Ärsyttää, kun teinin puhe vilisee "niinku, sillee, niinku.... sillee"
Jokai kolmas sana on siis sillee ja toinen kolmannes niinku. Jokin informatiivinen sana on siis kolmasosa puheesta, jos sitäkään.
Ja ei! Emme ole WT-perhe. Lapselle on luettu niin sadut kuin runot ja riimit, perheessä on keskusteltu paljon. Lapsen sanavarasto on vähintäänkin normaali ja äidinkielen arvosana 10.
Onko muissa perheissä samaa ilmiötä? Onko jokin nuoruuteen liittyvä maneeri, joka itsestään häipyy jossain vaiheessa.
Kommentit (25)
Ööh. Onhan se tietysti ärsyttävää, jos puhe on aivan täynnä lainasanoja. Se voi kuitenkin tarkoittaa mm. sitä, että puhuja ottaa itselleen lisää aikaa jäsentää ajatuksiaan. Jos ei ole keskustellessaan asian suurin asiantuntija, jolla tieto kulkee ulos selvänä puheena, tuo on aika tavanomaista. Mä opiskelen neljättä vuotta yliopistossa ja kyllä mulla puheessa vilisee et "kun mä olin sillee etten mä tiedä tästä mitään, et miks niinku oletetaan että meillä pitäis olla nää valmiudet tai sillee et osattais nää tai niinku."
Te elitistimammat tietenkään ette koskaan lisäile mitään täytesanoja minnekään, vaan puhutte täydellistä asiakirjakieltä.
Oikeastihan AIVAN kaikilla ihmisillä niitä lisäsanoja siellä on. Ootteko mammat koskaan litteroineet...
Vierailija kirjoitti:
Ööh. Onhan se tietysti ärsyttävää, jos puhe on aivan täynnä lainasanoja.
OHO siis ei mitään lainasanoja, vaan niitä täytesanoja. Heräsin päikkäreiltä. :) -edellinen
Kaikki käyttää jotain täytesanoja huomaamattaan ja kaikilla muutenkin omat, häiritsevätkin, maneerit. Mutta kyllä totta tosiaan nykyteinit puhuvat todella oudosti! Itse olen 22v ja omana teiniaikanani (josta ei siis ole kauaa!!) jengi nauroi bimboteineille, jotka puhuivat tuohon tyyliin! Nykyään siitä on kai tullut ihan normi asia? Niinhän se vähän vaatemuodissakin menee, että ensin naureskellaan jollekin ilmiölle ja sitten siitä tuleekin coolia ja kaikkien suosikki. Ehkä nykyään on vain cool puhua korostetun teinimäisesti ja bimbosti. Olen huomannut, että tämä sama koskee jopa joitain 19-vuotiaita. Härskin kuuloista, kun yliopistossa vakavastiotettavan alan abiopiskelija puhuu kuin 14v! Ja joku edellinen kommentoija mainitsi, että nämä täytesanojen viljely juontuu jenkkikielestä; uskon samaan ilmiöön. Ei kai sille muuta selitystä voi olla? Ei kaikki teinit voi olla niin bimboja ja kielellisesti lahjattomia?
Siis eikä oikeesti? Mä olin vaan silleen että what? Marko sano et sit oli köntsät housuis. Olin vaan et vähäks mä kuolen. Se oli niinku niin noloo.
Joo ohimenevää paitsi näillä kulttyrelleillä. Toistuvia sanoja kuten niinku pahempi on nasaali vinkuva puhe. Matkiminen tehoaa. Vinguin itse kun kyllästyin kuuntelemaan. Tiätsä mummot on niinku törkeen röyhkeitä. Kun ne niinku etuilee niinku silleen kaupassa ja viittuu ku ne niinku luulee et kaikkien niinku pitäs kunnioittaa niinku just niitä vaan kun ne on tiätsä niinku vanhoi.
En ole mikään imitaattori mutta tyttö kertoi jälkeenpäin että matkin lähes täydellisesti yhtä tytön kaveria. Sitä likkaa ei ole jostain syystä näkynyt sen jälkeen? Oma ei ole koskaan ollut kovin paha vinkumaan. Se vähäkin jäi lopullisesti tuohon matkimiseen.