Mitä tehdä? Olen vahtimassa ystäväni lapsia

Vierailija

Nyt tulee todella sekava selitys, mutta toivon että saatte jotain selvää.

Ystäväni, yh-äiti, on siis tällä hetkellä kahden viikon työmatkalla ulkomailla (nyt ollut jo lähes viikon), joten minä olen hänen kotonaan vahtimassa hänen lapsiaan. Omat lapseni ovat myös mukana.

Tällä ystävälläni on siis kaksi lasta, joista toinen on 14-vuotias (yhdeksäs luokka) ja toinen muutaman vuoden nuorempi. Omat lapseni ovat suht. koht. samanikäiset, paitsi että tyttäreni (joka on siis ystäväni pojan kanssa samalla luokalla) on jo täyttänyt 15.

Paikalla on nuorempien lasten ja näiden kahden teinin lisäksi vielä teinien kaveri, toinen poika heidän luokaltaan.

Jotta voisin selittää asiani hieman yksinkertaisemmin, nimeän ystäväni pojan nyt Pekaksi, minun tyttäreni Liisaksi sekä kaveripojan Matiksi.

Eli tämä kolmikko on ollut lähes koko päivän (jostain aamukymmenestä saakka) täällä ystäväni kotona, Pekan huoneessa. Aina välillä ovat tulleet hakemaan naposteltavaa yms., mutta muuten ovat kokoajan lukkiutuneena huoneeseen.
Vähän aikaa, suunnilleen 20 minuuttia sitten, Pekka kuitenkin lähti ulos huoneesta pois ja tuli tänne alakertaan (huone sijaitsee siis yläkerrassa). Liisa ja Matti jäivät sinne. Pekka meni olohuoneen sohvalle ja alkoi ilmeisesti pelata kännykällään (tai jotain hän sillä ainakin tekee, en kysynyt).

Ihmettelin jo, kun hän tuli ulos, mutta nyt ihmettelen vieläkin enemmän, sillä Pekka näyttää aivan siltä, kuin meinaisi alkaa itkeä! Ja sen verran, mitä häntä tunnen, tiedän, ettei kyseinen poika itke kovinkaan helposti.

En ole viitsinyt kysyä häneltä, kävikö jotain, mutta mitä te tekisitte tilanteessani?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kysyisin että onko kaikki ok ja kävisin toisilta teineiltä kysymässä samaa

Kysynkö vain suoraan, että "onko kaikki ok", ja sitten menen vielä huoneeseen kysymään saman?

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hei, ne on ihan normaaleja ihmisiä. Jos jollakulla on hätä, niin käy kysymässä että mikä on huonosti.

Kysyin pojalta juuri äsken, nyökkäsi vaisusti. Sanoin siihen, että "okei, hyvä". Jätänkö asian tähän?

ap

Vierailija

Ööö tuota miten et tällaista tilannetta osaa itse hoitaa varsinkin kun olet itsekin äiti. Toivottavasti ei tule mitään isompaa probleemaa pohdittavaksesi, kun et hallitse yksinkertaisempiakaan.

Vierailija

Joo tarkkaile vaan sivusta, paitsi jos paha mieli jatkuu niin sitten voit sanoa:
"Mulle on nyt jostain tullut kuva että sulla olisi joku huoli ja haluaisin kuulla onko kaikki ok tai haluaisitko kertoa jos jotain on sattunut?"

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ööö tuota miten et tällaista tilannetta osaa itse hoitaa varsinkin kun olet itsekin äiti. Toivottavasti ei tule mitään isompaa probleemaa pohdittavaksesi, kun et hallitse yksinkertaisempiakaan.

On vain paljon helpompi hoitaa tällaiset tilanteet omien lasteni kanssa, joiden kanssa voin keskustella kaikesta maan ja taivaan välillä. Tämä poika on minulle paljon vieraampi.

Mutta minäpä taidan mennä jututtamaan niitä yläkerran teinejä.

ap

Vierailija

Kysyit jo huoneesta pois tulleelta asiaa, johon niukka vastaus.

Menet nyt vaain ihan normisti kysymään muilta, että onko kaikki ok. Itse myös kysyisin, että tuliko jotain riitaa tms. mikä selittäisi toisen pojan tulemisen alakertaan.

Kai sä nyt osaat normisti jutella

Vierailija

Ap palasi juuri:

Eli kävinpä sitten kysymässä noilta kahdelta muulta teiniltä asiasta. Aluksi kumpikin kohautteli vain olkapäitään, kunnes vedin tyttäreni sivummalle ja kysyin pelkästään häneltä. Meillä on siis todellakin niin hyvät välit, että voimme puhua keskenämme ihan kaikesta.

Tyttäreni alkoi selittää, että Pekka (käytän nyt taas näitä nimiä) oli lähtenyt käymään vessassa, ja sillä aikaa hän ja Matti olivat alkaneet jutella keskenään. Tyttäreni mukaan heillä on jotain "säätöä" Matin kanssa, ja sitten lopulta tilanne oli johtanut siihen, että tyttöni ja tämä Matti suutelivat. Samassa huoneeseen oli kuitenkin tullut Pekka, ja kun hän oli nähnyt Liisan ja Matin pussailemassa, hän oli lähtenyt sanaakaan sanomatta.

Kun tyttäreni kertoi tämän minulle, kysyin häneltä, että olisiko Pekka kenties ihastunut häneen. Tyttäreni sanoi ettei ollut ainakaan huomannut mitään tällaista.

Nyt olen taas alakerrassa, ja Pekka istuu vieläkin tuossa. Pitäisikö nyt tehdä jotain?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap palasi juuri:

Eli kävinpä sitten kysymässä noilta kahdelta muulta teiniltä asiasta. Aluksi kumpikin kohautteli vain olkapäitään, kunnes vedin tyttäreni sivummalle ja kysyin pelkästään häneltä. Meillä on siis todellakin niin hyvät välit, että voimme puhua keskenämme ihan kaikesta.

Tyttäreni alkoi selittää, että Pekka (käytän nyt taas näitä nimiä) oli lähtenyt käymään vessassa, ja sillä aikaa hän ja Matti olivat alkaneet jutella keskenään. Tyttäreni mukaan heillä on jotain "säätöä" Matin kanssa, ja sitten lopulta tilanne oli johtanut siihen, että tyttöni ja tämä Matti suutelivat. Samassa huoneeseen oli kuitenkin tullut Pekka, ja kun hän oli nähnyt Liisan ja Matin pussailemassa, hän oli lähtenyt sanaakaan sanomatta.

Kun tyttäreni kertoi tämän minulle, kysyin häneltä, että olisiko Pekka kenties ihastunut häneen. Tyttäreni sanoi ettei ollut ainakaan huomannut mitään tällaista.

Nyt olen taas alakerrassa, ja Pekka istuu vieläkin tuossa. Pitäisikö nyt tehdä jotain?

Ei tarvii tehdä mitään. Normaalia teinidraamaa.

Vierailija

Ihan kivasti rakennettu juttu kun palasit pian kertomaan lisätietoja ja pääsit vihdoin aiheeseen, moni tekee sen virheen että viivyttelee liikaa. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat