Ärsyttää, kun teinin puhe vilisee "niinku, sillee, niinku.... sillee"

Vierailija

Jokai kolmas sana on siis sillee ja toinen kolmannes niinku. Jokin informatiivinen sana on siis kolmasosa puheesta, jos sitäkään.

Ja ei! Emme ole WT-perhe. Lapselle on luettu niin sadut kuin runot ja riimit, perheessä on keskusteltu paljon. Lapsen sanavarasto on vähintäänkin normaali ja äidinkielen arvosana 10.

Onko muissa perheissä samaa ilmiötä? Onko jokin nuoruuteen liittyvä maneeri, joka itsestään häipyy jossain vaiheessa.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Roadwalker kirjoitti:
Totta. J a asioita kuvataan suurin piirtein näin "sit mä olin sillee" "sit se oli sillee"

Mä olin siis niinku et mitä...

Vierailija

Kulttuuriperheissä teinit toki puhuvat: "Sitten minä olin ikään kuin sillä tavalla että Pirjo ikään kuin totesi minulle että menisimmekö pikkulaan, ja sitten minä olin sillä tavalla ikään kuin että miksipä ikään kuin ei."

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Karseeta kuunneltavaa. Sanavarastoa pitäisi ehdottomasti laajentaa. Eihän tuota jankkaamista jaksa erkkikään.

Kyse ei ole sanavaraston puutteesta. Kyse on jumittumisesta tiettyyn puhetyyliin hokemineen. 

Kirjoittaa erittäin hyvää, kaikinpuolin korrektia ja sanastoltaan monipuolista tekstiä. 

Mutta lähinnä haluasin kokemuksia muiden teinien vanhemmilta. Kyseessä 16-vuotias lukioilaistyttö meillä eli ei mikään lapsi enää. Meneekö ohi itsestään vai pitääkö puuttua jotenkin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oppinut toisilta wt-lapsilta koulussa. Ei mene ohi elkei vaihda eliittikouluun.

On lukiossa Helsingissä ja hyvässä sellaisessa, vaikken elitismiä nyt mainitsisi. Eli ei ole norssi, sykki tai ressu. Muttei mikään Jakiksen lukiokaan.... sillee. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kulttuuriperheissä teinit toki puhuvat: "Sitten minä olin ikään kuin sillä tavalla että Pirjo ikään kuin totesi minulle että menisimmekö pikkulaan, ja sitten minä olin sillä tavalla ikään kuin että miksipä ikään kuin ei."
Eiköhän sitä voi ihan normaalistikin puhua ilman niinkuttelua ja sanomatta ikään kuin?

Vierailija

Niin ne puhuu. Oumaigaad, pakko se on niinku hyväksyy. Mä oon jo niinku tottunu tai silleen. Ettex muista Kingissä Hippu Kylbergiä  ;D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun kaverin lapsi pisti välit poikki toiseen kaveriinsa kun oli kuulemma sanonut liikaa tyyliin, niinku ja sillee.. :DD
Hyi kamala mikä pentu! 

Vierailija

Luultavasti tuo menee ohi... Itse olen opiskelujeni loppusuoralla (gradun kirjoitus menossa) ja opiskelukaverini puhuu aika samalla tavalla kuin tyttösi :D heittää väliin muuta teinisanastoa ja täytyy myöntää, että puhetta on välillä hankala seurata. Tässä esimerkki: "mu pitää lukee täpönä ny tai sillee niku tiiäks ku mul ei oo kato muita kursseikaa sillee tiiäks?" Tai: "mu o pakko saaha ny mässyy ja sipsii, vaik niiku jumppasin just sillee". Joten kyllä jotkut puhuvat teinikieltä ilmeisesti vielä aikuisenakin....

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat