Miksi et osta omaa asuntoa?
Itse asuimme vuokralla pitkään, koska luulimme, ettemme voi saada lainaa.
Olin päätoiminen opiskelija, tulot siis epäsäännölliset. Vain lapsilisät ja opintotuet olivat ns. säännöllisiä tuloja. Palkkaa sain kuukausittain suuresti vaihdellen.
Mies teki töitä pienellä palkalla ja opiskeli myös. Hänellä palkkatulot olivat kuitenkin aika vakiot.
Menimme kuitenkin pankkiin "kokeilemaan kepillä jäätä" ja saimme lainan.
Ostimme talon Pusulasta, jonne muutimme Helsingistä. Ja olemme olleet supertyytyväisiä ratkaisuumme =) Kokoajan vuokrat nousevat... meillä ei varmaan olisi enää varaa asua edes vuokralla. Omat lainanlyhennykset eivät nouse... itseasiassa nyt on maksettu jo niin paljon pois, että voisi ruveta maksamaan pienempiä kk-eriä. Se ei kuitenkaan näillä koroilla kannata.
Kommentit (33)
Ei ole rahaa, mutta voisin laittomasti rakentaa, tosin ei kannattaisi nähdä hirveästi vaivaa kun joku kateellinen sen polttaisi kuitenkin.
Olipa typerä kysymys ap, etkö itse tosiaan ymmärrä miksi ihmiset eivät sitä tee?! Lainaa ei saa, työsuhde on epävarma, hinnat kalliita, remontit kalliita, ihmiset eivät tiedä missä haluavat asua seuraavat kaksi vuotta, säästössä ei ole tarpeeksi (Jos haluaa Helsingistä asunnon ilman takaajia, niin sellaiset 35 000 pitäisi olla takataskussa), ja mitä vielä?
Suuret kunnallisen alan yt:t ovat vasta tulossa ja hallitus lupailee, että säästetään ainakin tuhansien ihmisten työpanoksesta, eli vähintään yhtä monta + perheet yrittää kuumeisesti miettiä ihan muita juttuja kuin asuntolainan ottoa. Kahden auton pitäminen asunnon syrjäisen sijainnin myötä tuskin käy siinä samalla mielessä.
Ja koko tuo julkisten alojen kuvio kun lopulta kaatuu pienyrittäjien niskaan, niin väistämättä alkaa keskimääräinen elintaso ja sitä mukaa myös hintataso laskea. Olisi siis äärimmäisen tyhmää sitoa itsensä asuntolainaan ennen kuin tietää mitä seurauksia näillä kaikilla leikkauksilla on.
Minulla on ollut omistusasunto, jonka myin, kun vaihdoin paikkakuntaa. Tällä hetkellä minulla on työsuhdeasunto pääkaupunkiseudulla. Vuokra on sen verran alhainen, että sillä ei maksaisi edes omistusasunnon vastiketta ja korkoa. Säästöön jäävän summan käytän vapaa-ajan asunnon lainan lyhentämiseen.
Haluaisin ostaa, mutta kun asuu yksin niin lainakin on tietysti iso yksinmaksettavaksi. Tällä hetkellä työpaikat ovat kiven alla ja koko ajan on itsellänikin pelko, että saa lopputilin. Meidänkin työpaikalla jatkuvasti irtisanotaan väkeä. Osta siinä sitten asuntoa... Tämä on kuin noidankehä, vuokra on korkea ja säästäminen on niin hidasta. Pitäisi olla säästössä ainakin 20 000 - 30 000 että saisi edes asuntolainan. Minulle jää vuokran ja vakuutusten sekä sähkölaskun jälkeen alle 900 euroa rahaa. Voitte laskea kuinka kauan kestää, että minulla on säästössä tuo lainan saamiseen tarvittava summa.
Työpäivät vievät kuitenkin matkoineen 10 tuntia 5 krt viikossa, etten halua elää pelkästään kädestä suuhun. Haluan vapaa-aikana ja lomilla nauttia myös elämästä, joten en pysty elämään kuukautta käyttäen vaikka vain 200 euroa, jotta saisin 700 euroa kuukaudessa säästöön. Siksi säästäminen on hidasta.
Ikinä ei tidä mihin pystytetään matujen vastaanottokeskus, siksi ei uskalla ostaa asuntoa kun ei sitten eroon pääse, meillä kun on perheessä kauniita tyttöjäkin.
Takaajia ei ole.
Omaa rahaa tarvittaisiin n. 30 000 euroa jotta saisi lainan. Meillä säästössä 10 000 euroa. Säännölliset tulot on mutta
EMME SAA LAINAA. Vielä pitää kitkutella vuokralla ja yrittää säästää tai odottaa että lainaehdot heltyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei tidä mihin pystytetään matujen vastaanottokeskus, siksi ei uskalla ostaa asuntoa kun ei sitten eroon pääse, meillä kun on perheessä kauniita tyttöjäkin.
No missä ne kaikki rumat sitten on?!
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti koska minulla ei ole varmaat ietoa, missä haluaisin asua. Ja vaikka minulla se tieto olisi, niin en usko, että minulla olisi halua sitoa itseäni pitkäksi aikaa asuntolainaan. Vuokra-asunnosta pääsee tarvittaessa hyvin nopeasti irti.
Niin omistusasunnostakin, jos se on hyvällä paikalla?
Eikä siellä ole pakko itse asua. Voi laittaa vuokralle jos haluaa yhtäkkiä asua jossain muualla.
"Yksinkertaisesti koska minulla ei ole varmaat ietoa, missä haluaisin asua. Ja vaikka minulla se tieto olisi, niin en usko, että minulla olisi halua sitoa itseäni pitkäksi aikaa asuntolainaan. Vuokra-asunnosta pääsee tarvittaessa hyvin nopeasti irti." - -
"Niin omistusasunnostakin, jos se on hyvällä paikalla? -Eikä siellä ole pakko itse asua. Voi laittaa vuokralle jos haluaa yhtäkkiä asua jossain muualla."
- Totta varmasti toinen puoli. Mutta hyvältä paikalta omistusasunnon ostaminen tuppa maksamaan aikas paljon.
- - Asuntojen hinnat ovat pysyneet verraten korkealla taantumasta huolimatta, Helsingin keskustassa, vaan kuinka kaua? Mutta ns. hyviä paikkoja on muuallakin, mutta ei valitettavasti lainkaan varmuutta siitä, että tällaisen asunnon "entisellä hyvällä paikalla" saisi varmasti vuokralle tuottavasti tai edes niin, että vuokrauksesta ei aiheutuisi, ainakaan tappioita. Myöskaan myynt ei aina onnistu heti, ainakin jos haluaa välttyä isommilta tappioilta.
Kaikki eivät voi aloittaa siitä, että ostaisivat Helsingin keskustasta asunnon (,joka toistaiseksi alueista on luullakseni parhaiten säilyttänyt arvonsa) laittaakseen sen vuokralle ja muuttaakseen itse muualle. - Tai ainakin pelko kahden asunnonloukusta on asia, jota kannattaa minusta harkita ainakin pieni hetki.
Mekin asuimme pitkään vuokralla Helsingissä ja siirsimme oman ostoa, koska ajattelimme, ettei rahat riitä lainanlyhennyksiin.
Reilut seitsemän vuotta sitten vihdoin uskalsimme ostaa oman ja yllätyimme siitä, ettei asumiskulut nousseet mihinkään. Ja nyt kun korot ovat olleet superalhaalla, olemme saaneet lyhennettyä lainaa todella hyvin.
Nyt meillä on myös Kalliossa yksiö, joka on vuokralla. Yksiön lainan lyhentää käytännössä vuokralainen.
Ei ole tarvetta. Asutaan ulkomailla ja täällä vuokra-asuminen on ihan yleistä. Iso (150 m2, 2 henkilöä) laadukas asunto hyvällä paikalla, kohtuullinen vuokra. Mukava elää lainattomana.
Olen saanut yhden jo lahjaksi.