Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäonnistumisen tunne huonoista kouluarvosanoista

Vierailija

Päässä taitaa olla jotain vikaa.. Ärsyynnyn, jos tulee huono arvosana (asteikolla 1-5 niin kolmosella alkava) ja tietyllä tapaa masennun. Koen olevani epäonnistunut yksilö ja pyöriskelen itsesäälissä useita päiviä. Jos saan parhaan mahdollisen arvosanan, niin en koe ansainneeni sitä ja koen että opettajalla on tapahtunut arvostelussa joku virhe.

Onko muita samanlaisia? Miten päästä tästä eroon? Tää on tosi raskasta, koska ei toi koulu ole koko elämä..

Kommentit (2)

Vierailija

Opiskelija minäkin, sama arvosteluasteikko. Vaikka itsekin tähtään aina mahdollisimman hyvään arvosanaan, en kuitenkaan ala tekemään "mitä tahansa" sen eteen, varsinkaan jos ko. aihe ei kauheasti kiinnosta. Ja niitähän riittää korkeakouluissa, jotkut kurssit ovat pelkkää täytekamaa. Kolmonen on itse asiassa jo ihan hyvä numero. 

Jos saan itse kolmosen, ajattelen vain että se on yhden opettajan mielipide minun tekemistäni töistä, eikä universaali totuus. Jos saan hyvän numeron niin todellakin ajattelen ansainneeni sen ;). Meidän koulussa tosin vitosen saaminen on todella vaikeaa. 

Vierailija

Ala murehdi! Lahdin itse ulkomaille yliopistoon ja taalla on hirvean tiukka arvostelu. Arvosteluasteikko on 1-10 ja kutosesta ylospain paasee lapi. Jos Suomen arvostelun (1-5, 1 on hylatty kai?) kaantaa meidan systeemille, vastaavuus olisi seuraava: 1=1-5, 2=6, 3=7, 4=8, 5=9(-10). Kymppia ei kaytannossa ole olemassa. Itse olen saanut kurssiarvosanoiksi kaikkea kutosesta ysiin, keskiarvo on melkein 8. Mielestani parjaan opinnoissani todella hyvin, vuosikurssillani ei ole kuin muutama henkilo joilla olisi parempi keskiarvo. Jos saan seiskan, olen ihan tyytyvainen, kasista ylospain erittain tyytyvainen.

Ei niilla arvosanoilla loppupeleissa ole hirvittavan paljon merkitysta. Viimeksi peruskoulussa pingotin arvosanoista, sen jalkeen on ollut yksi ja sama mita sielta tulee kunhan osaan asiat. Omaa itsetuntoa ei kannata rakentaa numeroiden varaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat