Vaippagallup
Hei!
Aloitanpa viikonlopun kunniaksi vaippagallupin!
Siis kerropa mi' ä vaippoja käytätte, ja miksi.
Erityisesti kiinnostaa kestoilijoiden systeemit. Vastatkaa silti kaikki kertiksien käyttäjätkin! Kokemukset kiertämään, jos vaikka tällä konstilla löytyisi jokaiselle sopiva vaippa;)
Heffaklumpen ja kolme termiittiä (joista tosin vain yksi enää vaipoissa)
Kommentit (69)
Onkohan joku tehnyt galluppia siitä, kuinka paljon kestoilu on viimeisten viiden vuoden aikan yleistynyt? Musta tuntuu, että vielä 90-luvulla se oli sellaista " vaihtoehtohippien" hommaa, mutta nykyisin tuntuu, että kestoillaan kyllä ihan valtavirtaisesti
Alkoi huvittaa tuo vaihtoehtohippi-nimitys. Meillä nimittäin äitini, joka pikkuveljen syntyessä oli 43 v kestoili tämän kanssa 90-luvun alussa. Samoin muut tuttavapiirissä 90-luvulla kestoilleet ovat kyllä olleet ihan valtavirtaan kuuluvaksi laskettavia ihmisiä. ;)
Viiden lapsen kokemuksella parhaiksi todetut. Kolmella pojalla vastasyntyneestä asti olleet parhaat, eivät vuoda. Kahdella tyttärellä oli ekan vuoden pampersit, koska heillä liberot vuosivat. Kaikilla ollut vuoden täytettyään liberon housuvaippa paras. Muitakin vaippoja olen kokeillut mut moniin pettynyt.
Olen kuullut muiltakin äideiltä, et heillä kans tytöillä parhaat olleet pampersit ja pojil liberot.
Kestovaippoja käytetään, tuntuu parhaalta vaihtoehdolta eikä oo tullu ees mietittyä muita..
Muutamia eri kestosysteemejä olen kokeillut ja nappinipan kanssa väsäämiseen tuskastunut (ei tarkoita, että muilla olisi yhtä vaikeaa sen kanssa), joten luukusta tipahtaa pian 20 Fuzzi Bunzia, joihin teen itse bambuimut. Kertaostoksena tietysti ohensi lompakkoa, mutta suunnitelmissa on, että vaipat menevät tuleville lapsillemmekin. Jälleenmyyntiarvoakin on. Ja imut ovat halpoja itse tehtyinä, tai vanhat pyyhkeetkin voi ottaa käyttöön! Hahtuvahousuja on myös, niitä käytän ehkä sitten öisin varmuutena Fuzzin päällä.
Olen samaa mieltä, että ennenkuin toteaa kestoilun työlääksi tai " huuhaaksi" , kannattaa sitä kokeilla ja todeta sitten. Ei ihmeessä kannata uskoa kaverinkaverin mielipidettä. Systeemejä on montaa erilaista, toinen ehkä toiselle helpompi, kuin toinen jne. Taskuvaippoja (kuten tuo Fuzzi) suosittelen itse aloittelevalle. Mitään työlästä en siinä näe: täyte sisään, vaippa nopsaa neppareilla kiinni, likainen vaippa ilmavaan pesukoppaan (mitään vedessä lilluttamisiakaan ei tarvita, niinkuin minä ennen luulin) ja perheen muun pyykin joukossa pesukoneeseen. Kuivuu narullakin todella nopeasti, meidän koneen linkouksen jälkeen tuntuu jo melkein kuivalta(!), kunnes huomaan, että sisäosa on hieman kostea.
Itse aloitin kestoilun pääasiallisesti siitä syystä, että kestot ovat vauvani pyllylle mukavammat/terveellisemmät (vrt. uutenakin haisevat paperi-liima-geeli-muovi-mitäovatkaan-kertikset) ja toisekseen rahaa säästääkseni. Sormenpääni tuppaavat olemaan kuivat tällä hetkellä ja on todella inhottavaa rapistella niillä kuivaa kertistä. Tällä hetkellä edelleen on siis Liberoita käytössä, se on ollut Pampersia parempi, kun sen takaosa joustaa. Pampersista tuli kaikki ulos, varsinkin kakka selästä.
Kestoja kannattaa siis kokeilla, ennenkuin ne tuomitsee ja mielellään mahdollisimman aikaisin vauvan ollessa pieni, ettei käy niinkuin minulle, että vaippojen tilaus venyi ja venyi ja nyt vauva on jo reilut 7kk ja harmittaa, kun olisin halunnut paljon aikaisemmin jo päästä lähelle täyskestoilua.
Mutta suosittelen tosiaan kestoilemaan :)
täälläkin.
yöllä käytössä muumi,lidlin tai pirkka vaippa.meillä tämä on jo toinen kestopeppu,joka siis päivisin kestoilee,ja voin suositella.
Aluksi käytössä harsoja, nauhavaippoja ja kuorina Ruskovillan villahousut ja Bumbyt. Tutustuttuani muotoonommeltuihin sisävaippoihin ja taskuvaippoihin (kaverin tsi-fuzzit lähinnä), niin harsot ja nauhikset jäivät vaippakorin pohjalle..
Kestoilukokemuksen karttuessa käytössä ovat sisävaipat+hahtuvat (Tirsokas, Swaddlen ihanat luomuvelourit, TotsBots) taskuvaippoja (Fuzzeja, Happy Heiney' s, Swaddleja tilaan myöhemmin), imuina bambua, hamppua, microinserttejä. Fuzzeja käytetään reissussa esim. vauvakerhoissa, kaupungilla. En ole kokenut vaikeaksi nyt kun vauhtiin ollaan päästy. Alkuun oli hieman sekavaa kun tyttö on erittäin reitevä ja pissaa paljon. Meille sopivien vaippamallien etsiminen tuotti hankaluuksia, mutta onneksi netistä löytyy tietoa ja vaippamyyjät auttavat mielellään. :)
Yövaippana vielä joka toinen yö Libero, joka vuotaa lähes joka kerta.. Lemu on aamulla hirvittävä! Kunhan saan lisää vaippoja, niin siirrytään täyskestoiluun (yöllä Tirsokas+bambuimu ja hahtuvat).
Mintzu ja tyttö 4kk
Vauvasta asti kestoilua, osittaiskestoilimme aluksi, mutta täyskestoilijoiksi ryhdyimme syksyllä 2005.
Systeemeinä nyt:
kuivaksiopetteluhousut tai pikkarit.
Yöllä: Popolini koko vaippaiän vaippa jossa imuna harsoa ja villaimu. Kosteussuojana hahtuvat.
Kun lapsemme oli vauva, systeemeinä päiväkäytössä olivat: sideharsot + Ruskovillat/Disanat.
Monenlaisia kestovaippoja olen lapsellani kokeillut, mutta Iguleen sisävaipat tuntuvat olevan parhaita, jos kohta enää vaippoja tarvitseekaan, osaa käydä potalla/pöntöllä, joten useimmiten kotioloissa vain alushousut jalassa collegehousujen kanssa.
Lapsellamme ikää nyt 1v10kk.
Pienin täyskestoilee,iho ei kestänyt aiemmin kertakäyttävaippoja ja enää ei ole mitään syytä kokeilla.
Toinen ei tarvitse kuin yövaipan,ja se on yleensä kesto,tosin lahjaksi saatu kertispaketin loppu on kaapissa vielä satunnaiskäytössä.Se kun loppuu niin uusia ei osteta.
Kolmannella on sairauteen liittyvä yökastelu,ja yleensä on kesto,niinä öinä kun on muualla yötä on kertakäyttöinen,koska ison lapsen vaippapaketti alkaa kastuttuaan haista niin nopsaan pahalle ettei kuljettelu ole oikein mukavaa. Plus se.että 7v ikäiselle ei oikein monia vaihtoehtoja kestoissa ole. Kertiksissäkin ainoa mahdollisuus on huggiesin yökastelijoille tarkoitetut vaipat,jotka onneksi ovat aika huomaamattomat.
Kuoria olen testannut monia, mutta bumpyt on musta ihanan pehmeät. Taskuvaippojakin on koitettu hamppuimuilla,nekin menee tarvittaessa.Joskus reissussa ollut kertakäyttösinä Lidlin vaippoja.
Pamperin easy up pants-vaipat. Liberon housuvaippoja käytämme välillä. Pampers ja Libero on yleensäkin ainoat merkit, joita kokeiltu nyt 11kk:n ikäiselle pojallemme. Pamperseihin olen enemmän tykästynyt.
Alussa kokeilimme huonolla menestyksellä harsovaippoja, ja melkein luovutimme kokonaan kestoilun kanssa... 5kk iässä uskalluimme sitten kuitenkin kokeilimaan vielä ystäväni suosituksesta näitä Hilivinksis-vaippoja, ja ovat toimineet tosi hyvin! Istuvat siis erinomaisesti, imukyky tuntuu hyvältä, ja ovat lisäksi erittäin helppokäyttöisiä! Lisäksi valikoimasta löytyy aivan ihanan näköisiä erilaisia kuoseja (www.hilivinksis.com)!! Suosittelen!!
Meillä on käytössä muutamia erilaisia systeemejä
harsot + hahtuvahoust
sisätäyttövaippa (Tirsokas,Ronja ym)+ villikset
PUL- tai fleecetäyttövaippa (esim Ronja)
Päädyttiin kestoiluun ylipäätään rahansäästön ja ympäristöystävällisyyden takia.
Harsot ovat kivoja mm. nopean kuivumisen takia. Ja erilaisilla lisäimuilla saa täyttövaipoista juuri sellaisen kuin haluaa.
Nuorempi (n.6kk) siis täyskestoilee ja vanhempi (1v9kk) on jo jotakuinkin kuiva
Vaipanvaihdosta on kestoilun myötä tullut vauvan hoidon mukavinta puuhaa!
Mistä saa noita ihan tavallisia harsoja ostaa...siis niitä mitä tuli ä-pakkauksessakin? Halusin niitä muutenkin lisää ja tahtosin myös kokeilla tuohon kestoiluun niitä...
Ja mulla kanssa on ruskovillan villahousut mutta jotenkin oon olu epäluottavainen niiden käyttöön...nyt sain uuden kimmokkeen... mulla on sellassia flanelisia imuja...niitäkö laitan sinne sisään? Vai voinko laittaa esim. niistä Bambino Mion sisävaippjakin sinne?
Kiitos kun autatte tyhmää...joka sai uuden kimmokkeen tuosta kestoilusta...
-Hansu-
Noita kertiksiä on ollut Pirkkaa, Liberoa, Pampersia ja Muumia, kaikki ihan toimivia, jotkut vaan pahanhajuisia.
Kestoilu on sisältänyt useampia kokeilukappaleita 7 kk aikana, mutta kaiken perustana on ollut harsot ja hahtuvapöksyt (esim. PUL-kuoret osoittautui aivan toivottomiksi). Näiden lisäksi on ollut/on käytössä:
*Popolini Easy-Fix all-in-on (koko S): helppo käyttää " kylillä" , ei vuotanut kertaakaan, riitti 6 kk asti meidän hoikkeliinilla
*Fuzzi Bunz (koko S): riitti 5.5 kk ikään asti, todella kestävä, nopeasti kuivuva, helppo....(pelkkiä superlatiiveja), hankin ehkä lisää isompia kokoja, kun lapsi menee päivähoitoon
*Wonderoos (koko vaippaiän taskuvaippa): malli ei yhtä hyvä kuin Fuzzissa, mutta ei meillä vuodakaan, nukkaa, toimii, perusvaippa
*Imse Vimse (koko vaippaiän muotoonommeltu sisävaippa): todella hyvä, alkoi toimia siinä vähän vaille 2 kk iässä ja yhä vaan paranee
*Kissaluvs Fitted colors koko 2: jo 6 kg sopi hyvin eikä falskannut, mukavan pehmeä
*itsetehtyjä muotoonommeltuja froteesisävaippoja Kissaluvsin mallilla -> tein ehkä liian paksuja, mutta päikkäreillä varmaan tulevaisuudessa ihan OK (nyt kun ei vielä kävele, sopii ihan hyvin valveilla ollessakin)
*itsetehtyjä sisätäyttiksiä
Näitä meillä...
Titi
Suosittelen kestoiluun paremmin sopivia harsoja eli esim. popolinon valkaisemattomia, ulrike tai disana sekä mam ovat imukykyisempiä, kuin nuo pikku-piian harsot joita on äp:ssä. Kestovaippainfon sivuilta löydät myyjät näille. Pikku-piian harsoja on marketeissa ja stocmannilla myynnissä. Nuo " merkki harsot" maksavat hiukan enemmän, mut ovat parempia kestoiluun. Paras imukyky tulee kaikkiin harsoihin vasta muutamien pesukertojen jälkeen ja ilman huuhteluaineita (tosin etikkaa voi käyttää). Pesu aineenkin ominaisuuksiin kannattaa satsata, tarkempia neuvoja: www.kestovaippainfo.fi siellä keskustelu osiossa on paljon vinkkejä ja sieltä on helppo kysäistä muilta neuvoja.
Jokainenhan on aloittelija joskus, tsemppiä jatkossa.
Meillä esikoinen kestoilee sen mitä vielä tarvitsee, eli lähinnä käyttää vaippaa öisin ja ulkona sekä reissussa, muuten käy potalla. Ikää on nyt 1v9kk ja on ollut n. vuoden verran täyskestoilija. Sitä ennen käytettiin Liberoita ja siinä rinnalla jonkin verran kestoja.
Kakkonen on nyt 7 viikon ikäinen ja käyttää tällä hetkellä pääasiassa Liberoita, kun en ole vielä ehtinyt ommella uusia kestoja hänelle. Ensi viikolla olisi tarkoitus yrittää saada vaipat ommeltua ja sen jälkeen käytämme todennäköisesti pelkkiä kestoja päivisin ja sitten öisin kertistä siihen asti, että löydän sopivan paketin yövaipaksi. Alusta asti olemme kyllä osakestoilleet.
Meillä kestovaippoja käytetään pääasiassa siksi, kun ne tulevat niin paljon halvemmiksi ja toki se ympäristön säästyminen lämmittää myös sydäntä. Koen kestot yhtä helpoiksi kuin kertiksetkin, ainakin melkein. Ihon puolesta meille sopivat molemmat, kumpikaan lapsista ei ole oireillut kummallekaan vaippasysteemille. Emme kuitenkaan ole mitään fanaattisia kestoilijoita vaan käytämme kertiksiä silloin, jos tuntuu sille että ne ovat kätevämpiä. Esikoisen kohdalla tällainen tilanne oli viimeksi heinäkuussa... ;)
Eniten ollaan käytetty Liberoa. Ne istuvat ja imevät hyvin. Ovat pehmeitä. Yöllä nykyään käytössä. Liberon housuvaippa aiheuttaa vyötärölle kamalat painaumat.
Lidlin vaippoja ollaan nyt käytetty hinnan takia mutta pojan (1v7kk) on hiukan hankala liikkua niissä, pullottavat ilman pissaakin. Lisäksi en koskaan haista onko tullut kakka, ovatko hajulukollisia? :) Lisäksi niissä on oma tuoksunsa...
Pampers on ok mutta vyötäröltä jotenkin jäykkä. Housuvaipat on hyviä.
Alussa (erinäisistä terveyteen liittyvistä syistä) kestoilun alkaminen viivästyi, mutta n. kolmiviikkoisesta neiti on ollut aika tarkkaan kestopeppu. :)
Meillä edelleen päasiallinen vaippasysteemi on harsot ja villikset. Joko ruskovillan tai sitten tsi-hahtuvat. Harsoja terästän flanelli-imuilla ja peppua vasten on fleece-kuivaliina.
Yövaippoina on muutama muotoonommeltu lisäimuilla ja hahtuvat. Kyläillessä ja kauppareissuilla yms. käytän itse tekemiäni taskuvaippoja. Kaappi pullottaa ihania vaippakankaita, aikaa niiden vaipaksi muuntamiseen saisi vaan olla vähän enemmän. ;) Eli muotoonommeltuja sisävaippoja ja lisää taskuvaippoja on ompelulistalla.
En koe kestoilua mitenkään elämää hankaloittavaksi asiaksi. päinvastoin, kestoilu on mukavaa, kone pesee pyykit ja saanpa vielä hyvän mielen siitä, että en tuota lisää lähes maatumatonta jätettä kaatopaikoille ja maailma pelastuuuuu.... :D
Kiitos vastauksestasi...
Eli siis ihan tavallisista kaupoista saapi noita harsojako? Sitäkö tarkotit marketilla? Eli cittarit yms.?
Harsoja haluan lisää puklailuun yms. vauva myös käyttää nukahtaakseen yörättiä joten uusia kaivataan....
Ja joo, ajattelinkin että ne kestoiluun on huonoja, mutta menee varmasti paremman puutteessa...
Kiitos...tämä on ollu hyvä pino ainakin minulle!!!!
-Hansu-
Meillä on harsot ja villikset käytössä alkukuukausina. Sen jälkeen erilaisia tsi-vaippoja, tarrallisia muotoon ommeltuja Totsbotsin mukaan. Kävelevällä sitten all-in-onet.