Amk-tutkinto jopa kahdessa vuodessa?
Moikka!
Onko kellään kokemuksia?
Olisi tarkoitus ensi vuonna aloittaa ja suunnitella lukkarit niin, että saisin tutkinnon käteen kahdessa vuodessa. Liiketalous kyseessä. Toivon mukaan on mahdollista ja saisi apua joltain opettajalta.
Yksi kaverini tekee näin, eri puolella Suomea kylläkin, ja valmistuu keväällä. Häneltä onneksi saan tukea ja neuvoja.
Olisi tietty mukava kuulla muiltakin kokemuksia!
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten on jo moneen kertaan sanottu, niin kursseja ei voi valita miten tahansa. Samaan aikaan ei voi olla kahdessa eri paikassa.
Jos koulu on määritellyt suorittamisjärjestykset ja jos on läsnäolopakollisia kursseja. Muussa tapauksessa kyllä voi olla samaan aikaan kahdellakin kurssilla.
"On tyhmä, etteivät opettajat kannusta..." Tässähän ei ole suoranaisesti kyse opettajista, vaan hankalista ja huonosti suunnitelluista rakenteista Suomen korkeakoulujärjestelmässä. Nämä rakenteet eivät vastaa nykypäivän tarpeita. Siksi onkin kehitettyjä kokeilulinjoja, esim. fysiikan maisteriksi kahdessa vuodessa. Yhteiskunnan etu on nopea valmistuminen, samoin myös yksilön ja koulunkin etu. Nämä vanhoilliset rakenteet ja resurssien väärä kohdentaminen vain eivät tue tätä tavoitetta.
Sellaista kuin fysiikan maisteri ei ole olemassakaan!
Toiseksi yhteiskunnan etu on osaavat työntekijät. AMK_sta ei sellaisia enää valmistu, koska porukka kerää opintopisteitä, ei osaamista. Esimerkiksi sairaanhoitajat joudutaan työpaikkakouluttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin valmistunut, jos olisin ottanut kirjat pois aikaisemmin.
Opiskelin Haaga Heliassa ja pk-seudulla on 3 toimipistettä. 1 lukukausi meni vähän opetellessa, mutta sitten kun tajusin voin opiskella sekä iltaisin että päivisin, alkoi pisteitä tulemaan.
Kävin töissä viereisellä grillillä viikonloppuisin, en koskaan viikolla, paitsi syyslomalla, joten pystyin helposti asumaan koululla klo 8 - 20.30.
Kaikki koulutehtävät, palautettavat, ryhmätyöt tein aina koulussa, hyvä kirjasto ja hyvät tilat.
Kannattaa heti suorittaa harjoittelut. Itse sain ensimmäisen harjoittelun ihan viikonlopputöistä Mäkissä. Sitten toisen harjoittelun sain kun olin seuraavan kesän kesätöissä Mäkissä kokopäiväisenä ja tein samalla opparin työpaikalta.
En ollut mitenkään hyvä koulussa, joten minä otin mielummin tunneilla istumisia kuin kirjatenttejä.
Ja jos joku kurssi ei menny läpi, heti uusimaan ja hoidetaan alta.
Miksi ihmeessä sä olet tehnyt mäkissä työharjoittelusi??
Työharjoittelut AINA koulutusta vastaavissa työtehtävissä, koska silloin sinulla on paljon arvokkaampaa työkokemusta. Ei missään nimessä siitä mistä aita on matalin vaan se oma rima on pidettävä korkealla, ei sitä muut puolestanne nosta jos aina pysytään tutussa ja turvallisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten on jo moneen kertaan sanottu, niin kursseja ei voi valita miten tahansa. Samaan aikaan ei voi olla kahdessa eri paikassa.
Jos koulu on määritellyt suorittamisjärjestykset ja jos on läsnäolopakollisia kursseja. Muussa tapauksessa kyllä voi olla samaan aikaan kahdellakin kurssilla.
"On tyhmä, etteivät opettajat kannusta..." Tässähän ei ole suoranaisesti kyse opettajista, vaan hankalista ja huonosti suunnitelluista rakenteista Suomen korkeakoulujärjestelmässä. Nämä rakenteet eivät vastaa nykypäivän tarpeita. Siksi onkin kehitettyjä kokeilulinjoja, esim. fysiikan maisteriksi kahdessa vuodessa. Yhteiskunnan etu on nopea valmistuminen, samoin myös yksilön ja koulunkin etu. Nämä vanhoilliset rakenteet ja resurssien väärä kohdentaminen vain eivät tue tätä tavoitetta.
Sellaista kuin fysiikan maisteri ei ole olemassakaan!
Toiseksi yhteiskunnan etu on osaavat työntekijät. AMK_sta ei sellaisia enää valmistu, koska porukka kerää opintopisteitä, ei osaamista. Esimerkiksi sairaanhoitajat joudutaan työpaikkakouluttamaan.
Jessus. Eiköhän jokainen ymmärretä kuitenkin, mitä tuolla tarkoitetaan, puhutaan sitten fysiikan maisterista tai "filosofian maisterista, joka on pääaineenaan opiskellut fysiikkaa".
Työpaikoissa yleensä aina perehdytetään työntekijät juuri kyseisiin työtehtäviin kyseisessä paikassa. Ei se ole mitenkään erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin Haaga Heliassa ja pk-seudulla on 3 toimipistettä. 1 lukukausi meni vähän opetellessa, mutta sitten kun tajusin voin opiskella sekä iltaisin että päivisin, alkoi pisteitä tulemaan.
Kävin töissä viereisellä grillillä viikonloppuisin, en koskaan viikolla, paitsi syyslomalla, joten pystyin helposti asumaan koululla klo 8 - 20.30.
Kaikki koulutehtävät, palautettavat, ryhmätyöt tein aina koulussa, hyvä kirjasto ja hyvät tilat.
Kannattaa heti suorittaa harjoittelut. Itse sain ensimmäisen harjoittelun ihan viikonlopputöistä Mäkissä. Sitten toisen harjoittelun sain kun olin seuraavan kesän kesätöissä Mäkissä kokopäiväisenä ja tein samalla opparin työpaikalta.
En ollut mitenkään hyvä koulussa, joten minä otin mielummin tunneilla istumisia kuin kirjatenttejä.
Miksi ihmeessä sä olet tehnyt mäkissä työharjoittelusi??
Työharjoittelut AINA koulutusta vastaavissa työtehtävissä, koska silloin sinulla on paljon arvokkaampaa työkokemusta. Ei missään nimessä siitä mistä aita on matalin vaan se oma rima on pidettävä korkealla, ei sitä muut puolestanne nosta jos aina pysytään tutussa ja turvallisessa.
Meille yrittää joka vuosi kymmenkunta tradenomiopiskelijaa johtamaa yksikköä, heillä kun on siihen koulutusta ja hakevat vastaavia työtehtäviä, vaikka kirjanpidon perusteet ovat hakusessa.
Nykyään taitaa olla hankala saada harjoittelupaikkaa alan töistä. Olisihan se hienoa, että pääsisi sellaiseen paikkaan, mutta jos ei asu pääkaupunkiseudulla niin saattaa olla jo aika hankalaa.
Ap
Itse olen restonomi ja olisi helposti onnistunut käydä koulu 2-2,5 vuodessa jos olisi vaan viitsinyt. Itsellä oli ongelmia harjoittelupaikkojen ja opinnäytetyön aloituksen kanssa.
Jos harjoittelut saat tehtyä kesäisin niin hyvin onnistuu käydä parissa vuodessa.
Minulla oli 2,5 vuodessa kaikki kurssit käytynä ja opiskelu ei todellakaan ollut niin tiivistä, ettei olisi ehtinyt tehdä opinnäytetyötä tuossa ohella ja nuo kurssit olisi ehtinyt käydä nopeamminkin. Minulla ei vaan ollut mitään työtä tai muutakaan, joten en sen vuoksi kiirehtinyt, koska silloin tuntui, että saako ikinä mitään työtä niin turhaan valmistuakaan etuajassa työttömäksi.
Liiketaloudesta en tiedä, mutta tekniikan alalla amk:ssa on jo normaalitahdillakin (4 vuotta) 40 - 52 oppituntia viikossa eli sun pitäisi pystyä tahkoamaan 80 - 104 oppituntia viikossa (viidessä arkipäivässä), plus kotitehtävät, harjoitustyöt ja tenttiin lukeminen. Käytännössä ei siis onnistu, jos et voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan, koska oppitunteja on vain klo 8 - 20 eli 12 tuntia vuorokaudessa.
Jep, eri aloilla on paljon eroja ja myös ihan eri kaupunkien välillä!
Mulla olis ainakin jotain töitäkin tiedossa ja lisäksi se vauhdittaa, että ei varmaan tule olemaan, tai mistäs sitä tietää, mun lopullinen ala tai ainakaan viimeinen opiskelupaikka.
Ap
Mä tiedän yhden, joka suoritti 2,5 vuodessa tekniikan alan tutkinnon (240 op). Jotain hyväksilukuja kyllä sai, mutta suoritti "istumalla" ~70 op/vuosi ja työharjoittelut kesällä. Loppuvaiheessa teki lopputyön + loput kurssit samanaikaisesti. Eli joku traden 180 op pitäis mennä heittämällä jos on tooosi ahkera :)
Tradenomi on 210op eli siis puoli vuotta vähemmän kuin tuo mainitsemasi, olen paljon kuullut juttua, että 2,5 vuotta ei olisi ollenkaan mahdottomuus. Lähden tavoittelemaan sitä kahta näin aluksi mutta katsotaan kun opinnot etenevät, että saako kaikkea mahdollista tehtyä ajallaan :)
Ap
Minä suoritin neljän vuoden ammattikorkeakoulututkinnon 2,5 vuodessa, koska tein harjoitteluja ja vapaavalintaisia kursseja kesällä.
Minulla oli aloittaessa 6v, 4v ja 2v lapset, joten elämä kotonakaan ei ollut mitenkään ihan helppoa. Ilman lapsia minulle olisi jäänyt vapaa-aikaakin vaikka kuinka.
Mä sanoisin, että se riippuu ihan siitä, kuinka paljon on läsnäolopakollisia tunteja ja kerran vuodessa järkättäviä kursseja. Eli vaikka itse pystyisi nopeuttamaan, niin koulun puolesta se ei aina onnistu.
Kiitos tiedoista, kyllä tämä tästä pikkuhiljaa selkenee. Pystyisin ehkä tekemään pari kurssia jo keväällä, niin sais hommat käyntiin:) ap