Köyhä joulu tulossa

Vierailija

Olemme nelihenkinen perhe, lapset 3 ja 1-vuotiaat. Mieheni jäi työttömäksi ja minä olen kotihoidontuella. Masentaa, kun ei voi tarjota lapsille kunnollista joulua. Kertokaa halpoja mutta hyviä ruokavinkkejä! Rahaa käytettävissä joulun ajan ruokaan ja lahjoihin noin 150 e. Lapset odottavat joulua innoissaan!

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

1 vuotiasta kiinnostaa luultavasti enemmän lahjapaperin repiminen kuin itse lahja joten hänen lahjoihin ei kannata satsata. Jouluruuat saa halvalla itse tehden.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olemme nelihenkinen perhe, lapset 3 ja 1-vuotiaat. Mieheni jäi työttömäksi ja minä olen kotihoidontuella. Masentaa, kun ei voi tarjota lapsille kunnollista joulua. Kertokaa halpoja mutta hyviä ruokavinkkejä! Rahaa käytettävissä joulun ajan ruokaan ja lahjoihin noin 150 e. Lapset odottavat joulua innoissaan!

Näin meillä: Kinkku kannattaa ostaa pakasteena. Laatikot on halpoja samoin riisipuuro. Kuoritut perunat ovat juhlavia. Sillit teen itte = halpaa.

1-vuotiaan lahjoista EI KANNATA stessata. Parin euron helistin ja vessapaperirullan pahvinen keskipala saa hänet ikionnelliseksi (meidän eka Joulu aikanaan).

Älkää laittako toistenne lahjoihin rahaa vaan ne symbolisina vaikka 1 paketti kummallekin. Kaikki ylijäävä 3-vuotiaalle.

Vierailija

Kun ei vietä joulua sen kummemmin, saa köyhän joulun sijaan vähän tavallista kivamman viikonlopun. Koristeista, kuusesta ja joulun tunnelmasta vastaa kaupunki.

Vierailija

Jouluruuat ovat oikeasti halpoja, kun teet ne itse - ja ota lapset mukaan tekemään. Taikataikinasta joulukoristeita, joita voit päällystää foliolla tai maalata.

Älä syrjäytä työtöntä ja toimetonta miestäsi jouluvalmisteluista, vaan lähtekää koko perhe vaikka kirjastoon valitsemaan jotain kivoja joululeffojea, kirjoja ja musiikkia. Joulukuusen haku on yksi ohjelmanumero, ihan sama haetaanko se tavaratalosta vai metsästä.

Tehkää jouluna jotain eri tavalla kuin arkena. Kattakaa pöytään hieno liina, "paremmat" astiat, servetit ... Jo pelkkä pöydän kattaminen tekee juhlaa, jos tavallisesti itse kukin syö pöydänkulmalla. Jouluverhot ja -liina tekevät myös tunnelmaa eikä ole kalliita.

Vierailija

Hyviä ohjeita edellä. Tosiaan tehkää vaikka pipareita yhdessä ennen joulua ja jotain joulukoristeita. Valkoisesta paperista lumitähtiä ikkunaan? Joulunpyhinä katso etukäteen, milloin tv:stä tulee ihan pienille sopivaa ohjelmaa. Lahjoja voi löytää myös kirppareilta, ihan uusiakin leluja, kirjoja tai pelejä. Keskity tunnelman luomiseen eikä rahan puutteeseen.

Vierailija

Jouluruuat ovat hyvinkin edullisia. Juurekset eivät maksa juuri mitään. Puuroriisin, siirappia ja muita tarvikkeita saa myös hyvin halvalla. Kinkku taitaa olla kalliimpi, mutta ettehän te mitään isoa kinkkua tarvitsekaan. Graavikalat, juustot ja muut kalliimmat herkut jätätte seuraaviin jouluihin. Itse tehty piparitaikina ei myöskään paljon maksa, ja pipareiden leipomisesta saa ainakin vanhemmalle lapselle jo kivasti joulumieltä.

Noin pienille lapsille pakettien avaaminen on tärkeämpää kuin niiden sisältö. Lapset ovat myös onneksi sellaisessa iässä, etteivät he osaa kaivata mitään kovin ihmeellistä, eivätkä vielä osaa vertailla kavereiden kanssa lahjoja ja muuta. Joulukoristeita teillä varmaan on jo ennestään? Olisiko ketään tuttua, joka suostuisi joulupukiksi jotain palvelusta vastaan?

Vierailija

Jaa, meillä ei sitten varmaan ole koskaan ollut "kunnollista joulua", koska paljon tuon enempää ei siihen jouluun ole laitettu.

Me vanhemmat emme tarvitse lahjoja tai lahjaksi voi antaa kirjeen, jossa kertoo kuluneena vuonna tärkeimmät kumppaniltaan saamansa asiat ja kun niistä alkaa kirjoittaa, niin harvemmin tulee mieleen mitään "olipa ihanaa kun ostit uuden kattilan", vaan "oli ihanaa kun lohdutit minua sinä päivänä, kun minua itketti aamusta iltaan".

1-vuotias ei tosiaan tarvitse tuon taivaallista, se on ihan iloinen jos saa lahjaksi itsensä kokoisen tyhjän pahvilaatikon, jonka päällä on paperia. Vielä parempi, jos sen pahvilaatikon on piirrellyt koristeita täyteen yhdessä 3-vuotiaan kanssa. :) Laatikkoon voi laittaa vaikka maissinaksuja, jos haluaa jotain ekstratvistiä.

3-vuotiaalle voi antaa lahjaksi kyniä, paperia, muovailuvahaa, pikkuautoja, pelin tms. pientä ja lisäksi vaikka lupauksen uimahalli- tai elokuvareissusta: printtaa uimahallin tai leffan kuvan ja liimaa pahville, kertoo lapselle mitä on luvassa ja sitten laitetaan ko. lupaus vaikka jääkaapin oveen, niin voidaan yhdessä odottaa.

Ruuaksi meillä on aina laitettu jouluna tasan sitä mitä halutaan syödä. Tänä vuonna 5-vuotias on toivonut joulupöytään perunamuussia ja kalapuikkoja, joten taidetaan tehdä kattilallinen muussia, joku salaatti, vähän juustoja, marinoituja papuja, paistetaan tofua tai linssipihvejä tms. (ollaan pääasiassa kasvissyöjiä) jne. Aamuksi tehdään riisipuuro ja pakkasesta mansikoista kiisseli päälle. Juhla ei tule pelkästä ruuasta, vaan laitetaan vähän hienompi kattaus, tunnelmavalaistusta, ei syödä irtokarkkeja paperipussista vaan laitetaan ne nätteihin kippoihin jne. Jos jaksaa ja haluaa, niin aattonahan voi ottaa ohjelmanumeroksi esim. pipareiden tai pullan paistamisen 3-vuotiaan kanssa. Aikuisille illaksi purkki glögiä ja villasukat jalkaan & toistensa kainaloon.

En oikein käsitä miksi ja miten ihmiset laittavat ihan hulluja määriä rahaa jouluun. Lapsille ostetaan lahjoja kuin viimeistä päivää, vaikka puolen vuoden päästä kukaan ei muista mikä lastenhuoneen lattialla pyörivä romu on joululahja ja mikä ei, jos ylipäätään on ehjä. Jos mietit omaa lapsuusjouluasi, niin harvemmin mieleen tulee kaikki saamasi lahjat ja kalliit ruuat, vaan ennemmin joku yksittäinen lahja ja sitäkin vahvempana tunnelma (valot, tuoksut, maut) ja toisten kanssa oleminen (Aku Ankka -piirretyn katsominen, pulkkamäki, sylissä istuminen jne.). Miten tavoittaa sen kiireettömän, juhlavan, yhteisen tunnelman? Millään muulla ei ole väliä, lapsenne ovat pieniä ja te olette yhdessä ja hengissä, oman katon alla. Se on tärkeintä.

Vierailija

Mun 7v tyttö ilahtui äskettäin aivan suunnattomasti saamastaan lahjasta -Play Doh muoviluvahaa (maksoi Cittarissa 4,99€) . Jotain tällaista on tuolla summalla varaa ostaa jokunen pieni paketti. Kirppareissa kannattaa kierrellä. Monissa kirjastoissa on joulukirjat ihan erikseen nostettu omalle hyllylleen. Panosta kattaukseen ja hae luonnosta materiaalia pöytään esim käpyjä, pieniä kauniita kiviä tms. Ja kirppikseltä voi löytyä niitä kynttilöitäkin halvalla.

Vierailija

Joulukuusen saa vaikka kympilläjostan pihamyynnistä. Koristeet meillä on aikaisemmista vuosista. Jos on 150 lahjoihin, sehän on paljon jos ei ole mitän teinejä. Jos on teinejä, puhelimet saa vaikka saunalahden osamaksulla ilman korkoa. Ruuat kun tekee itse, ei maksa paljon. Ei tarvi hifistellä. Kinkku on ainut mikö meillä maksaa paljon. Mitään graavilohta en tee. Lastikot on halpa tehdä ja piparkakut, jos vaan on mausteet jo valmiiksi kaapissa aikaisemmista vuosista.

Vierailija

Perusjouluruuathan on varmaan halvimpia ruokia mitä on: kinkkua nyt lukuunottamatta, mutta kaikki juureslaatikot ja riisipuuron saa tehtyä edullisesti. Lisäätte juhlavaa tunnelmaa laittamalla vaikka youtubesta joululauluja soimaan ja koristelemalla ruokapöydän kauniisti. Haette metsästä oksia, havuja, käpyjä, mustikanvarpuja ja laitatte kauniisti lasipulloon tai maljakkoon. Kynttilöitä vielä palamaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat