Miksi nykyaikana hormonikierukan laitto on kivuliasta ja niin monella laiton jälkeen painajaismaisia kokemuksia siitä?

Vierailija

Miten ihmeessä kuulee koko ajan tarinoita naisilta siitä, kuinka hormonikierukan laitto on ollut kivuliasta ja jälkeenpäin vuoto ollut runsasta. Joillain jopa tulehduksia?
Onko tämä todellakin totta vai kaupunkilegendaa -- ja nykypäivää naisten ehkäisyhoidossa?
Itse en uskaltaisi kuulemani perusteella edes harkita moista.
Mielipiteitä/ kokemuksia?

Sivut

Kommentit (58)

Vierailija

Minuakin ihmetyttää, että netissä kuulee niin paljon ikäviä kokemuksia kierukasta. Minulla sen laitto nippaisi ehkä sekunnin ajan, ei pahasti. Ja se toimii kuin unelma. Kavereillanikin on kierukasta vain hyviä kokemuksia. Mutta netissä tietysti liikkuu niin paljon ihmisiä, että kierukkapainajaisketjuun tulee huonoja kokemuksia. Ne, joilla kaikki on mennyt hyvin, eivät ehkä viitsi siitä kirjoittaa.

Vierailija

Mulla jo kolmas kierukka putkeen. Ekan laitto sattui, ehkä lääkäri oli kokematon tai kovakourainen, seuraavista en ole tuntenut kuin pienen nipsaisun. Yhdestäkään kierukasta ei ole tullut tulehduksia, ensimmäisen jälkeen tiputteli muutama kuukausi.

Vierailija

Siksi kun nykyään on netti, jossa ihmiset voi kirjoitella anonyymisti kokemuksiaan. Eipä tällaisia kierukkatarinoita kauheesti työpaikan kahvipöytäkeskustelussa kuule.

Vierailija

Niin kauan kun olen kierukan olemassa olosta tiennyt olen näitä juttuja kuullut. Eiköhän se kierukan asentaminen aina ole ollut kivuliasta ja mahdollista että vuotaa, saa tulehduksen yms. Ehkä noista asioista ei juteltu ennen niin avoimesti? Netissä tieto kulkee nopeammin myös. Lisäksi kierukkaa varmaan käytetään nyt paljon enemmän koska sitä pidetään sopivana myös ei synnyttäneille.

Silti vaikuttaa siltä että suurimmalla osalla on positiivinen kokemus kierukasta. Sitten pitää muistaa että jokainen reagoi yksilöllisesti joten ei oikeastaan voi yleistää.

itselläni huono kokemus kierukasta.

Vierailija

Mulla on kuparikierukka ja kokemukset on ollut vain ja ainoastaan positiivisia. Verrattuna siihen että pitäis muistaa napata joku pilleri joka ikinen päivä niin onhan tää aika unelma.

Vierailija

Kolme kertaa laitettu. Ei sattunut enempää kuin tavallinen gynen tutkimus eli ei oli vain hieman epämiellyttävää. Eikä muutenkaan huonoja kokemuksia.

Vierailija

Mulla oli just äärimmäisen kivulias laitto, olen synnyttämätön ja lääkärikin sanoi että ihme että kestit. Ensimmäinen kierukka ponnahti lattialle kun lääkärin ote lipesi, laitettiin uusi ja sen jälkeen tuli kohtutulehdus, johon oli tuplakuuri. Poistettiin sitten koko kierukka  kohta kun tuli muitakin oireita.

Vierailija

Mua sattu se laitto, mutta jännitinki paljon.
Sit oli 3 päivää aivan sairaat kuukautiskivut. Särkylääkkeet ei auttaneet ja kipu säteili ympäri kehoa. En ole ennen Sitä kärsinyt yhtään menkkakivuista. Sit alkoi suht runsaat kuukautiset.

Vierailija

Mietin (kuulessani noita kertomuksia) että kuinka paljon lääkärin kokeneisuus ja taitavuus laittotilanteessa oikein merkitsee?

Onko se tosiaan onnenkauppaa pääseekö asiansa osaavalle lääkärille vai jollekin kovakouraiselle jonka hyppysistä kierukka ponnahtaa kattoon?

Kuinka kauan mahdollisia kipuja/runsasta vuotoa naisen on siedettävä ennen kuin hänen on viipymättä soitettava gynelle? Mikä on se hälyttävä tila joka vaatii pikaisia toimenpiteitä eikä vain kehotuksen "ottaa nyt vain se antibiootti kuuri loppuun ja särkylääkettä?".

Aika nostaa tämä tärkeä asia esiin.

Kertokaa naiset mielipiteitänne ja kokemuksianne.

Joopajoo1

Jännitän paljon lääkäreitä ja jännitän vielä enemmän kaikkia gynehommia. Hyvä jos koskaan käy. Tarinoita olen kuullut ja lähinnä muistiin on jäänyt se, että äiti sanoi, että viimeisin on ollut 19vuotta, eikä mene ottamaan pois, koska sen laittaminen ja muu on sattunut niin paljon. No, mulla on sitten kapseli, se on yksi piikin nippasu käsivarteen ja muuten täysin huoleton. Vähemmän traumaattisen kuuloinen tapahtuma kuin monet kierukkatarinat.

Vierailija

Kuparikierukan asennuksen (2 erillistä kertaa joista toisella asennettiin kierukka 2 kertaa, eli oikeastaan 3 asennusta) jälkeen ihmettelen miksi kukaan alkaisi moiseen kun on ehkäisykapselikin.

Ja kuparikierukan kanssa ainakaan niin runsas verenvuoto että ripeä kävely alkoi hengästyttää ei ollut vielä mitään huolestuttavaa...

Vierailija

Kuulin tämän legendaarisen tarinan, että kierukka laitettu naiselle ja 9kk jälkeen syntyi hänelle  vauva -- se oli kierukka vauvan ranteessa.

Vierailija

Kierukka kai abortoi raskauden jos sitä ei poisteta ajoissa. On noita kierukkavauvoja tuttavapiirissä, mutta kierukka on joka tapauksessa poistettu.

Mutta ootte varmaan kuulleet tädistäni joka pyörtyi kun yritti varastaa pakastekanaa kaupasta turkishattunsa alla? Se se vasta tosijuttu onkin.

Vierailija

Itsellä se laittaminen sattui aivan helvetillisen paljon. Takana kaksi luomusynnytystä (en ehtinyt saamaan kummastakaan puudutuksia) ja jotenkin en haluaisi noitten alapääasioiden takia kärsiä enää yhtään enempää kuin on pakko. Minulla on ollut kaksi kertaa kierukka, toisella kertaa otin reilun satsin särkylääkkeitä ja menin vastaanotolle ihan mömmöissä. Se oli järkevää, eikä kierukan laitto juuri sattunut. Neuvoni onkin, että ottakaa särkylääkettä ennen operaatiota. Kierukka itsessään on kuin unelma, todella vaivaton ehkäisymuoto.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat