Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimuksessa todettu että 300€ käytetään joululahjoihin

Vierailija
01.12.2015 |

Ei mahda ihmisillä silloin olla montaa muistettavaa, meillä on 6 kummilasta ja pelkästään heidän lahjoihin menee tuo summa jos 50€/per pää laittaa niinkuin on tullut laitettua, sitten on oma perhe, lapset, mummot, siskot,opet. Eikö muilla muka ole tällaisia määriä lahjottavia?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on vain omat lapset lahjottavina.

Vierailija
2/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan lahjoja miehelle ja kahdelle lapselleni. En kuulu kirkkoon niin ei ole kummilapsiakaan. Ja suvun aikuisille ei osteta mitään paitsi ihan erityistapauksessa, kaikilla on sen verran rahaa että pystyvät ostamaan itse tavaransa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan yhteen lahjaan meni 450€,  ja vaimon lahjaan menee 650€. Loput sukulaiset, kaverit ja perheen lahjat siihen päälle, joten jos alle 2000€ selviää niin saa olla ihan tyytyväinen.

Vierailija
4/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lahjoja ostetaan omille kahdelle lapselle ja miehen kanssa vaihdetaan jotkut ihan pienet lahjat. Kahdelle kummilapselle ostan, kolmen muun kummilapsen vanhempien kanssa ollaan sovittu, että ostetaan vain omille lapsille (ollaan siis päittäin kummeja toistemme lapsille). Suvun aikuisten kesken ei lahjoja anneta. Mummulle ja papalle sekä kummeilleen lapset tekevät pienet lahjat itse minun avustamanani, eikä maksa paljon. Toisen lapsen päiväkotiin leivon kakun muistamiseksi ja toinen lapsi aikoo ilmeisesti tehdä opettajalleen kortin ja heijastimen.

Yhteensä kaikkeen menee arviolta suunnilleen tuo 300 euroa.

Vierailija
5/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mahda ihmisillä silloin olla montaa muistettavaa, meillä on 6 kummilasta ja pelkästään heidän lahjoihin menee tuo summa jos 50€/per pää laittaa niinkuin on tullut laitettua, sitten on oma perhe, lapset, mummot, siskot,opet. Eikö muilla muka ole tällaisia määriä lahjottavia?

Pitäisi vähän tietää miten tuo on laskettu. Jos lapseton pariskunta, molemmat käyttää 300€ niin se on jo 600€. Entä lapsiperheet? Jos kysytty paljonko menee perheellä lahjoihin, saatu vastaus 1500€ ja perhekoko 5 henkeä niin sekin on 300€ per henkilö.

Vierailija
6/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä

Vierailija
7/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasten lahjoihin menee hippasen alle 2000€ ja neljän kummilapsen lahjoihin 200€ ja sitten vielä muutama muu muistettava, joihin pitää laskea jokunen satanen. Kaikki on niin kallista, ettei 300 euroa ole kuin nähdä!

Vierailija
8/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omille lapsille menee suunnilleen tuon 300 euron verran.

Muille lahjottaville lahjat on 15 - 30 euron tasoa. Tuolla saa jo kenelle vaan kivan ikään sopivan ja ihan ajatellun lahjan, varsinkin kun käyttää tarjoukset hyväkseen. Vanhemmat kuitenkin hankkii ne toivotuimmat päälahjat.

Vierailija
9/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis säästänyt laskennallisesti jo yli 3000 euroa, kun en ole yli 10 vuoteen ostanut yhtään joululahjaa. Enkä huolinut.

Vierailija
10/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin

- Ei kummilapsia = 0 €

- Kaksi sukulaislasta (alle kouluikäisiä) = yht. n. 17 € (alelöytöjä, näiden oikeat hinnat olisi ollut yhteensä n. 50 €)

- Kaksi omaa lasta (alle kouluikäisiä) = yht. n. 130  € (Yksi iso lahja + pari alle kympin juttua + parit vaatteet, jotka tarvitsisi muutenkin. Nuorempi ei vielä tarvitse oikein mitään, joten hänelle riittää pari sukulaisilta tulevaa pakettia)

- Lapsien kummeille jotain pientä. Ei vielä päätetty mitä, mutta yht. ehkä max 60 € (Saattaa olla pelkkä askartelukin tai lapsien leipomia juttuja, jolloin ei maksa tuotakaan.)

- Aikuisten kesken ei ostella mitään lukuunottamatta noita kummeja. Jos oikein innostutaan, saatetaan jollekin viedä joulukukka, joten budjetoidaan siihen max 20 €.

Päiväkoteihin vietäviä juttuja en ole laskenut lahjoiksi, mutta niihin menee 20-50 € yhteensä. (Lapset eri päiväkodeissa.)

Maksimissaan siis kaikki yhteensä n. 270 €, jos ei tule vielä jotain heräteostoksia. Todennäköisemmin n. 200 € ja näihinkin sisältyy parilla kympillä vaatteita, jotka siis olisi pitänyt ostaa muutenkin.

Vierailija
11/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde?

Vierailija
12/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä lasta sai viime vuonna kukin n. 500 euron lahjat, tänä vuonna ei ole mitään suuria tarpeita. Sitten kaikki muu päälle.

Vierailija
13/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja IL:n uutisen mukaan 500e menis keskimäärin kaikkiin jouluvalmisteluihin yhteensä, en käsitä miten tollanen summa voi riittää esim. perheellisille. Mulla menee itellä toi 300, vaikka vietän joulun isovanhempien luona, eli ruokaan ei mene penniäkään. Lahjat ostan kuudelle ihmiselle ja ystäville teen joulukortit. Kyllä veikkaat, että omilla vanhemmilla menee ainakin tonni jouluun, kun ostavat lahjat meille kolmelle lapselle, vanhemmilleen ja kolmelle kummilapselleen, srkä kaikki joulutervehdykset naapureille plus perhetutuille ja sukulaisille, ja hekään eivät ole itse aattoa kotona vaan vamhemmillaan, jotka puolestaan hoitavat ruuat. Sen sijaan isovanhemmillani menee varmaan 3000, kun ostavat lahjat kolmelle lapselle puolisoineen ja vielä kahdeksalle lapsenlapselleen ruokien lisäksi.

Vierailija
14/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähältä kuulostaa. Harvoin selviän edes vaimon lahjoista alle tuon 300€. Lapset kun kasvaa vielä vähän, niin 3000€ voi olla lähempänä sitä mitä itse käytän. Vaimo ostas vielä paljon kalliimpia tavaroita, en ala edes laskemasn. Mutta mitäpä väliä? Joulu on kerran vuodessa eikä tuo ole muusta pois.

Vierailija
15/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI niin unohdin joulukukat äidille, anopille, isäni naisystävälle, vanhalle kummitädilleni, menee ehkä satku lisää (en osta mitään Tarjoustalon 2€ kukkia) ap

Vierailija
16/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osta omille lapsille mitään tänä vuonna. Tuon päätöksen tein viime vuonna, kun lahjavuori oli aivan käsittämätön ja moni lahja jäi ihan noteeraamatta siinä tavarapaljoudessa.

No joo, tais tulla yhdet lahjat ostettua kullekin silti vaikka pyhästi vannoin et ei osteta ;)

Lapset saa lahjoja mun vanhemmilta, miehen äidiltä ja hänen puolisoltaan, miehen isältä (nämä kaikki, eritoten miehen vanhemmat eivät pihistele lahjaostoksissaan joten tavaraa tulee vähintään useamman satasen edestä), mun siskolta, mun veljeltä, ja vielä ainakin miehen kahdelta veljeltä, lisäksi ehkä joiltain kaveriperheiltä. Eli tavaraa tulee. On meilläkin jotain jemmalahjoja joita ehkä annetaan, ehkä säästetään vielä tai annetaan lahjaksi muille.

Ite ostetaan lahjoja sit noille samoille joilta niitä tulee meidänkin suuntaan. Mun veljellä on kolme lasta, heidän lahjoihin laitoin yhteensä n. 30€. Veljelle ja hänen vaimolleen ei varmaan mitään kummallista, ehkä jotain suklaata ym laitetaan heille. Sit mun siskolle ja hänen miehellen jotain, budjettina 20-30e. Äitille ja iskälle jotain pientä, tai ei välttämättä mitään jos ei keksi, niillä tosiaan on jo kaikkea ihan liikaa.

Miehen perhe on sellasta väkeä et tuppaavat kaikki panostamaan lahjoihin, jos ei rahalla niin ajatuksella vähintään. Eli mies kans tarkkaan ostaa täsmälahjat kaikille: äidilleen (ehkä myös tai erikseen tämän puolisolle), isälleen (ehkä myös tämänkin puolisolle), kahdelle veljelleen ja toisella myös yksi lapsi jonka lahjan minä jo ehdin ostaa. Raha on tietyn pisteen jälkeen kyllä kynnyskysymys mutta mies ei pihistele, varmaan kunkin perheenjäsenen lahjaan menee 20-50 euroa. Ja ostaa se mullekin jotain, varmaan vähintään satasella vaikka oon kyllä sanonut monesti että vähempikin riittäis :D ite ostin hänelle lahjan jonka arvo n. 80€.

Siinä ne, mitäs tuo sit tekee yhteensä, en edes halua laskea mut taitaa 300 mennä rikki :)

Vierailija
17/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni tänä vuonna 340 euroa ja lahjottavia on 15! Suurin osa on noin kympin lahjoja: aikuisille suklaata, viinipullo, pokkari, dvd, cd, jouluteetä tai joulukahvia. Mieheni lahjoihin meni 80 euroa, vanhempieni yhteiseen lahjaan 55 euroa, siskoni lahjaan 40 euroa ja kummipojan 40 euroa. Mulla on nämä kaikki excelissä, joten on helppo tarkistaa.

Käytän paljon aikaa ja ajatusta lahjoihin ja metsästän pitkin vuotta lahjan saajalle sopivaa harvinaisuutta kirppareilta tai divareista. Ei tule kalliiksi, mutta voi olla hyvinkin arvokasta. :)

Vierailija
18/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja IL:n uutisen mukaan 500e menis keskimäärin kaikkiin jouluvalmisteluihin yhteensä, en käsitä miten tollanen summa voi riittää esim. perheellisille. Mulla menee itellä toi 300, vaikka vietän joulun isovanhempien luona, eli ruokaan ei mene penniäkään. Lahjat ostan kuudelle ihmiselle ja ystäville teen joulukortit. Kyllä veikkaat, että omilla vanhemmilla menee ainakin tonni jouluun, kun ostavat lahjat meille kolmelle lapselle, vanhemmilleen ja kolmelle kummilapselleen, srkä kaikki joulutervehdykset naapureille plus perhetutuille ja sukulaisille, ja hekään eivät ole itse aattoa kotona vaan vamhemmillaan, jotka puolestaan hoitavat ruuat. Sen sijaan isovanhemmillani menee varmaan 3000, kun ostavat lahjat kolmelle lapselle puolisoineen ja vielä kahdeksalle lapsenlapselleen ruokien lisäksi.

Mä luulen, että suurin ihmisistä ei laske paljonko oikeasti käyttää. Kun siis kysytään, ihmiset miettivät ne menoerät mitä tulee mieleen, mutta unohtavat osan. Silti on meitäkin, jotka käyttävät aika vähän rahaa. Me ollaan jouluna isovanhemmilla, joten jouluaaton ruoat tulevat sieltä ja yleensä jää hieman rääppeitä mukaankin. Ehkä 100 €:lla ostetaan ruokaa jouluksi. (Tosin eihän me syömättä oltaisi, vaikkei olisi joulu, joten kaikkea ei ehkä pitäisi laskea joulun kustannuksiksi, mutta lasketaan nyt tässä.)

Joulukortteja ei yleensä lähetellä. Jos innostun niin tekemään, niin kaapissa on jo alesta ostettuja kortteja (0,10 €/kpl), joten kuluja tulisi noin euron per kortti. Ehkä 30 € yhteensä. (Erittäin todennäköisesti en kuitenkaan lähetä.)

Joulukoristeina ja joululiinoina ja -verhoina käytetään vanhoja. Joskus harvoin ostetaan lisää, mutta nekin alesta tai kirpparilta. Yhden joululiinan koskaan olen ostanut kaupasta uutena (ja sekin taisi olla alessa). Joskus askarrellaan lasten kanssa muutama koriste lisää. Vaikka näitä tarvikkeita ei hankita joulukuussa, ja askartelutarvikkeetkin on hankittu joka tapauksessa, lasketaan näistä kaikista silti pitkän ajan arvioitu keskiarvo budjettiin, n. 20 €.

Joulukuusi on usein monta vuotta palvellut tekokuusi. (Hankintahinta sisältyy edellämainittuun. Joskus haetaan sukulaisten metsästä kuusi. 0 €. (Bensat tosin ehkä pitäisi laskea, mutta matka ei ole pitkä, eikä tätä tapahdu kovin usein, joten ei nyt lasketa.)

Juhlavaatteet on meillä muutenkin, mutta jyvitetään niistäkin tähän reilulla kädellä 60 €. (15 €/nenä, nuoremman vaatteet tähän mennessä aina saatu, vanhemman ostettu kirpparilta ja meidän aikuisten vaatteet menevät kymmeniä käyttökertoja.)

Lahjat ja muistamiset mainitsinkin viestissäni 10: 200-270 €.

Yhteensä siis 380-480 €. Josta tosin80 € ei edes sijoitu joulun aikaan ja on suurelta osin laskennallista muiden menojen ositusta joululle.

Jos vielä huomioidaan alussa mainitsemani, eli olen unohtanut tästä jotain ja lisätään siihen "johonkin" 50-100 €, on lopputulos kaikkeen jouluun liittyvään 430-580 €.

(Toki tässä on oletuksena, että isovanhemmat maksavat aaton ruoat. Silti heillä kulut lienevät samaa suuruusluokkaa, koska heilläkään lahjottavia ei ole montaa ja koristeita yms. eivät osta sen enempää kuin mekään eikä kasvavia lapsia, joten vaatekulut ovat vielä pienemmät.)

t. 10

Vierailija
19/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia, ei kummilapsia ja sukua ei ole/ei lahjota. Itse ostan lahjat miehelle + parille kaverille (kaverien kanssa sovittu lahjojen arvoksi max ~20e), ja mies ostaa mulle, veljelleen ja ehkä jotain pientä vanhemmilleen. Veikkaan että meillä menee yhteensä lahjoihin alle sen 300e, eli max 150e/henkilö. Muuhun joulun viettoon kulunee ehkä satanen; koristeet on jo olemassa, kuusta ei hankita eikä kukkia (allergia), ruokaanhan menisi joka tapauksessa rahaa eli max tuo satanen menee "ylimääräistä" normaalia hienompien herkkujen syöntiin.

Yhteensä meillä siis mennee 400e, eli 200e/henkilö, joulun viettoon. Itsestä taas tuollainen 500e kuulostaa järjettömältä summalta - siitäpä se keskiarvo sitten tuleekin, kun joku käyttää vähän ja joku tosi paljon. Suomessa on paljon yksinasuvia ja lapsettomia, tuollaiset "6 kummilasta, 5 omaa ja iso suku" on varmasti aika poikkeuksia kuitenkin.

Vierailija
20/44 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsia, ei kummilapsia ja sukua ei ole/ei lahjota. Itse ostan lahjat miehelle + parille kaverille (kaverien kanssa sovittu lahjojen arvoksi max ~20e), ja mies ostaa mulle, veljelleen ja ehkä jotain pientä vanhemmilleen. Veikkaan että meillä menee yhteensä lahjoihin alle sen 300e, eli max 150e/henkilö. Muuhun joulun viettoon kulunee ehkä satanen; koristeet on jo olemassa, kuusta ei hankita eikä kukkia (allergia), ruokaanhan menisi joka tapauksessa rahaa eli max tuo satanen menee "ylimääräistä" normaalia hienompien herkkujen syöntiin.

Yhteensä meillä siis mennee 400e, eli 200e/henkilö, joulun viettoon. Itsestä taas tuollainen 500e kuulostaa järjettömältä summalta - siitäpä se keskiarvo sitten tuleekin, kun joku käyttää vähän ja joku tosi paljon. Suomessa on paljon yksinasuvia ja lapsettomia, tuollaiset "6 kummilasta, 5 omaa ja iso suku" on varmasti aika poikkeuksia kuitenkin.

Toi oli uutisoitu epämääräisesti, mutta luulen, että kyseessä oli joulubudjetti/ talous. Ei per henkilö. Eli teidän 400 €:n budjetti on aika lähellä keskimääräistä 500 €:n budjettia. Aika reilukin itse asiassa ottaen huomioon, ettei teillä ole lapsia tai kummilapsia tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän