Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et osta omaa asuntoa?

Vierailija

Itse asuimme vuokralla pitkään, koska luulimme, ettemme voi saada lainaa.

Olin päätoiminen opiskelija, tulot siis epäsäännölliset. Vain lapsilisät ja opintotuet olivat ns. säännöllisiä tuloja. Palkkaa sain kuukausittain suuresti vaihdellen.
Mies teki töitä pienellä palkalla ja opiskeli myös. Hänellä palkkatulot olivat kuitenkin aika vakiot.

Menimme kuitenkin pankkiin "kokeilemaan kepillä jäätä" ja saimme lainan.

Ostimme talon Pusulasta, jonne muutimme Helsingistä. Ja olemme olleet supertyytyväisiä ratkaisuumme =) Kokoajan vuokrat nousevat... meillä ei varmaan olisi enää varaa asua edes vuokralla. Omat lainanlyhennykset eivät nouse... itseasiassa nyt on maksettu jo niin paljon pois, että voisi ruveta maksamaan pienempiä kk-eriä. Se ei kuitenkaan näillä koroilla kannata.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Koska laina ja vastike on liian korkea tuloihini nähden. Enemmän kuin pelkkä vuokra. Siinä on 150-200 ero ja se on juuri se millä elän.

Vierailija

En halua. On helpompi asua vuokralla, ei ole itse vastuussa remonteista, kodinkoneista yms. Ja voi nopeasti vaihtaa jos haluaa muuttaa. Ei mulla ole tarvetta omistaa asuntoa.

Vierailija

Yksinkertaisesti koska minulla ei ole varmaat ietoa, missä haluaisin asua. Ja vaikka minulla se tieto olisi, niin en usko, että minulla olisi halua sitoa itseäni pitkäksi aikaa asuntolainaan.  Vuokra-asunnosta pääsee tarvittaessa hyvin nopeasti irti.

Vierailija

Asuimme pitkään vuokralla ja ajattelimme ettei siinä ole fiskaalisesti iso ero omistusasumiseen nähden, mutta kun ostimme okt:n hieman syrjempää, ällistyimme kuinka paljon edullisempaa ja laadukkaampaa siinä asuminen todellisuudessa on!

Vierailija

Osa-aikatyö, kaksi lasta, pitäisi pystyä ostaa vähintään kolmio, mielellään kuitenkin kaikille oma huone. Asuntojen hinnat n. 150 000 ja tuohon vastike ym. päälle, ei vaan rahkeet riitä.

Vierailija

Koska elämämme ei ole Pusulassa, vaan Helsingin keskustassa. Ainakin tällä hetkellä. Tästä nurkilta (eli noin 30-40 min säteellä lasten päiväkodeista, kouluista ja meidän työpaikoistamme) jos ostaisimme sellaisen ihan tavallisen kerrostaloasunnon viidelle hengelle, niin hinta olisi noin 250 000, ellei vähän enemmänkin. Jos haluaisimme halvemman, tulisi matkoista kohtuuttomat ja saattaisi joutua hankkimaan kaksi autoa, että ylipäätään saisi suoritettua koti-päiväkoti-työ-päiväkoti-kauppa-koti -rumbaa.

Vierailija

Suomessa asuessa: ei ollut niin isoja tuloja että olisi saanut lainaa (Hki, 2 opiskelijaa) ja mietimme muuttoa ulkomaille (ja lähdimmekin)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomessa asuessa: ei ollut niin isoja tuloja että olisi saanut lainaa (Hki, 2 opiskelijaa) ja mietimme muuttoa ulkomaille (ja lähdimmekin)

Goodbye!

Vierailija

Tarvitsemme 5 hengelle asunnon Espoosta, eikä nyt ole haluja ottaa satojen tuhansien lainaa mieleiseen omistusasuntoon. Vuosi sitten jo tuli yt:ssä potkut, ja vaikka onnistuin saamaan uuden työn, ei sitä koskaan tiedä miten käy. Kyllähän lainaa varmaan saisi mutta en halua. Ostamme asunnon sitten kun lapset muuttavat pois kotoa ja pienempikin riittää. Silloin on jo säästössä suurin osa hinnastakin.

Vierailija

Haluan olla taloudellisesti sillä tavalla vapaa, että vaikka joutuisin työttömäksi, ei menisi asunto alta eikä talous romahtaisi. Asun asumisoikeusasunnossa, jossa on edullinen vastike.

Vierailija

"Koska elämämme ei ole Pusulassa, vaan Helsingin keskustassa. Ainakin tällä hetkellä. Tästä nurkilta (eli noin 30-40 min säteellä lasten päiväkodeista, kouluista ja meidän työpaikoistamme) jos ostaisimme sellaisen ihan tavallisen kerrostaloasunnon viidelle hengelle, niin hinta olisi noin 250 000, ellei vähän enemmänkin. Jos haluaisimme halvemman, tulisi matkoista kohtuuttomat ja saattaisi joutua hankkimaan kaksi autoa, että ylipäätään saisi suoritettua koti-päiväkoti-työ-päiväkoti-kauppa-koti -rumbaa." - Tekisi melkein hieman kärjistäen kysyä, että unohtuiko sinulta yksi nolla tuosta hinta-arviosta?

Itse en asu tällä hetkellä Helsingin keskustassa, mutta koska saattaa olla enemmän kuin todennäköistä, että sinne päin joudun vielä töiden perässä muuttamaan ja olen katsellut sitä vasten hieman asuntojen hintoja ja suoraan sanoen pelottaa. - Maamme on taloudellisessa taantumassa ja Helsinginkeskustasta hyvä jos saa jonkun "kopin" ostettua alle parillasadalla tuhannella. Onkohan hinnoissa kovinkin ilmaa päätelköön kukin tahollaan itse, mutta toisaalta jossain, sitä on asuttava. Lienenkö ainoa jota tulevaisuus "hieman" pelottaa. - - Vai nukuinko huomaamattani talvi-unta ja sillä aikaa hinnat tulivat ryminällä alas. Ja minun kuin vain piti pitää pieni kahvitauko palstaillen, niin jaksanee sitten loppu ehtoon muissa askareissa.     

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Goodbye!

No hei hei :) Hyvin on täällä nyt 5 v viihdytty, katsotaan asetummeko tänne pysyvämmin vai jatkammeko matkaa johonkin muualle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En halua. On helpompi asua vuokralla, ei ole itse vastuussa remonteista, kodinkoneista yms. Ja voi nopeasti vaihtaa jos haluaa muuttaa. Ei mulla ole tarvetta omistaa asuntoa.

Juuri tämä!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat