Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monastiko olet kieltäytynyt sairaslomasta?

Vierailija

Ja miksi?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Kymmeniä kertoja. Aina lyhyt määräaikainen työsuhde joten pelkään ettei sitä uusita jos sairastan usein. Olen sitten sairaana hoitanut työni.

Vierailija

Raskaana ollessani, koin vielä olleeni hyödykdi, kun neuvoin työni sijaiselleni. Toisen kerran toissa kesänä, kun työkaveri joka osasi työni, oli lomalla, ja kesätyöläinen ei sitä osannut. Ai niin, ja kerran tulin kesken sairausloman takaiin töihin. Oli pieni työtapaturma ja vaiva ei estänyt työntekoa enää.sairaualomaa lyhensin siis vain kolme päivää.

Vierailija

Useamman kerran nyt raskauden aikana. Neuvolantäti tarjoaa saikkua pienestäkin asiasta, ja pidän sitä turhana, koska lapsella ei ole mitään hätää, ja minäkin pärjäilen ihan hyvin, kunhan otan rennosti, enkä tee liikaa töitä. Teen siis toimistostyötä, jossa enimmäkseen vain istutaan koneella. Sijaisia ei meillä oteta, joten jos olen poissa, minun osuuteni töistä kaatuu kolmen muun työkaverin niskaan.

Vierailija

En koskaan koska en ole sitä helposti saanutkaan.

Esim kun multa murtui selkä (lannerangan ylin nikama) olin 3pv sairiksella sitten töihin buranan voimalla. Kaverilla sama murtuma ja 3kk sairauslomalla josta 1kk tukikorsetissa. Arvaa kumpi meistä on toipunut?

Keuhkokuumeessa sain samat 3 pv sairausloma, kolarissa saadusta whiplasista en päivääkään - vain niskatuen ja 10x fysioterapiaa. Vielä nyt 20v jälkeenkin kärsin kivuista.

Flunssiin en viitsinyt koskaan edes kysyä lomaa, sairaana mentiin töissä. Nyt on sitten terveys mennyt kokonaan ja olen kuntoutustuella ainakin alkuvuoteen.

Vierailija

En muista että olisin koskaan kieltäytynyt - menen lääkäriin yleensä silloin kun ihan oikeasti tunnen olevani kipeä. Aina en pidä kaikkia sairaslomapäiviä joskus tunnen olevani kunnossa jo aiemmin.

Vierailija

En muistaakseni kertaakaan. Olen todella harvoin sairaana, että jos sairista tulee, niin varmasti se tulee tarpeeseen. En edes nyt muista, koska olisin viimeksi saanut sairaslomaa...en parin viime vuoden sisällä ainakaan.

Vierailija

Kyllä mä aina sen sairausloman otan, mutta en välttämättä pidä. Jos tänään onkin sellainen fiilis, että olen työkunnossa, niin huomenna olo saattaa olla huonompi, niin eipähän sit tarvi säätää saikun kanssa, kun se lappu on taskussa. Nyt raskauden aikana olen kieltäytynyt kaikista tarjotuista saikuista ja aika usein lääkäriin mennessä joudun teroittamaan, että tulen vain tarkastuttamaan korvani tai poskionteloni ja hakemaan mahdollisen reseptin, en sairauslomaa.

Vierailija

Pari kertaa olen kieltätynyt, mutta usemman kerran mennyt kesken sairasloman töihin, koska ollut jo ihan terve. Nämä ei ole ollut tarttuvia tauteja, vaan selkäongelmia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Esim kun multa murtui selkä (lannerangan ylin nikama) olin 3pv sairiksella sitten töihin buranan voimalla. Kaverilla sama murtuma ja 3kk sairauslomalla josta 1kk tukikorsetissa. Arvaa kumpi meistä on toipunut?

Keuhkokuumeessa sain samat 3 pv sairausloma, kolarissa saadusta whiplasista en päivääkään - vain niskatuen ja 10x fysioterapiaa. Vielä nyt 20v jälkeenkin kärsin kivuista.

Flunssiin en viitsinyt koskaan edes kysyä lomaa, sairaana mentiin töissä. Nyt on sitten terveys mennyt kokonaan ja olen kuntoutustuella ainakin alkuvuoteen.

En tiedä miksi miinuspeukkuja mutta tarkennuksena: sain selän murtumaan 3 pv sairista enkä päivääkään enempää vaikka sanoin olevani yhä todella kipeä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi miinuspeukkuja mutta tarkennuksena: sain selän murtumaan 3 pv sairista enkä päivääkään enempää vaikka sanoin olevani yhä todella kipeä

Olisiko kannattanut mennä toiselle lääkärille sitten.

Vierailija

Pitkän urani aikana en ole kertaakaan kieltäytynyt sairaslomasta, sillä luotan lääkärin ammattitaitoon ja s.lomaa on ollut muutama päivä. Onneksi.

Toisaalta esimiehenä en ymmärrä miksi työntekijät eivät pidä sairaslomaa, vaan tuppaavat töihin ja näin vaarantavat oman terveyden ja työkavereiden. Tapaturman sattuessa monet vakuutusyhtiöt kieltäytyvät korvauksista, eikä työnantaja voi hakea Kelalta sairasajanpalkan korvausta, vaikka työntekijän työteho on alentunut.

Ihmettelen ap. aloitusta, ihan kuin hän luottaa enemmän työntekijän arviontikykyyn kuin lääkärin, joka päättää aina sairasloman tarpeellisuudesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Etkö tosiaan voinut mennä toiselle lääkärille?:O käsittämätöntä että mennään töihin murtuneiden luiden kanssa, jossa tarvisi lepoa... Melkein saat syyttää vain itseäsi.

Vierailija

Lähes aina. Teen etätöitä ja voin tehdä työtäni istuan, seisten ja maaten, joten harvoin on tilanne, että en voisi tehdä töitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olisiko kannattanut mennä toiselle lääkärille sitten.

Olisi varmasti mutta olen aina ajatellut että lääkärin velvollisuus on hoitaa potilasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä aina sen sairausloman otan, mutta en välttämättä pidä. Jos tänään onkin sellainen fiilis, että olen työkunnossa, niin huomenna olo saattaa olla huonompi, niin eipähän sit tarvi säätää saikun kanssa, kun se lappu on taskussa. Nyt raskauden aikana olen kieltäytynyt kaikista tarjotuista saikuista ja aika usein lääkäriin mennessä joudun teroittamaan, että tulen vain tarkastuttamaan korvani tai poskionteloni ja hakemaan mahdollisen reseptin, en sairauslomaa.

En ole lakiasiantuntija, mutta olen kuullut, että jos sairauslomalla töihin mennyt satuttaa itsensä tai muuta vahinkoa tapahtuu, tulee suuria vaikeuksia vakuutusyhtiön kanssa. Kannattaa ottaa selville.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat