ulkomailla asuneet!! mitä suomesta puuttuu?
Mitä jäitte erityisesti mm tavaroista tai palveluista kaipaamaan?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää palvelua saa siis aina muualla kaupoissa? Hyvä terveydenhuolto puuttuu, häh? ootteko te oikeasti edes asuneet missään ulkomailla muuta kuin käyneet Kanarialla?
Tuon hyvän terveydenhuollon puuttumisen ymmärtäisit, jos olisit itse asunut vaikkapa Saksassa...
Miten tuo hyvä terveydenhoito pitäisi käsittää? Onko ne lekurit jotain fiktiivisen dr. Housen tapaisia, jotka keksii vastauksen jo keissiin ja kukaan ei kuole?
No voisin kuvitella, että hoitoon pääsee eikä se maksa?
En kyllä tiedä. Toisin päin olisi helppo keksiä esimerkkejä. Esimerkiksi itsepalvelu kirpputoreja ei ole Ruotsissa ollenkaan, fb-kirpputoreilla on vähemmän ihmisiä ja niitä hallinoidaan huonosti ja nettimyyntikin vanhojen tavaroiden osalta on keskittynyt lähinnä blocketiin (suomalainen tori.fi). Eikä siellä ole oikein mitään. Kierrätys on Suomessa paljon kaupallisempaa ja tehokkaampaa. Lisäksi kaipaan Suomesta toimivia pankkipalveluja näiden hemmetin pankgirojen ja postgirojen tilalle. Suomen terveydenhuoltokaan ei Ruotsille häviä. Pizzat täällä on parempia, mikä on mystistä, koska samat turkkilaisethan niitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää palvelua saa siis aina muualla kaupoissa? Hyvä terveydenhuolto puuttuu, häh? ootteko te oikeasti edes asuneet missään ulkomailla muuta kuin käyneet Kanarialla?
Tuon hyvän terveydenhuollon puuttumisen ymmärtäisit, jos olisit itse asunut vaikkapa Saksassa...
Miten tuo hyvä terveydenhoito pitäisi käsittää? Onko ne lekurit jotain fiktiivisen dr. Housen tapaisia, jotka keksii vastauksen jo keissiin ja kukaan ei kuole?
No voisin kuvitella, että hoitoon pääsee eikä se maksa?
Just näin. Tai no mulla maksaa n 30 e kuukaudessa, mutta hoitoon pääsee aina, hoito on laadukasta jne jne. Asun Alankomaissa. Jotenkin sitä aina Suomessa toitotetaan, miten kaikki on siellä niin hyvin ja muualla ihan pepusta, joten ulkomaille muutto kyllä avasi silmät tän asian suhteen. Mä olen kyllä aina ollut tyytyväinen terveydenhoitoon Suomessa, mä olen saanut apua sitä tarvitessa ja lääkärit on varmasti osaavia. Mutta kyllä muuallakin osataan. Ja täällä ainakin nimenomaan eron tekee se, että hoitoon pääsee heti, eikä viidestoista päivä.
Etelä-Euroopassa ravintolasyöminen on ihan eri juttu kuin Suomessa. Suomessa otetaan pienestä ateriasta 25e ja tuolla rahalla syöt monessa E-Euroopan maassa monen ruokalajin aterian ja viinit päälle. Itse asiassa monessa paikassa esim. Italiassa tuo viinikin on vähän sama homma kuin vesi.
Palmut, aurinko ja mukavat ihmiset.
Ei mitään. Britanniassa on kaikki, mitä olen kaivannut. Vanhemmilla vapaat kädet kasvatuksessa, naapurit eivät kyttää ja kukaan ei tee lastensuojeluilmoituksia ellet ole narkki, juoppo tai hakkaaja. Tukistsaminen ja tukkapölly täysin sallittua eli lapsille selkeä kuri ja kunnon kasvatus.
Vierailija kirjoitti:
Arjen nettishoppaaminen. Asun englannissa, tilaan viikottain supermarkettijutut Tescosta, viinejä ja tupakkia myöten. Teen täydennysostokset lähikaupoissa (tuore leipä, salaatti jne...), mutta suurin osa ruokaostoksiani tapahtuu netissä ja vie vartin viikossa.
Siis se että sai tilata tupakkaa ja viiniä netistä oli SE juttu? Aika wt.
Vierailija kirjoitti:
Halvemmat ravintolaruoat ja juomat, pystyin syömään ulkona, joka viikko maksamatta itseäni kipeäksi.
Tervettä suhtautumista alkoholiin (tai alkoholittomuuteen) - kumpikaan ei ole iso juttu, ja on osa normaalia elämää.
Syrjintävapaata, avointa ilmapiiriä.
Kohteliaisuutta (joo, brittikohteliaisuus menee välillä yli mutta parempi sekin kuin suoraviivainen paukautus, oli kyseessä mikä asia tahansa)
Sunnuntailounasta perheen kesken pubissa, lapset on ok olla mukana ja vanhemmat voi halutessaan juoda lasin pari viiniä, ja kaikki on hyvin. Perhekeskeisyyttä.
"Ilmaista" terveydenhoitoa, lääkärillä käynti ei maksa mitään, tietty veroissa (jotka on muutenkin vähemmän)
Edullista hammaslääkärikäyntejä, joihin ajan saa viikon sisällä.
Hymyjä
Täällä tuntuu, että on 'pakko olla jotain' tai muuten olet luuseri. Jos olet hiljaa, olet tuppisuusuomalainen, jos juttelet, häiritset muita ja muiden rauhaa.
Tämä.
Suomessa on periaatteessa kaikki okei, asiat sujuu ja toimiva yhteiskunta. Tykkään luonnosta. Perinteinen ilmasto olis kiva.
Ihmiset sen sijaan voisi vaihtaa tai uudelleenkouluttaa, en vaan jaksa rasisteja ja naisvihaajia, huonosti käyttäytyviä ja omaan napaan tuijottavia tylsimyksiä. Komeampia miehiäkin saisi tilata jostain.
Mutta tässä kysyttiin kai tuotteista. Biisoninlihaakin täältä muuten saa, toisin kun joku yllä kuvitteli.
Muuten ruoka on kallista ja hevi-osasto heikkolaatuista. Ravintolassa saa maksaa itsensä kipeäksi että annos olisi edes siedettävä. Kala on järkyttävän kallista ja monta päivää vanhaa.
Vuosi vuodelta Suomesta saa yhä huonompilaatuisa rättiä ja tossua. Ja niitäkin saa hakea ja jonottaa kuin Neuvostoliitossa. Talvitakki pitää ostaa elokuussa, jne. Jotkut palvelut heikkotasoisia, esim. kampaajalla ei voi käydä ollenkaan.
No valitsen ruokani huolella, laitan kotona itse, vaatteet ja kengät osan enimmäkseen ulkomailta. Tukan leikkaan itse. Joten kyllähän täällä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arjen nettishoppaaminen. Asun englannissa, tilaan viikottain supermarkettijutut Tescosta, viinejä ja tupakkia myöten. Teen täydennysostokset lähikaupoissa (tuore leipä, salaatti jne...), mutta suurin osa ruokaostoksiani tapahtuu netissä ja vie vartin viikossa.
Tämä, eritoten viinit ruokakaupoista ja paljon laajempi mahdollisuus tilata ruokaa kotiin (esim kiinalainen, intialainen jne).
Helsingissä toimii tämäkin, tuskin muualla kannattaisikaan. Useidrn ravintoloiden ruokaa saa kotoonkuljetuksella, jota varten pn perustetyu startup. Maksaa tietty erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se että sai tilata tupakkaa ja viiniä netistä oli SE juttu? Aika wt.
Pointti lieneekin se, että se on mahdollista.
Ihan ekana tulee mieleen:
-Aidosti hyvin ja tehokkaasti toimiva yksityinen sairasvakuutusjärjestelmä, joka kattaa koko perheen jomman kumman vanhemman työn kautta. Suomessa yksityinen sairasvakuutus on kuin huono vitsi: se on kallis, se rajaa kaikki aiemmat sairaudet ja vaivat pois ja siinä on omavastuu yms.
-Maukas, tuoreista raaka-aineista tehty ruoka. Ravintolat on melkein aina (kallis) pettymys. Syön Suomessa saadakseni energiaa. Edellisessä asuinmaassamme (Argentiina) ruoka oli kuin ihana harrastus.
Lämpö, välittömyys, todellinen edullinen lähiruoka, mahdollisuus taviksillakin syödä ulkona laadukkaissa ravintoloissa ja käydä kahviloissa. Koko elämä joka keskittyy ulkonaoloon, lähes ympäri vuoden voi istua terassilla. Hyvä terveydenhuolto (lähilääkäri joka maksaa n 30€/käynti ja lääkkeet saa mukaan), yhteisöllisyys.
Minä taas voisin tehdä monikohtaisen listan siitä, mitä kaipaan Suomesta tällä hetkellä ulkomailla asuessani. En millään malttaisi odottaa, että ulkomailla asumisen ajanjakso päättyy, ja pääsen taas takaisin Suomeen...