katsovat muita tyttöjä/naisia uhkana ja ahdistuvat jos mies/poikakaveri nauraa/viihtyy muiden tyttöjen kanssa. Kuitenkin se itsevarmuus puuttuu.

Vierailija
85/96 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaahhaahahha mä kuolen nauruun :D ai rikkaat au paireja ja reppureissaajia???? Mä oon ihan rahat lentolippuihini ja reissuihin jopa siihen matkaan et pääsin au pairiksi tienannut iha itse kovalla työllä. Pari kesää oon viettänyt esim. Mansikkapellolla selkäkyyryssä tienaamassa rahaa. Hei, asia mut köyhät ei tajuu on se, et se raha tulee työn teosta ja ahkeruudesta.

Vierailija
86/96 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aaahhaahahha mä kuolen nauruun :D ai rikkaat au paireja ja reppureissaajia???? Mä oon ihan rahat lentolippuihini ja reissuihin jopa siihen matkaan et pääsin au pairiksi tienannut iha itse kovalla työllä. Pari kesää oon viettänyt esim. Mansikkapellolla selkäkyyryssä tienaamassa rahaa. Hei, asia mut köyhät ei tajuu on se, et se raha tulee työn teosta ja ahkeruudesta.

Niin no, totta kai pystyit kaiken rahan säästämään koska vanhempasi ostivat sinulle vaatteet, maksoivat puhelinlaskusi jne. Minä aloin 16-vuotiaasta lähtien itse maksamaan KAIKKI vaatteet mitä ostin ja puhelinlaskunkin sain maksaa. Ei paljoo pystynyt säästämään.

Vierailija
87/96 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekstistäsi paistaa läpi että olet varakkaasta perheestä. Helppohan se on kaikki kesätyörahat säästää, kun ei elämisestä tarvitse mitään maksaa :-)

Vierailija
88/96 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla ns. rikas koti, jos saa pitää itsellään omasta työnteosta ansaitsemat rahat. Muutin omilleni vasta kolmekymppisenä ja penniäkään en ole saanut edes kotiini maksaa. Tavallinen keskiluokkainen perhe. Mitä köyhälistöä täällä on suurin osa. Ikinä ei ole tarvinnut edes kesätienestejä antaa vanhemmille, eikö teillä muilla ole ollut vanhemmat töissä? Kävin autokoulun, itsetienaamilla rahoilla, ostin auton, itse tienaten. Köyhää on muutamilla, surkeat lähtökohdat, KYLLÄ.

Vierailija
89/96 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

he on yleensä erittäin hienotunteisesti köyhempiä syrjiviä. Se siinä just ärsyttää. Oikein "hienovaraisesti" vältellään jotain henkilöä joka voisi pilata heidän seurapiirielämän. Kerron tositapahtuman. Oli sisarukset, joista yksi meni erittäin rikkaiseen sukuun naimisin. Siitä alkoikin syrjintä köyhempiä sisaruksia kohtaan. Ei tultu köyhien häihin, ei kutsuttu rikkaan suvun häihin, hautajaisiin ,jne. Sitten rikastunut, "parempiin piireihin päässyt" nainen teki lapsia. Köyhistä sissaruksista yksi sairasitu mielisairauteen. Luuletteko että yksikään näistä rikkaan suvun lapsista halusi mielisairasta pilaamaan häitään kutsuvieraiden joukkoon? Ja, jos ei yhtä kutsu, niin myöskään kehdannut kutsua ketään muutakaan koko köyhemmästä suvusta, serkkkuja, yms läheisiä. Näin he eroittautuivat köyhistä omaisistaan, koska muiden rikkaiden  arvostus oli heille kaiki kaikessa, ja "eihän ne varmaan olisi viihtyneetkään siellä muiden kultturellejen seurassa", on se asenne.

Miksi ihmeessä minun sisarukseni pitäisi kutsua mieheni serkun häihin? Ei ne köyhätkään niin tee, miksi rikkaiden pitäisi? Eikä nykyisin enää häihin kutsuta setiä ja tätejä vaan ystäviä, kavereita ja verkoston edustajia, joista on hyötyä myös työelämässä.

pisti silmään tuo boldattu kohta. On kauheaa, miten ihmisarvo monelle nykyään määrittyy! Oli rikas tai köyhempi, elämme materiaalisesti pulleita mutta henkisesti ohuita aikoja. Köyhemmilläkin on nykyään pelit ja vehkeet, joista kuninkaatkaan eivät unelmoineet vielä 100 vuotta sitten. Silti kaikkia rahapussiin katsomatta vaivaa henkinen tylsämielisyys, hyveiden puute ja loputon itsekkyys. Kaikki on vaan peliä, kenestä on minulle eniten hyötyä jne... 

Kuule, rikkaiden häihin kutsutaan sukulaiset, niin sedät, tädit kuin serkutkin. WT-häihin ei kutsuta kuin kavereita, koska "nämä on meidän häät".

Vierailija
90/96 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo varakkuus ei yksistään määrittele kerään ihmisenä. Parempi perhe voi olla tavallinen kannustava perhe, jossa lapset saavat tarpeeksi rakkautta, kannustusta ja motivointia keskittyä tulevaisuuteen. Tiedän kyllä sellaisenkin tapauksen, jossa rikkaan perheen lapsi on alkanut narkkariksi. Ja kyllä niitä huonosti käyttäytyviä huolettomia huithapeleita kasvaa aivan jokaisessa sosiaaliluokassa. Siinä on kysymys myös ihmisen persoonallisuudesta.

Hyväosaisuus on myös muutakin kuin sitä, että vanhemmilla on rahaa. Varmoissa oloissa kasvaneilla lapsilla on usein selvät juuret ja sellainen henkinen perintö, josta voi helpommin ponnistaa esimerkiksi paremmalle uralle. Silloin on helpompi olla ystävällinen, avoin, kohtelias ja rento.

Yleensä juurettomuus ja pääasiassa henkisesti köyhä lapsuus tekevät ihmisestä identiteettiään etsivän, egoistisen ja kyynärpäät ojossa kulkevan. Kun se rikkaus ei ole ollut itsestäänselvää, ei ole myöskään helppo olla, kun ei oikein tiedä, miten pitäisi olla. Pitäisikö pönöttää silleen keskiluokkaisen kontrolloidusti vai voisko olla ihan oma itsensä? Miten ois silleen hillityn rennosti niiku rikkaat, ettei tarttis koko ajan kaikilla ulkoisilla ja sosiaalisilla asioilla korostaa sitä omaa asemaansa? Siinäpä pala purtavaksi niille, jotka eivät vielä ole hahmottaneet sitä, ettei käärinliinoissa yleensä ole taskuja.

Vierailija
91/96 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
92/96 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietiskelin, että rikkaissa perheissä yleensä koulutus on korkeampi kuin ei niin rikkaissa. Rikkaassa perheessä on yleensä? odotukset korkealla, että lapsikin on menestyvä ja vanhemmat kokeneena osaavat ohjata lapsensa alalle, jolla tienaa, koska ovat itsekin tehneet aikoinaan niin. Eli lähtökohdat ja valmiudet opiskeluun ovat paremmat kuin köyhissä perheissä.

Joku köyhemmän perheen lapsi voisi hyvinkin olla insinööriainesta, ei vain ole tukiverkkoa rahallisesti, eikä vanhemmat ohjaamassa hyvätuloisiin töihin yhtä hyvillä suhteilla. Eli rikkaus kuin köyhyyskin vähän tuppaa täksikin periytymään, rikkailla kouluun pääsy ei vaadi niin kamalaa työmäärää mitä köyhemmillä. Joillakin vaan koulunkäynti tyssää kun ei ole varaa ja aika ei riitä työskentelyyn kun ei työtä saa.

Ja tämä on tuntunut olevan rikkaammille mustavalkoinen asia, "oma valintasi kun olet duunari, huono ihminen kun ei voitsi edes yrittää menestyä"... joku valittaa kun pienestä palkasta leikataan, vastaus: " mitä kitiset, vaihda alaa".

Anteeksi nyt vain, joku taas loukkaantuu kuten aina. Rikkaissa tuntuu itsekeskeisyys olevan vallitseva piirre. Maailma pyörii heidän ympärillään. Usein tuntuu, että raha tekee heistä paremman ihmisen. Mielen rikkaus on rikkautta parhaimmillaan.

Suomessa kenellä tahansa on varaa koulunkäyntiin. Koulutus on ilmaista ha valtiolta saa tukea. Täyttä sontaa on tekstisi.

Itse olen "duunariperheen" lapsi, mutta opiskelen Aallossa kauppatieteitä. En ole saanut vanhemmiltani penninlatia, saatikka mitään "suhteita" työelämään. Olen pienestä asti yrittänyt tehdä töitä, kaikki työ on kelvannut. TOTTAKAI on ollut vaikeitakin aikoja, mutten ole koskaan ollut vaarassa kuolla nälkään tai joutua lopettamaan koulunkäyntiä. Onneksi on olemassa opinto- ja asumistuki sekä opintolaina. Pahimmassa tapauksessa saisi varmasti sossusta avustusta. Kaikki tosiaankin lähtee itsestä.

sinä oletkin POIKKEUS! Jos olisit täysin PA-perheestä, yksinhuoltajan lapsi, luuletko että olisit saanut maksettua vaikkapa valmennuskurssit yliopistoon? Jos olet neron luokkaa älyllisesti, et tarvtse niitä, mutta muut hyötyy selvästi niistä kursseista! Ja duunariperheen lapsia kun ei ole edes kannustettu käymään lukiota niin että saisi kymppejä, ja jatko olsii helppoa. jo pelkkä valmennuskurssin rahoitus erottaa ne rikkaat lapset jotka pääsee helpommin jatko-opiskeluun ja köyhät jotka ei voi käydä niitä. niinkuin sanoit, KOVA TYÖ kyllä  avaa ovia, mutta ei moni duunariperheen lapsi ole lukutoukka, eikä ole edes ymmärtänyt sen merkitystä.

Jos ainoastaan valmennuskurssin avulla pääse sisään yliopistoon, tulee takuuvarmasti olemaan vaikeaa päästä sieltä ulos. Voin vakuuttaa, että pääsykoe ei ole se opiskelujen vaikein osuus todellakaan. Samoin niiden kymppien saaminen koulussa on varsin isolta osin kiinni omasta sisäisestä motivaatiosta - jos se puuttuu, ei auta kovin pitkälle vaikka perhe miten kannustaisi. Varmasti ulkoisten puitteiden optimointi siloittaa tietä, mutta silti pitää itsellä ole tarpeeksi älliä päässä ja omaa motivaatiota. Eli kyllä pitää vähän olla lukutuokka. Suomi on siitä kiva maa, että yliopistoon pääsee vain omilla näytöillä, ei rahalla.

t. ilman valmennuskurssia ensimmäisellä yrittämällä kauppakorkeaan ja sieltä ulos normiajassa, alkoholiongelmaisen duunariperheen lapsi

Vierailija
93/96 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. He voivat näyttää.miltä vaan ja heillä voi olla mikä vaan autonräyskä. Ei ole.tarvetta kilpailla tai olla pyrkyri. Heillä on se,.mitä kaikki.tavoittelevat ja yrittävät teeskennellä omistavansa: valtava omaisuus, rahaa.

Vierailija
94/96 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oikeasti yliopiston vaikein osuus on se sisäänpääsy. Ja se siis onnistuu varakkailla helpommin, kun on varaa valmennuskursseihin.

Vierailija
95/96 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaasta taustasta tulevat tunnistaa oman kokemukseni mukaan päämäärättömyydestä ja huolettomuudesta. Ei tarvitse pyrkiä eteenpäin elämässä, ei tavoitella mitään. Voi suhtautua työntekoon kuin harrastuksiin ja asenteella "teen vain kivoja töitä" (suora lainaus eräältä tutultani). Ei myöskään haittaa jos töitä ei ole ja ainahan voi yllättäen lähteä matkustamaan kuukausiksi. Ja silti kaikki rullaa kuten ennenkin. Yleensä tähän liittyy myös ymmärtämättömyys siitä, että suurin osa meistä ei elä tai asennoidu näin.

Vierailija
96/96 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös palkattomia vapaaehtoistöitä voi harrastaa vaikka Afrikassa kuukausikaupalla.