Heijastin heijastin heijastin ja vielä kerran heijastin

Vierailija

Olin tänään ajaa noin 12 - 13 -vuotiaan poikalapsen päälle suojatiellä Kuninkojan alueella Turun ja Raision rajalla. Vauhtini oli onneksi hiljainen ja ehdin pysähtyä, mutta kovin se oli tipalla, ja onneksi takanatulijakaan ei ajanut perääni kiinni. Haukkana tosin katselen suojatien laitoja, mutta kun reipashenkinen poikalapsi käännähtää ajotien laidassa kulkevalta pyörätieltä ilman mitään heijastimia tai harkintoja suoraan suojatielle autoliikenteen eteen, niin heppoisissa kantimissa on hänen henkensä, vaikka kuinka ystävällismielinen täti on auton ratissa. Jos ei ihmistä näe niin ei vaan näe. Tuolla pimeässä, sateen kiillossa heijastimeton mustiin pukeutunut ihminen on näkymätön.

Varustakaa heijastimilla paitsi itsenne ja koiranne myös lapsenne. Ja näille teineille ihan erikseen voi pitää puhutteluja siitä että sitä heijastinta joko käytetään. Tai sitten seisoskellaan siellä suojatien laidassa niin kauan että yhtään autoa ei varmasti tule mistään. Koska autot ei voi väistää jos on näkymättömyysviitta päällä.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Juuri näin. Mustiin pukeutunut heijastimeton katoaa jopa kahden katuvalon väliin, joten turha selittää miten kaupungissa ei tarvitse heijastimia.

Vierailija

Juuri näin. Mustiin pukeutunut heijastimeton katoaa jopa kahden katuvalon väliin, joten turha selittää miten kaupungissa ei tarvitse heijastimia.

Vierailija

Jotkut ei vaan tajua, että ei riitä se, että he itse näkevät autot. Vähän sama logiikka, kuin että miksi vilkuttaa, tiedänhän itse minne olen kääntymässä.

Silkkaa typeryyttä, ei sen kummempaa.

Vierailija

Joo, tänään erityisesti on ollut aivan järkyttävän huono näkyvyys, ainakin täällä Keski-Suomessa.

Meinasin myös keilata yhden itsemurhakandidaatin, joka oli täysin mustissa kantapäistä päälakeen ja ylitti tietä keskeltä, ei todellakaan suojatietä pitkin. Jäi vielä odottamaan siihen keskiviivan tuntumaan, kun toisesta suunnasta tuli auto. Väistin oikella puolella olevaa, pyöräkaistalla pyöräillyttä pikkuisen tavallista enemmän keskiviivan suuntaan, kun hokasin tämän mustin siinä seisomassa. Onneksi ei ollut liukasta ja vauhtini ei ollut kova. Kädet tärisivät loppumatkan. Teki mieli avata ikkuna ja karjaista että käytä nyt edes joko heijastinta tai suojatietä jollet molempia älyä käyttää.

En tajua, että lapsiakin tuolla kulkee ilman heijastimia ja ajelee valottomilla pyörillä.

Vierailija

Itse kyllä näen ihmiset autojen valojen avulla varsin hyvin, vaikka ei mitään katuvaloja olisikaan. Itsekin kävellessä ollessa näen heijasteettomat ihmiset. En ymmärrä, miten joku ei näitä havaitse. Yleensä se johtuu siitä, että keskittyminen ja tarkkaavaisuus ei ole siinä ajamisessa, vaan sähelletään jotain muuta tai näprätään kännykkää.

Vierailija

Ehdottomasti ap:n kanssa samaa mieltä. Tänäänkin olen lähes keilannut monta heijastimetonta jalankulkijaa ja valotonta pyöräilijää. Pimeässa ja sateessa ei näe tien reunasta pomppivia ihmisiä. Joillakin se oma tai omien lasten henkikulta ei ole kovin kallis. Heijastin/heijastinliivi olisi halpa henkivakuutus.

Kirjoittaja nro 5 omaa supernäön, jota meilla tavallisilla tallaajilla ei ole.

Vierailija

Ja jos kävelette autotien reunassa (niin, ettei ole olemassa mitään jalkakäytävää tai kevyen liikenteen väylää), varustautukaa heijastinliivillä. Sen lisäksi ei ole pahitteeksi laittaa vielä roikkuvaa heijastinta tai jalkaheijastinta.

Vierailija

Joo mietin taas tänään tätä heijastinasiaa. Ajelin ison kaupungin keskustassa puoli neljältä päivällä ja oli todella hämärää, lisäksi tihkutti vettä. Ja oli kyllä ihan hitosti näitä itsetuhoisia liikenteessä. Oikein alkoi vituttaa miten tyhmiä ihmiset ovat. Naama rutussa kävelevät auton eteen, "koska minulla on oikeus mennä ensin", ajattelematta sitä että se oikeus ei paljon siellä arkussa lohduta, kun sinua ei voinut nähdä.

Yhden pyöräilijän olisin varmasti tappanut, jos suojatien eteen ei olisi ollut pysähtyneenä tyttö jolla oli hyvä heijastin. Tytön ansiosta hiljensin vauhtiani, kun yhtäkkiä jostain kurvasi valottomalla pyörällä mustiin pukeutunut tyyppi huppu tiukasti päässä. Ei olisi ollut mitään toivoa nähdä häntä ajoissa.

Lisäksi huomautan että sekään ei riitä että "mulla on vaalea takki" tai "en kulje iltaisin". Päivälläkin on hämärää/pimeää, ja se vaaleakaan takki ei heijasta valoa läheskään samoin kun kunnollinen heijastin. Suotavaa olisi myös että niitä heijastimia olisi vähintään molemmilla sivuilla.

Kiitos teille jotka käytätte heijastinta, saatte minut hymyilemään. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä näen ihmiset autojen valojen avulla varsin hyvin, vaikka ei mitään katuvaloja olisikaan. Itsekin kävellessä ollessa näen heijasteettomat ihmiset. En ymmärrä, miten joku ei näitä havaitse. Yleensä se johtuu siitä, että keskittyminen ja tarkkaavaisuus ei ole siinä ajamisessa, vaan sähelletään jotain muuta tai näprätään kännykkää.

Tuskinpa. Sinä et vain tiedosta heitä, keitä et näe. Kun tullaan pyörällä kulman takaa kovaa (vastoin lakia, luullen, että suojatiellä on pyöräilijällä kaikki oikeudet hyökätä eteen) ilman valoja ja mustissa, et näe sinäkään. Etkä näe puskan takaa tulijoita. Kävellessä muutenkin tarvitsee huomioida vähemmän kuin autolla ja ne vastaantulevan auton valot eivät häikäise suoraan silmiin samalla tavalla kuin kävellessä. Kai puhut autolla ajamisesta ja siinä havaitsemisesta? Jos sen sijaan kuvittelet, että autosta näkee samalla tavalla kuin kävellessä, niin oma on häpeäsi. Nykyautoissa vielä turvakaaret tekevät pimeitä kulmia. Mulla on pyöritettävä päätä ihan päivänvalossakin, että näen esim. mopot varmasti risteyksessä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa. Sinä et vain tiedosta heitä, keitä et näe. Kun tullaan pyörällä kulman takaa kovaa (vastoin lakia, luullen, että suojatiellä on pyöräilijällä kaikki oikeudet hyökätä eteen) ilman valoja ja mustissa, et näe sinäkään. Etkä näe puskan takaa tulijoita. Kävellessä muutenkin tarvitsee huomioida vähemmän kuin autolla ja ne vastaantulevan auton valot eivät häikäise suoraan silmiin samalla tavalla kuin kävellessä. Kai puhut autolla ajamisesta ja siinä havaitsemisesta? Jos sen sijaan kuvittelet, että autosta näkee samalla tavalla kuin kävellessä, niin oma on häpeäsi. Nykyautoissa vielä turvakaaret tekevät pimeitä kulmia. Mulla on pyöritettävä päätä ihan päivänvalossakin, että näen esim. mopot varmasti risteyksessä. 

Ja on paljon enemmän aikaa huomioida.

Vierailija

Minä käytän pyöräillessä heijastinliiviä, samoin lastenvaunuissa on vastaava heijastinhuppu sekä lamppu. Myös koiralla on heijastin ja valo. Vähempi ei mielestäni riitä. Noin hyvin varustautuneena pännii paitsi autot jotka eivät näkiessään anna tietä, myös pimeät jalankulkijat. Olin eilen illalla ajaa pienen valkoisen villakoiran päälle pyörällä kun katulampun hämärässä oli aivan saman värinen kuin kapea pyörätie ja siinä keskellä tietä kun omistajansa oli jäänyt jonkun kanssa juoruamaan. Valottumuus voi olla vaaraksi vaikka toisena osapuolena olisi vain pyörä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sinä niin... minä en eikä moni muukaan. Sinun mielestäsi kai heijastimen käyttö tulisi kieltää koska sinulle ei niistä ole hyötyä. Muistathan sitten varmasti tarkistaa, että pimeällä liikuessasi sinulla ei varmasti missään vaatteessa ole heijastimia ja muista opettaa viisautesi myös lapsillesi.

Vierailija

Tässä taannoin eräs ihminen kuoli suojatiellä ilman heijastinta, mustan sateenvarjon suojissa. Ajoin samasta risteyksestä heti tapahtuneen jälkeen ja ihmettelin , et eikö tosissaan ihmiset yhtään ajattele??? Onneks ei ollu sen autoilijan vika, vaan saatiin todistettua ettei siinä olis voinut tehdä mitään, ihmistä näkemättä! Tosiaan! Se suojatie ei paljon suojaa jos ylittäjää ei näe.

Vierailija

Minä muuten olen ottanut tavan, että jos autolla ajaessani vastaani kävelee heijastimella varustautunut henkilö, vaihdan lyhyille, jos taas vastaan tallaa pimeä henkilö, en taatusti vaihda.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat