Voi luoja tätä rahanmenoa lukiolaisten takia
Esikoinen aloitti tänä vuonna lukion ja olin ajatellut, että kätevästi menee samat kirjat kuopuksellekin, jonka lukio alkaa siis ensi syksynä... Mutta ei! Ensi vuonna on ihan uusi opetussuunnitelma eli kuopukselle pitää ostaa täysin eri kirjat. Eli ei saada myytyä noita esikoiselle ostettuja kirjoja eteenpäin ja kuopukselle pitää ostaa kaikki kirjat uusina.
Nyt jo on kolmen jakson kirjoihin mennyt ~400€, vaikka ollaan ostettu monia kirjoja käytettyinäkin. Lisäksi on pitänyt ostaa yo-kokeisiin sopiva läppäri sekä symbolinen laskin ja samat hankinnat on edessä kuopuksellekin tietty sitten... Tulee vaan mieleen että miten oikeasti köyhät perheet tän handlaa?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Eli köyhän pitää siis jatkossa laittaa lapsensa amikseen... Huom. kirjoituksiin osallistuminenkin maksaa.
Tai sitten vähän ennakoida ja hankkia lapsia sen verran, mitä voi lukiomaksuja maksaa. Tai sitten lapsille sen verran ikäeroa, etteivät ole lukiossa samaan aikaan.
Mä käytin tyynesti vanhan opsin kirjoja ja katoin vaan kaverin kirjasta mikä oli muuttunut. Yleensä ei yhtään mikään, joku kuva oli erilainen tai lause oli erilainen tai siis plaa, ei mikään mikä ois kokeeseen vaikuttanut. Pääsykokeisiin sitten kun luin lukiokirjoja niin lainasin kirjastosta kaikki mahdolliset kirjasarjat, niiden välillä on enemmän eroa kuin niiden eri opsien kirjojen välillä. Pääsin ylioppilaaksi ja pääsykokeista läpi 2008. Luulen vähän että noissa opetussuunnitelmissa muutos on edelleen aika naurettavan pieni.
Vierailija kirjoitti:
Käytettyjä autoja on autoliikkeissä myynnissä pilvin pimein takuulla.
Missä on mainoksia käytetyistä konttorikoneista ja joihin saa takuun, jos se ei toimikaan?
Vaikka tuosta: http://www.tietoarmada.fi/
Google käteen ja menoksi. Anna vaikka lukiolaiselle tiedonhakutehtäväksi etsiä sopiva kone.
Mista ap tiedät, että kaikki lukion kirjat menevät uuden opsin myötä vaihtoon? Voi olla, että muutama meneekin, mutta todennäköisesti monet säilyvät. Eivät ne muutokset eri aineissa niin suuria ole. Eivätkä kustantajatkaan välttämättä ehdi painaa "uudenlaisia" kirjoja kaikkiin aineisiin heti ensi syksyksi. Vähitellen ne kirjat uudistuvat ja vaihtuvat.
Ja btw, miksi se autokoulu pitää aloittaa hetijust 17-18 -vuotiaana? Ymmärrän jos peräkylällä asuu, mutta esim. pk-seudulla lapsukainen selviää kyllä ilman ajokorttia parikymppiseksikin (jolloin voisi omalla työlläkin sitä korttia maksaa).
Ainakin mun lukiossa aikoinaan (09-12) opettajat kelpuutti mielellään vanhojen painoksienkin kirjoja jos oli kuitenkin samaa sarjaa ja suurin piirtein samat asiat. Että kannattaa selvittää käykö ne vanhemmat kirjat ennen kuin ostaa uusia siksi että opsi on vaihtunut tai kirjasta on korjattu joku lauseenpuolikas.
Teillä kävi huono tuuri, kun lapsillanne sattuu olemaan juuri sellainen ikäero, että opetussuunnitelma vaihtuu välissä. Edellinen opetussuunnitelma on vuodelta 2003, joten totta kai on jo aikakin sitä päivittää.
Minä olen varautunut tähän opiskelu ym. menoon etukäteen vuosien varrella, koska muistan, miten tiukkaa meillä oli aikoinaan, kun isä oli pahasti sairas ja äiti elätti yksin perhettä. Äidinisä auttoi kirjakulujen kanssa, hän oli vielä kirjoitustaidoton mies! Osasi hädin tuskin lukea. Isä kertoi, miten heistä kukaan ei päässyt lukioon, kun mummolla ei ollut varaa kirjoihin.
En ole rikas, pahainen merkonomi vain. Minä ajattelin odottaessani omia lukio-aikojani ja ajokortin hintaa ja aloin jo silloin säästää, kun odotin. Ajattelin, että jos joudun työttömäksi, niin lasten tileillä on sitten mistä ottaa heille. Olen elänyt hyvin nuukasti lasten isän kanssa, onneksi meillä on riittänyt töitä.
Avasin säästötilin omalla nimellä ja lasten synnyttyä heille vielä omilla nimillä. Laitoin lasten tileille sivuun kaikki lahjarahat ja lompakon kolikot ja erillisille tileille vähän loma- ja ylityörahoista ja säästin pikkusummia joka kuukausi, tyyliin 20-40 euroa. No poika on nyt 15 v. ja ei halua lukioon, vaan menee amikseen, hitsaa mökilläkin kuin vanha tekijä. Haluaa metalli-alalle töihin. Tyttärestä en vielä tiedä, mutta lukupäätä sillä on ja mielenkiintoa opiskeluun. Mutta rahat on nyt kirjoihin ja koneisiin ja ajokortteihinkin. Ja vaikka ekaan vuokratakuuseenkin.
Että jos sinulla on vielä pieniä lapsia, niin suosittelen etukäteen varautumista.... Pikkusummista saa kertymään yllättävän summan vuosien varrella.
Onneks kerkesin valmistua lukiosta 2014.
Ostin kirjat käytettyinä ja myin eteenpäin, muutamat kirjat lainasin kirjastosta, kävin lyhyen matikan niin laskimen ei tarvinut olla erikoinen.. Olihan se silti kallista.
Minulla kaksi lasta oli lukiossa yhtä aikaa, eri kursseja. Osa kirjoista kävi muttei kaikki vaikka kyse samasta kurssista, ikäeroa 2 vuotta.
Osa kirjoista jouduttiin hankkimaan uusina koska uusi sarja. Osa käytettyinä kirjakaupasta jos suinkin mahdollista,
Osa kierrätetty kaverien kanssa.
Kalliiksi on tullut ja tämä lysti yksinhuoltajan kukkarosta.
Ensi keväänä nuoremmalla viimeiset kirjoitukset.
Pakko tinkiä muusta kuin lasten koulutuksesta, omat vaatteet ja kengät käytän loppuun ja käytän kierrätettyjä.
Uuteen opetussuunnitelmaan siirrytään porrastetusti vuosikurssi kerrallaan, eli vaikka lukion aloittavalle pikkusisarukselle ei voikaan kirjoja kierrättää, voi kirjat myydä kirjakirppiksellä jollekin toiselle, vanhan opetussuunnitelman mukaan opiskelevalle lukiolaiselle.
Niin että kannattaisko miettiä että ite oot lapset tehnyt ja niin monta kuin pystyt elättämään. Toivottavasti pystyt auttamaan lastasi hankkimaan kunnon koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen varautunut tähän opiskelu ym. menoon etukäteen vuosien varrella, koska muistan, miten tiukkaa meillä oli aikoinaan, kun isä oli pahasti sairas ja äiti elätti yksin perhettä. Äidinisä auttoi kirjakulujen kanssa, hän oli vielä kirjoitustaidoton mies! Osasi hädin tuskin lukea. Isä kertoi, miten heistä kukaan ei päässyt lukioon, kun mummolla ei ollut varaa kirjoihin.
En ole rikas, pahainen merkonomi vain. Minä ajattelin odottaessani omia lukio-aikojani ja ajokortin hintaa ja aloin jo silloin säästää, kun odotin. Ajattelin, että jos joudun työttömäksi, niin lasten tileillä on sitten mistä ottaa heille. Olen elänyt hyvin nuukasti lasten isän kanssa, onneksi meillä on riittänyt töitä.
Avasin säästötilin omalla nimellä ja lasten synnyttyä heille vielä omilla nimillä. Laitoin lasten tileille sivuun kaikki lahjarahat ja lompakon kolikot ja erillisille tileille vähän loma- ja ylityörahoista ja säästin pikkusummia joka kuukausi, tyyliin 20-40 euroa. No poika on nyt 15 v. ja ei halua lukioon, vaan menee amikseen, hitsaa mökilläkin kuin vanha tekijä. Haluaa metalli-alalle töihin. Tyttärestä en vielä tiedä, mutta lukupäätä sillä on ja mielenkiintoa opiskeluun. Mutta rahat on nyt kirjoihin ja koneisiin ja ajokortteihinkin. Ja vaikka ekaan vuokratakuuseenkin.
Että jos sinulla on vielä pieniä lapsia, niin suosittelen etukäteen varautumista.... Pikkusummista saa kertymään yllättävän summan vuosien varrella.
Meilläkin syntyy eka lapsi tässä kohtapuoliin, ja ekoina to-do -listalta löytyy säästötilin avaaminen. Avataan pojalle oma tili, jonne sitten heivataan kuukausittain joitakin kymppejä säilöön tulevaisuuden varalle. Jos ei lukiosta innostu, niin saa sitten vaikka ne ajokorttirahat.
Lukio oli kyllä "kallis" varsinkin jos osti kirjat uutena mutta sehän on tietysti oma valinta. Kaikki kirjat olemme myyneet eteenpäin.
Tyttö on nyt ekaa vuotta yliopistossa ja on joutunut ostamaan yhden kirjan 29e tämän syksyn aikana...olen yllättynyt.
Totta, lukioon saa helposti palamaan satoja ellei tuhansia euroja. Vanhempani eivät todellakaan ole varakkaita (isä työtön, äiti matalapalkka-alalla). Jouduimme ostamaan viime vuonna kannettavan (300€) sekä pitkän matikan laskimen (lähes 200€).
Kirjoja saa onneksi käytettynä 5-20€/kpl koulumme kirjakirpparilta, tosin niistäkin tulee nopeasti kallis yhteishinta, jos lukee paljon esim. kieliä, sillä niihin opettajat vaativat lähes aina kirjat uutena, jotta tehtäväkohdat olisivat tyhjinä. Kaikki on maksettava itse - kuviksen materiaalimaksut meillä 10€/kurssi, liikunnassa kuntosalien ym. pääsymaksut jne... Joissain kunnissa/lukioissa vähävaraisille kustannetaan osa kuluista, kannattaa ottaa selvää jos tällainen mahdollisuus löytyy!
T. Lukion kakkonen
Lukiokirjoja kannattaa ostaa huutonetistä ja tori.fi:stä. Tai sitten jos lukiolaiset voivat kierrättää kirjoja keskenään; jos vaikka kurssit olisivat eri aikaan (näin meidän lukiolaiset tekivät).
Lukioaikana kyllä rahaa menee runsaasti; vanhojentanssit ja abiristeilyt. Moni menee vielä autokouluunkin abivuoden aikana. Sitten mahdollinen valmennuskurssi ja pääsykoekirjat....