Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmien laser-leikkauksesta saattaa jäädä ikuinen ongelma

Vierailija

Kävin silmien laser-leikkauksessa vuonna 2005. Molempiin silmiin tuli iänikuinen kuivumisvika. Ikinä ennen ei ole silmäni kuivuneet. Nyt kuivat silmät herättää minut lähes joka yö. Jos olisin tämän tiennyt, en todellakaan olisi mennyt pilaamaan silmiäni... Nyt tämä riski tiedetään. Eli joillakin laser vahingoittaa pysyvästi silmän kostutusjärjestelmiä. En tiedä kertooko lääkäri kuitenkaan tästä riskistä leikkausta harkitsevalle...

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Haitat selviävät vain netin keskustelupalstoja selaamalla. Virallisestihan ei ilmeisemmin kerrota, että osalla hämäränäkö tai kuivuus jäävät ikuisiksi vioiksi. 

Ei myöskään ole julkista tietoa kuinka moni leikkauksista onnistuu ja kuinka moni leikkauksessa käynyt kärsii haittavaikutuksista.

Vierailija

Enemmän puhutaan väliaikaisesta kuivumisesta kuin pysyvästä haitasta, toki ymmärrettävästi kun harvemmin kuitenkaan pysyväksi haitaksi jää vaikkakin joillain näin on.

Minä olin laserleikkauksessa reilu kuukausi sitten ja olin tosi onnekas. Silmätippoja käytin reippaasti ensimmäiset päivät, mutta alle viikon kuluttua laitoin enää yhdet kahdet tipat päivässä ja silloinkin lähinnä varmuuden vuoksi. Viikon jälkeen käytin satunnaisemmin ja kahden viikon jälkeen olen laittanut hyvin harvoin tipat. Myöskään valoarkuutta ei ole ollut sen enempää kuin aiemminkaan eikä haloilmiöitä lainkaan. Näihin kaikkiin olin kyllä varautunut, mutta onnekseni ei ongelmia tullutkaan.

Ikävää ap, että leikkauksesta tuli sinulle iso haitta. Onko näkö kuitenkin edelleen ok?

Vierailija

Mulle ei tullut mitään ongelmia, hämäränäkö yhtä hyvä kuin ennenkin eikä silmät kuivu. Tippoja käytin viikon verran leikkauksen jälkeen. Aikaa tästä jo yli 10 vuotta.

Vierailija

Minullekin jäi kuivat silmät! Mutta en koe sitä kovin harmillisena. Onneksi ei tarvi käyttää enää silmälaseja, ennemin tippoja käytän :D mutta en tiennytkään, että leikkauksessa voi aiheitua tämä, luulin, että on lähes kaikilla leikatuilla, eikä olisi mikään "hoitovirhe"?!

Vierailija

Minun silmäni leikattiin jo v. 1997 lasik-tekniikalla, ja kyllä silloin esitutkimuksessa kyselin kaikki mahdolliset haitat ja komplikaatiot ja ne kerrottiin perusteellisesti.
Omiin silmiini jäi vain lievää/ajoittaista kuivuutta, mikä ei juurikaan häiritse (flunssaisena tms. käytän kostutustippoja). Omista tutuista myös moni käynyt leikkauksessa, eikä kenellekään jäänyt pahaa silmien kuivumisongelmaa.

Pääsin itse kertaheitolla eroon -8/-10 laseista, leikkaus oli yksi parhaista päätöksistä elämässäni.

Vierailija

Mä kävin 3 vuotta sitten prk-leikkauksessa ja hyvät kokemukset. Käytin ensimmäisen vuoden ajan kostutustippoja satunnaisesti, lähinnä talvipakkasilla. Sen jälkeen ei ole ollut tarvetta. Toisaalta, leikkaus on ollut minullakin parhaita päätöksiä ja menisin siihen, vaikka tietäisinkin joutuvani käyttämään silmätippoja. Pienempi paha silmätipat kuin elämä puolisokeana.

Kokl

Minulla oli jo alunperin ongelmana ettei silmäni kestäneet piilareita kuivumisen vuoksi. Kyllä minä tästä keskustelin silmälääkärin kanssa ja hän kyllä kertoi ihan rehellisesti riskit ja mahdolliset haitat leikkauksen jälkeen. Piti todennäköisenä sitä, että tulen tarvitsemaan jossain määrin tippoja ja hänäränäkö huononee.

Oli elämäni paras päätös leikkauttaa silmäni kuusi vuotta sitten femtolasikilla. Kyllä silmät kuivuvat talvisin ja iltaisin laitan geelitippoja. Tosin tähän on osa syynä vuosi sitten tapahtunut silmävamma, jossa oksa teki vasemman silmän pintaan leveän naarmun koko iiriksen yli (arvatkaas muuten sattuiko?? Vieläkin nousee karvat pystyyn pelkästä ajatuksesta). Minulla molemmat silmät olivat -7,5 + hajataitto.. nykyisin tarkempi kuin nollanäkö.

Vierailija

Minä kävin jo sinua ennen. Selvitin kaikki riskit ja ongelmat netistä etukäteen, selasin läpi keskustelufoorumit ja muut. Lääkärin kanssa oli ainakin 2 tapaamista, ja ekalla kerralla esitin kaikki ne kysymykset, jotka minua askarruttivat. Lääkäri myös kertoi riskeistä.

Suomessa voi luottaa siihen, että tietoa saa.

Se mikä on tärkeää on se et valitsee HYVÄN lääkärin leikkaamaan. Ei siis valitse hinnan mukaan, kuten nykyään naiset valitsevat tissileikkauslääkärinsä.

Vierailija

Mikä siinä leikkauksessa voi aiheuttaa ikuisen kuivumisen? Mikä siis voi mennä.pieleen?

Voiko jäädä ikuinen kiputuntemus siitä kuivumisesta, kun eihän ne keinokyyneleet oikean veroisia ole?

Vierailija

Tallinnalaisen klinikan esitarkastuksessa varoitettiin tuosta silmien kuivumisen mahdollisuudesta. Otin silti riskin, enkä ole katunut hetkeäkään.

Vierailija

Mulla sama ongelma, ja paha. Leikkauksesta on jo 7 vuotta, eli tuskin menee koskaan ohi. Minulle kyllä kerrottiin tästä riskistä ennen leikkausta, mutta minä ajattelin silmien kuivumisen olevan pikkuvaiva, joka hoituu jollain tipoilla.

Mutta ei ole muuten pikkuvaiva näin pahana. Ensinnäkin, öisin mikään voide tai tipat ei riitä. Heräilen useita kertoja yössä polttavaan kuivuudentunteeseen silmissä. Silmiä on kuivuuden takia jopa vaikea avata ja ne ovat punoittavat. Laitan aina kosteuttavaa geeliä herätessäni jotta voin jatkaa unia. Mutta silti aamuisin on silmät punaiset, mikä on noloa kun tulee mieleen krapulaisen silmät. Päivisin tipat auttaa paremmin kun niitä voi lisätä useammin, mutta silti tuuli, pitkä näyttöpäätteen katselu (teen sitä työkseni), auton ilmastointi ja lämmitys, saavat silmät vihlomaan kuivuudesta. Välillä myös sitten turskahtaa iso määrä kyyneliä, kun silmät yrittää hätänä kosteuttaa itseään, ja tämä pilaa meikin totaalisesti. Toisinaan myös näöntarkkuus hämärtyy siksi, että silmien pinnalla on normaalin kyynelkerroksen sijasta lähinnä ärsytyksestä syntyvää paksua "limaa", joka ei ole täysin läpinäkyvää. Erityisesti pimeällä on mahdoton nähdä kun on tuollainen limainen kuivuus, koska se lima heijastaa kaikki valot isoiksi läiskiksi niin että ei näe kuin pimeyttä ja kummia valoläiskiä. 

Syvästi olen katunut laserleikkausta tämän vaivan takia. Minulla oli vielä niin vähän miinuksia että ennen leikkausta käytin laseja vain ajaessa tai jos piti nähdä esim. luentosalissa taululle. Pääosan ajasta olin ilman silmälaseja. 

Vierailija

Silmien leikkauksesta on kohta 16 vuotta. Silmät kuivuvat ajoittain. Erityisesti voimakas ilmanvaihto ym. saa silmäni kuivumaan ja joudun lisäämään silloin tällöin silmätippoja. Voi kuitenkin mennä kuukausia etten tarvitse tippoja lainkaan. Toisaalta sama kuivumisongelma on ystävälläni, jonka silmiä ei ole leikattu, joten tiedä sitten johtuko leikkaukseta. Hämäränäköni on leikkauksen jälkeen huonontunut. Mutta pidän silti leikkausta erittäin onnistuneena ja menisin uudelleen koska vain! Hyödyt ovat monin kerroin haittoja suuremmat!

Vierailija

Minulla on vahvasti miinusta, mutta ikänäön myötä näkö muuttuu koko ajan niin että melkein vuoden välein saa olla muuttamassa laseja. Myös hajataitto hyörii ja pyörii ja muuttaa suuntaa  En jaksa uskoa, että leikkaus olisi tuonut minulle isompaa apua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat