Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomioita yksilapsisista äideistä

Vierailija

Tuttavapiiriini kuuluu monenlaisia äitejä ja olen pannut merkille, että kaikki ns. vapaaehtoisesti yksilapsiset ovat sellaisia tyyppejä, jotka haluavat sekä syödä kakun että säästää sen. Tällä tarkoitan siis sitä, että on haluttu perhe, mutta eletään silti lähes lapsettoman elämää. Useamman lapsen aiheuttama hälinä ja vaativuus on näille äideille kauhistus ja mukavuudenhalu on ihan omaa luokkaansa näillä.

En missään nimessä hauku ketään huonoksi äidiksi lapsilukumäärän takia. Tulin vain ajatelleeksi tätä asiaa, kun tajusin miten nämä pari tuntemaani yhden lapsen äitiä tuntuvat juttujensa ja ulkonäkönsä perusteella olevan ihan eri "mammaplaneetalta" kuin me kenellä lapsia on useampia.

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiiriini kuuluu monenlaisia äitejä ja olen pannut merkille, että kaikki ns. vapaaehtoisesti yksilapsiset ovat sellaisia tyyppejä, jotka haluavat sekä syödä kakun että säästää sen. Tällä tarkoitan siis sitä, että on haluttu perhe, mutta eletään silti lähes lapsettoman elämää. Useamman lapsen aiheuttama hälinä ja vaativuus on näille äideille kauhistus ja mukavuudenhalu on ihan omaa luokkaansa näillä.

En missään nimessä hauku ketään huonoksi äidiksi lapsilukumäärän takia. Tulin vain ajatelleeksi tätä asiaa, kun tajusin miten nämä pari tuntemaani yhden lapsen äitiä tuntuvat juttujensa ja ulkonäkönsä perusteella olevan ihan eri "mammaplaneetalta" kuin me kenellä lapsia on useampia.

Minusta yksilapsisen perheen vanhemmat on järkeviä. Jos he katsovat että heillä ei ole taloudellisesti tai sosiaalisesti varaa hankkia useampaa lasta niin hienoa että eivät hanki. Kyllä noita sossun elätettäviä riittää pilvin pimein tässä maassa. Sekä vanhempia jotka tekee liudan lapsia eikä sitten huolehdi heistä. Olisikkin hienoa jos jokainen tekisi ne lapset harkiten. Kyllä voi tehdä vaikka tusinan lapsia jos pystyy heidät hoitamaan ja elättämään.

Valitettavasti vain usein näin ei ole.

Vierailija

Mukavuudenhalun kyllä tunnistan. Toista lasta ei toiveista huolimatta kuulunut, niin tällä kokoonpanolla mennään. Ja täytyy kyllä myöntää, että jossain vaiheessa vauvakuume nosti uudestaan päätään, mutta kun se yksi ja ainoa alkoi olla omatoiminen, niin mukavuudenhalu vei voiton :)

Viihdyin ja viihdyn kyllä edelleen sellaisessa hälinässä, mutta en sitä itselleni kaipaa.

Niin. Yksilapsisen perheen elämä on erilaista kuin vaikka viisilapsisen perheen elämä. Who woulda thunk?

Veljen "perhe-elämä" kyllä sylettää minuakin: joka jumalan kekkereihin ja työkeikoille on kummankin vanhemman päästävä, lapsi on lähinnä ongelmajäte jolle on keksittävä sijoituspaikka, mieluiten ilmaiseksi.

Silti en ihmettelisi noin hirveästi sitä että erilaisilla perhekokoonpanoilla on se perhe-elämäkin erilaista.

Vierailija

No en minäkään koe, että jos olen päättänyt tehdä lapsia (useampi) niin minun pitäisi jotenkin automaattisesti pitää muidenkin kakaroista ja jaksaa kuunnelle heidän meteliään ja tarinoita naapurin mukulan paskan koostumuksesta. Olen edelleen ja haluan olla myös muita kuin äiti.
Tai ihmettelin vain tuota vertausta että halutaan sekä syödä että säästää kakkua. Ei lapsi mielestäni sulje pois sitä että voi elää muutakin elämää kuin vaan sitä lasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan oikeassa! Yksilapsisissa perheissä syödään kakku ja säästetään se. Best of both worlds! :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minusta yksilapsisen perheen vanhemmat on järkeviä. Jos he katsovat että heillä ei ole taloudellisesti tai sosiaalisesti varaa hankkia useampaa lasta niin hienoa että eivät hanki. Kyllä noita sossun elätettäviä riittää pilvin pimein tässä maassa. Sekä vanhempia jotka tekee liudan lapsia eikä sitten huolehdi heistä. Olisikkin hienoa jos jokainen tekisi ne lapset harkiten. Kyllä voi tehdä vaikka tusinan lapsia jos pystyy heidät hoitamaan ja elättämään.

Vuositulomme ovat 150 000 euron luokkaa ja lapsia on vain yksi...

Vierailija

no meillä ex miehen kanssa yksi lapsi jo aina sovitaan lapsivuorot niin miten toisella on menoa. En vaihtaisi mistään hinnasta vaikeampaan kun kerta näin helpolla pääsee ja näin on myös hyvä. Aivan ihanaa saada olla lapsen kanssa ja silti "mennä miten huvittaa".

Vierailija

Meidän täytyy ainakin olla kaukaa viisaita, meillä ei yksinkertaisesti olisi varaa nelihenkiseen perheeseen.
Rahaa jää ylimääräistä laskujen jälkeen vajaa 200 e, säästöjä ei ole. Kummatkin työssäkäyviä.

Vierailija

Silkasta itsekyydestä meillä on yksi lapsi! Se on meidän henkilökohtainen arvovalinta, koska haluamme tasapainoisen yksikertaisen elämän ilman kaaosta! Kyllä silkkaa mukavuuden halua! Tuntuu, että ollaan asettettu vastakkain kulttuurin yleisen normijärjestelmän kanssa, jonka mukaisesti kaikkien oletetaan haluavan enenmän kuin sen yhden lapsen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vuositulomme ovat 150 000 euron luokkaa ja lapsia on vain yksi...

Täällä 100 000 euron luokkaa, ei kuitenkaan ihan heti sossun luukulle olisi asiaa vaikka lapsia olisi useampiakin...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
en ymmärtänyt mitä tarkoitit :D voisko joku selventää tyhmälle?

Lätisin vain tässä aloituksessa siitä, miten erilaisia ihmisiä nämä tuntemani yksilapsiset ovat verrattuna useampilapsisiin äiteihin. Yhden lapsen äidit voivat helpommin nauttia äitiydestä uhraamatta "omaa elämäänsä", esim. äiti ehtii aamulla meikata ja valita kauniin asun perhekahvilaan ja mulle taas laittautuminen on sitä, että vedän hiukset nopeasti ponnarille ja valitsen paidan, jossa ei ole puklua tai sosetta. :) Samoin näillä äideillä puheenaiheet eivät pyöri samalla tavalla arjenpyörityksen ympärillä kuin niillä, joilla on vauva, taapero ja eskarilainen kotona. Näillä äideillä myös riittää jaksamista paljon paremmin vapaa-ajan harrastuksiin ja vaikka lukemiseen.

5: Tuollainen on lapsen kannalta harmillista, onneksi nämä mun tuntemat tapaukset ovat rakastavia äitejä sille ainokaiselleen.

AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin. Yksilapsisen perheen elämä on erilaista kuin vaikka viisilapsisen perheen elämä. Who woulda thunk?

Veljen "perhe-elämä" kyllä sylettää minuakin: joka jumalan kekkereihin ja työkeikoille on kummankin vanhemman päästävä, lapsi on lähinnä ongelmajäte jolle on keksittävä sijoituspaikka, mieluiten ilmaiseksi.

Silti en ihmettelisi noin hirveästi sitä että erilaisilla perhekokoonpanoilla on se perhe-elämäkin erilaista.

Työkeikoista jos kieltäytyy, kohta ei ole työtä mitä tehdä.

Vierailija

Kyllä pitää paikkansa kohdallani. Vaikka molemmat ollaankin äitejä, mua ei kiinnosta monilapsisten kavereiden vauva/pikkulapsijutut juurikaan, koska itsellä ne on takanapäin ja voin keskittyä asioihin, jotka itseä kiinnostaa, kuten musiikkiin ja maailmanmenon seuraamiseen, mihin heillä on aikaa joskus muutaman vuoden kuluttua jos silloinkaan, koska parin tai muutaman kouluikäisen huoltamisessa on aika paljon enemmän hommaa kuin yhden. Pitkä lause :D Mieluummin oikeastaan vietän aikaa lapsettomien kavereiden kuin monilapsisten kanssa. Mulla on enemmän yhteistä heidän kanssa. Olen yh ja olin pitkään kotona lapsen kanssa, joten kotijutuista ja pikkulapsiaktiviteeteista olen saanut tarpeekseni tällä erää. Onko tässä jotain väärää? Mun mielestä on hyvä, ettei tee enempää lapsia kuin mihin rahkeet riittää. Ainokaiselle annan kyllä kaiken vanhemmuuden mitä musta saa irti, täysillä paneutuen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat