Onko joku nähnyt Arto Halosen dokumentin Valkoinen raivo?

Vierailija

Kävin katsomassa sen keskiviikkona, ja herätti kyllä paljon ajatuksia, etenkin kiusaamisesta. Dokumentin mies sanoi, että hänessä oli joku ominaisuus, joka teki muista kiusaajia. Mun mielestä tämä oli erittäin mielenkiintoinen juttu ja olisin halunnut kuulla siitä lisää. Olin itsekin koulukiusattu ala-asteella, joten en nyt ole tässä hakemassa oikeutusta kiusaamiselle. Ajattelen, että dokumentin päähenkilöllä voisi olla aika paljon annettavaa koulukiusaamisen ehkäisylle, psykiatri kun on.

Kommentit (5)

Vierailija

Olen nähnyt. Välillä ärsytti kertojan pieni ylimielisyys. Mistä hän tiesi, että professorit olivat kateellisia? Entä jos hänessä olikin jokin "ominaisuus", joka ärsytti? Tietenkin kiusaaminen on väärin ja tämä on tärkeä elokuva, mutta tuohon kiinnitin huomiota. Minua kiinnostaisi enemmän elokuva kiusatusta, joka on aivan tavallinen ihminen, eikä täydellinen kympin oppilas, koska nyt päähenkilöön ei tullut niin suurta samaistumispintaa.

Kiinnostaisi myös se, että miten kiusaajat suhtautuvat elokuvaan. Pystyykö tämä elokuva muuttamaan ihmisten käsitystä kiusaamisesta ja ehkäisemään sitä? Mitä jos jotakuta kiusataan sen takia, että hänet halutaan tuhota? Siinä mielessä elokuva kannustaa ilkeitä ihmisiä: "tehään tosta luuserista vitun hullu tappaja".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt. Välillä ärsytti kertojan pieni ylimielisyys. Mistä hän tiesi, että professorit olivat kateellisia? Entä jos hänessä olikin jokin "ominaisuus", joka ärsytti? Tietenkin kiusaaminen on väärin ja tämä on tärkeä elokuva, mutta tuohon kiinnitin huomiota. Minua kiinnostaisi enemmän elokuva kiusatusta, joka on aivan tavallinen ihminen, eikä täydellinen kympin oppilas, koska nyt päähenkilöön ei tullut niin suurta samaistumispintaa.

Kiinnostaisi myös se, että miten kiusaajat suhtautuvat elokuvaan. Pystyykö tämä elokuva muuttamaan ihmisten käsitystä kiusaamisesta ja ehkäisemään sitä? Mitä jos jotakuta kiusataan sen takia, että hänet halutaan tuhota? Siinä mielessä elokuva kannustaa ilkeitä ihmisiä: "tehään tosta luuserista vitun hullu tappaja".

Kyllä, mullekin tuli mieleen, mutta toisaalta ne jutut, mitä hänelle oli tapahtunut yliopistossa, olivat kyllä aika graaveja (professori syytti häntä varkaudesta, ja myöhemmin professori itse todettiin syylliseksi kys. varkauteen). Yliopistomaailma on aika raadollinen, tämä kokemus mulla on sieltä. Kilpailua on.

-

Mä kyllä samastuin, koska mun mielestä se, että joku on nk. kympin oppilas, on vain yksi puoli hänessä. Minusta kympin oppilaat ovat tavallisia ihmisiä siinä missä muutkin. 

-

En osaa sanoa, miten kiusaajat reagoivat. Minusta se, että joku haluaa tehdä jostakusta toisesta "hullun tappajan" tuntuu aika kaukaa haetulta. EN pidä kiusaamista kovin harkittuna ja suunniteltuna asiana, vaikka yksittäisiä tekoja voidaankin suunnitella.

Ap

Vierailija

Miltähän vuosikymmeneltä tuo koulukiusaaminen on? Opettajan kommentti siitä, että Arto ärsyttää muita erilaisuudellaan (erinomaisuudellaan?) ja järkyttää koulun tasapainoa, kuulosti todella alkeelliselta, vaikka kyllähän noita ihme juttuja kuulee ihme tyyppien suusta nykyäänkin. Pitää tietää, kenet panee valvontavastuuseen, kun kaikilla ei ole siihen ensinnäkään halua, päinvastaisista väitteistä huolimatta (jotta työpaikka säilyy).

Vierailija

En ole nähnyt. En pidä siitä että kiusaaminen rajoitetaan aina vaan koululaisten asiaksi. Ehkä koulukiusaaminen loppuisi jos ensin aikuiset lopettaisivat kiusaamasta toisiaan... mutta kun se on niin helppo puuttua toisten asioihin sen sijaan että putsaisi oman pesänsä.

Vierailija

[quote=Vierailija]En ole nähnyt. En pidä siitä että kiusaaminen rajoitetaan aina vaan koululaisten asiaksi. Ehkä koulukiusaaminen loppuisi jos ensin aikuiset lopettaisivat kiusaamasta toisiaan... mutta kun se on niin helppo puuttua toisten asioihin sen sijaan että putsaisi oman pesänsä.[/quote

Jos olisit katsonut dokumentin, tietäisit, ettei siinä puhuttu pelkästään koulukiusaamisesta.

Ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat