Onko kaikilla ihmisillä edellytyksiä olla "hyviä" ihmisolentoja?

Vierailija

Kun katsoo esim noita kolmea läpeensä mätää ministeriä, ahneita ja kaiken allensa murskaavia yritysjohtajia, räksyttäviä työkkärin virkailijoita (on siellä hyviäkin tyyppejä), tulee väkisinkin mieleen ajatus, että kaikilla ihmisillä ei ole geneettisiä edellytyksiä olla moraaliltaan korkeita.

On tietysti mahdotonta määritellä minkälainen on hyvä ihminen, mutta eiköhän kaikki ymmärrä mitä tarkoitan - rehti, suoraselkäinen, empaattinen ja toiset huomiova ihminen. Minusta tuntuu, että osa ihmisistä on älyltään (tarkoitan tässä tunneälyä, eli ymmärtää itseään ja muita syvällisesti) niin vajavaisia, että eivät edes osaa erottaa totuutta valheesta, ellei joku tule siitä huomauttamaan.

Kommentit (5)

Vierailija

On monta jo niin paskaa ihmistä etteivät he enää välitä itsestään eivätkä muistakaan eivät myöskään eläimistä jne. Tämä johtuu tästä modernista wannabe asshole esimerkeistä joita julkisuudessakin pyörii. Pääsääntöisesti nämä ovat pettyneitä itseensä. Eli ovat jo niin pitkällä paskassa olossaan ettei enää väliä mitä kivittää tai tuhoaa.

Vierailija

Minä en usko että kyse on älystä. On hyvinkin älykkäitä, mutta julmia ja epäempaattisia ihmisiä. 

Mutta joo, en usko että kaikilla on edellytyksiä olla hyviä ihmisolentoja. Ei mulla itselläkään ole. Minä pyrin aina siihen että olisin hyvä, mutta vähän väliä saan itseni kiinni siitä että taaskaan en ole ollut. Luulen että tämä on jopa vähän kaikkien ihmisten osa, ehkä joitain poikkeuksellisia ihmisiä lukuun ottamatta. Useimpia meitä esim. laiskuus, ahneus, väsymys, stressi ,ahdistus, himot, jne pistävät välillä toimimaan omaa syvintä moraaliaan vastaan. 

Mitä tulee kaikkein pahimpiin, niin ajattelen että usein he itse asiassa uskovat tekevänsä hyvää. Siksi he pystyvät tekoihinsa niin tehokkaasti. Joku minun kaltainen peruspaskiainen tietää kun tekee pahaa, ja siksi sitä pahan tekemistä pyrkii hallitsemaan ja hillitsemään, sitä katuu ja ainakin yrittää olla uusimatta. Mutta jos joku oikeasti uskoo, että se mitä hän tekee, koituu suuremmaksi hyväksi, huolimatta pikku uhrauksista joita täytyy tavoitteeseen pääsemiseksi tehdä, hän pystyy paljon suurempaan julmuuteen. Sipilälle ja kumppaneille ei tee häijyä uhrata kaikkein vähäosaisimpien toimeentuloa, koska "meillä ei vaan ole varaa, on pakko tehdä kipeitä uhrauksia". Paljon äärimmäisempi esimerkki on Hitler, joka oikeasti uskoi juutalaisten uhkaavan Saksaa ja koko maailmaa, ja koki siksi kieltämättä epämiellyttävät teot näiden poistamiseksi välttämättömiksi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat