Raskas arki Tourette-ystvävän kanssa.

Vierailija

Rakas Av, et arvaa mitä taas tänään tapahtuikaan...
Minulla on siis ystävä, joka sairastaa tourette yhtymää. Kahvittelu julkisella paikalla on rasittavaa, kun ystävätär pyytää kassaneitiä työntämään vaihtorahat "kuivana kakkoseen". Viereisessä pöydässä istuva pariskunta saa kuulla olevansa pedodiilejä, lastenkoskittelijoita.. Miten menetellä tilanteissa, joissa ystävä puhuu mielensä tyhjäksi? Apuja kaivataan. Olemme siis molemmat lähes kolmekymppisiä.

Kommentit (13)

Vierailija

Ehkä voisit kysyä ystävältäsi mitä voisit tehdä, että teillä olisi kummallakin mukavampaa. Jos voisit vaikka tuollaisen jälkeen selittää sanaryöpyn kohteelle, että ystävälläsi on sairaus, josta tuo johtuu, eikä tarkoita sitä. Tähän tietty pitää pyytää ystävältä lupa, mutta jos on yhtään fiksu ihminen niin uskoisin ymmärtävän.

Vierailija

Riippuu ihan miten pahana on suustaan sillä hetkellä, useimmiten ei. Itse jos olen paikalla, pyydän anteeksi ja kerron touretesta. Ap

Vierailija

Ihan uskomaton sairaus. Väkisin herää epäily että onko tuo todellista edes. Miten muka aikuinen ihminen ei voi hallita kielenkäyttöään? Tuohan olisi oikeastaan aika hauskaa, puhuisi vaan ihan kamalia ja vetoasi ettei voi sille mitään😊 Mukavaa vallankäyttöä olisi.

Vierailija

[quote=Vierailija]Ihan uskomaton sairaus. Väkisin herää epäily että onko tuo todellista edes. Miten muka aikuinen ihminen ei voi hallita kielenkäyttöään? Tuohan olisi oikeastaan aika hauskaa, puhuisi vaan ihan kamalia ja vetoasi ettei voi sille mitään😊 Mukavaa vallankäyttöä olisi.[/quote

Tourettea sairastava ihminen, ei pidä käytöstään "vallankäyttönä". Ystäväni ymmärtää mitä sanoo, mutta ei voi estää sanojen tuloa. Ja kärsii asiasta jokainen päivä.

Vierailija

Mieti millaista touretten kanssa on elää. Hyvä, että ystävälläsi on kuitenkin sosiaalisia suhteita, monet nimittäin vetäytyvät tuon takia omiin oloihinsa.

Vierailija

Mä en usko tähän lainkaan. Tourette, jossa esiintyy koprolaliaa, on touretten harvinaisin muoto. Tourettessa rumat sanat eivät kuitenkaan ole sillä tavalla koherentteja, että liittyisivät tilanteeseen (tourettesta kärsivä esim. haukkuisi jotakuta paikallaolijaa), vaan ne ovat enemmän sellaisia irrallisia, tilanteeseen liittymättöämiä purkauksia. Ja yleensä muuten tourettesta kärsivä pystyy jonkin verran pidättelemään sanallisia tic-oireita, esim. sen verran, ettei kassalla asioidessaan huutele vittua tai kyrpää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomaton sairaus. Väkisin herää epäily että onko tuo todellista edes. Miten muka aikuinen ihminen ei voi hallita kielenkäyttöään? Tuohan olisi oikeastaan aika hauskaa, puhuisi vaan ihan kamalia ja vetoasi ettei voi sille mitään😊 Mukavaa vallankäyttöä olisi.

Samaa voisi sitten miettiä muistakin sairauksista. Onko masennus todellista edes vai onko se sittenkin pelkkää laiskuutta? Miten joku ei jaksa nousta sängystä ylös... No joo, on helppo huomata ihmiset, jotka ei ymmärrä mistään mitään.

Vierailija

No just joo, onpahan taas paksua. En hetkeäkään usko että aloitus on totta. Tourette epäilemättä kyllä sairautena onkin, mutta ei se ilmene noin. Tai jos jollain todellakin ilmenisi, niin hyvällä omatunnolla voisit jättää hänet jatkossa oman onnensa nojaan. Minä en ainakaan tuollaisen jatkuvasti kunnianloukkauksista liriin joutuvan helvetistä pölähtäneen sekopään kanssa lähtisi yhtään minnekään. Lähtisin saman tien menemään jos seuralaiseni käyttäytyisi noin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat