Amk-tutkinto jopa kahdessa vuodessa?

Vierailija

Moikka!

Onko kellään kokemuksia?
Olisi tarkoitus ensi vuonna aloittaa ja suunnitella lukkarit niin, että saisin tutkinnon käteen kahdessa vuodessa. Liiketalous kyseessä. Toivon mukaan on mahdollista ja saisi apua joltain opettajalta.
Yksi kaverini tekee näin, eri puolella Suomea kylläkin, ja valmistuu keväällä. Häneltä onneksi saan tukea ja neuvoja.
Olisi tietty mukava kuulla muiltakin kokemuksia!

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Täysin mahdollista, jos teet kesät harjoitteluja. Suunnittelet vaan huolella valmiiksi kaikkien opintojen ajoituksen, mietit ajoissa harjoittelut yms.

Itse valmistun reilussa 2 vuodessa, minulla oli tosin hieman hyväksilukuja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Moikka!

Onko kellään kokemuksia?
Olisi tarkoitus ensi vuonna aloittaa ja suunnitella lukkarit niin, että saisin tutkinnon käteen kahdessa vuodessa. Liiketalous kyseessä. Toivon mukaan on mahdollista ja saisi apua joltain opettajalta.
Yksi kaverini tekee näin, eri puolella Suomea kylläkin, ja valmistuu keväällä. Häneltä onneksi saan tukea ja neuvoja.
Olisi tietty mukava kuulla muiltakin kokemuksia!

onhan se mahdollista. Mieti nyt kuitenkin vielä, oletko valmis uhraamaan kaikki illat, viikonloput ja muun vapaa-ajan koulutehtäville? Kyllä 3,5vuotta tungettuna kahteen vuoteen tietää kiireitä. Itse käyn 4-vuotista amk-linjaa tokaa vuotta. Aloitin opiskeleen nyt vähän kypsemmällä ikää ja nautin todella siitä, ettei tartte stressata heti työelämällä tai ylipäätään tehdä mitään tylsää duunia mikä ei kiinnosta. Jo ihan sekin takia aion käydä tätä neljä vuotta ;). Valmistun kyllä sitten ajallaan. 

Vierailija

Saisin hyväksilukuja 10op, ehkä jopa 25 jos pystyn ujuttamaan ne johonkin tutkinnon osaan, voi olla ettei onnistu. Ei paljoa, mutta auttaisi hieman. Lisäksi harjoittelut pystyisin tekemään kesätyönä ja opinnäytetyön varmaan samaan paikkaan, jos siinä siis vaaditaan, että se on yritykselle tehty.
Joitain kursseja voisi ottaa kai aikuispuolellakin ja kesäisin, jos vain on tarjolla.
Olen ainakin kuullut, että osalla liiketalous on yhtä lorvimista, enkä haluaisi kuluttaa 3,5 vuotta opiskeluun (taas), koska todennäköisesti opiskelen lisää senkin jälkeen... (Ja ajella päivittäin 100km.)
Olisi hienoa, jos koululta saisi jotain apuja suunnitteluun, sillä aikataulu on aika tiukka ja melko hankala itse tehdä kun ei ole kokemusta.
Ap

Vierailija

Tosi on, numero 2, jotenkin vain tuntuu kun oma ala on täysin hakosessa, että en halua ns. tuhlata niin paljon aikaa lorvimiseen, vaan haluaisin opiskella tehokkaaasti ja kenties päästä hetkeksi työelämään katselemaan. Kun olisi edes joku kunnon paperi, jolla hakea. Jos jaksan, kauppakorkean maisteri olisi hienoa suorittaa siihen päälle.
Lisäksi olen hieman sellainen tyyppi, että kyllästyn helposti jos ei kiinnosya, niin kaksi vuotta jaksaisi painaa duunia, eikä ehtisi kyllästyä.
Ap

Vierailija

Itselläni ei olisi onnistunut mitenkään, koska syventävielle kursseille pääsyvaatimuksena oli peruskurssien suorittaminen, kesällä oli tarjolla vain muutama peruskurssi, opinnäytetyöryhmään pääsy edellytti myös tiettyjen opintojen suorituksia jne. Eri vuosikurssien opinnot olivat usein päällekkäin ja poissa ei voinut olla kuin joskus työryhmien ja ryhmän esitysten takia, tosin riippui kurssista.

Vierailija

En usko, että onnistuu juurikin vitosen kertomista syistä johtuen. Koulut voivat olla todella jähmeitä näissä asioissa, vaikka nykyään pitäisi pyrkiä koulujenkin osalta  tutkintojen nopeaan suorittamiseen eikä viivästyttämiseen. 

Vierailija

Tuo riippuu myös koulusi kurssitarjonnasta. Ainakin meillä osa kursseista piti suorittaa tietyssä järjestyksessä, ja joitain kursseja tarjottiin vain kerran vuodessa, eli jos et mahtunut kurssille, tai et ollut vielä suorittanut jotain tarvittavaa kurssia, tai samaan aikaan oli toinen kurssi, oli seuraava mahdollisuus vasta vuoden päästä. Läsnäolopakkojen vuoksi usean kurssin suorittaminen päällekäin ei meillä onnistunut.

Tietysti jossain toisessa koulussa voi opintoja suorittaa vapaammalla aikataululla, mutta meillä se ei ollut mahdollista, sillä opettajien tunnit ja opintojaksot oli suunniteltu tiettyjen vuosikurssien mukaisesti, esim. syksyllä opettavat tietyt opintojaksot ja keväällä ohjaavat opinnäytetöitä ja harjoitteluja.

Vierailija

Minulla meni tradenomin tutkintoon kolme vuotta. Ongelma oli, että pienessä koulussa joitakin haluamiani kursseja ei järjestetty joka vuosi ja piti olla ensin peruskurssi suoritettu, ennenkuin pystyi käymään jatkokurssin. Eli pienessä koulussa ei välttämättä pysty opetusjärjestelyjen takia, vaikka itsellä olisikin resursseja. Viimeinen puoli vuotta oli tosiaan vain noita kursseja, joille en ollut päässyt aiemmin. opinnäytetyökin oli valmis jo ennen. Eli sama ongelma kuin vitosella. Isommassa koulussa se voisi onnistua paremmin, jos tarjontaa ja vaihtoehtoja on enemmän. 

Vierailija

Ap, jos haluat ne magisterinkin paperit hankkia, niin 2 vuotta voi olla siinäkin mielessä vähän liian kova tavoite. Jos siis haluat hyvät arvosanat kursseista etkä vain läpijuosta niitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikset menisi oppisopimuksella? :) Itse opiskelin merkonomiksi niin. Kesti kaksi vuotta, koulupäiviä oli keskimäärin 2 per kuukausi.

En ole ap, mutta ei ole mahdollista, lainsäädäntö estää. Vain ammattikoulutasoisen tutkinnon voi suorittaa oppisopimuksella, ei amk- tai yliopistotasoista. Selvitettiin tämä meidän sairastelevan nuoren ammatinvalinnan ollessa ajankohtaista. 

Vierailija

Olen lähes varma, että byrokraattiset esteet vesittävät sun sinänsä hyvän ja yhteiskunnallekin hyödylliseltä kuulostavan suunnitelman. On nimittäin itselläkin kokemusta opintojen "suunnittelusta". Se suunnitteluosuus on aika rajallista todellisuudessa.

Vierailija

No, mulla on lukiosta paperit, 2013 ja nyt parturin paperit. Seuraavaksi siis amk tai yliopisto tavoitteena. Paikka liiketaloudessa on valmiina.
Juu, tosiaan kun maisterikin mielessä, niin ei riitä ykköset ja kakkoset... Enkä tiedä sitten riittääkö motivaatio sitten tosissaan ihan siihenkään, että opiskelen 24/7 vitoset silmissä kiiluen! Eikä se maailmaa kaataisi, jos tosiaan jäisi kolmannelle vuodelle joitakin opintoja, kuitenkin niin, ettei koululla tarvitsisi ravata joka päivä, vaan myös työssä käynti onnistuisi.

Ainakin teoriassa pitäisi olla mahdollista, koska joka vuosi otetaan uuden ryhmät ja tosiaan kait useampi ryhmä, ja samalla alueella toimii myös monimuoto, jonka kautta tarjolla paljon verkkokursseja.

On tyhmä, etteivät opettajat kannusta ahkeruuteen, vaan jopa yrittävät hidastaa nopeammin valmistuvia.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No, mulla on lukiosta paperit, 2013 ja nyt parturin paperit. Seuraavaksi siis amk tai yliopisto tavoitteena. Paikka liiketaloudessa on valmiina.
Juu, tosiaan kun maisterikin mielessä, niin ei riitä ykköset ja kakkoset... Enkä tiedä sitten riittääkö motivaatio sitten tosissaan ihan siihenkään, että opiskelen 24/7 vitoset silmissä kiiluen! Eikä se maailmaa kaataisi, jos tosiaan jäisi kolmannelle vuodelle joitakin opintoja, kuitenkin niin, ettei koululla tarvitsisi ravata joka päivä, vaan myös työssä käynti onnistuisi.

Ainakin teoriassa pitäisi olla mahdollista, koska joka vuosi otetaan uuden ryhmät ja tosiaan kait useampi ryhmä, ja samalla alueella toimii myös monimuoto, jonka kautta tarjolla paljon verkkokursseja.

On tyhmä, etteivät opettajat kannusta ahkeruuteen, vaan jopa yrittävät hidastaa nopeammin valmistuvia.

Ap

Opettajat on siellä opettamassa, heillä on tietty opetustuntivelvoite eikä mitään mahdollisuutta räätälöidä jokaiselle omaa opsia. Heille ei makseta aiheuttamastasi lisätyöstä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat