Vaippagallup
Hei!
Aloitanpa viikonlopun kunniaksi vaippagallupin!
Siis kerropa mi' ä vaippoja käytätte, ja miksi.
Erityisesti kiinnostaa kestoilijoiden systeemit. Vastatkaa silti kaikki kertiksien käyttäjätkin! Kokemukset kiertämään, jos vaikka tällä konstilla löytyisi jokaiselle sopiva vaippa;)
Heffaklumpen ja kolme termiittiä (joista tosin vain yksi enää vaipoissa)
Kommentit (69)
Enimmäkseen Liberoa, ennen myös Pampersia, mutta siitä tuli syksyllä tosi paha ihottuma, näppyjä napaan asti ja punoitti hirveästi, sitten lopetettiin Pampersien käyttö kokonaan. Asia on pampersilla tutkittavana koska poika oli ennen samaa kokoa vaippaa käyttänyt mut eri eräästä. Nyt ei uskalleta ostaa muita kun Liberoa koska se sopii varmasti eikä vuotaa ym... Isommalla käytin joskus huggiesia,mut siitä tuli heti ihottuma vaik poika ei muuten allerginen. Pirkkakin oli isommalla käytössä joskus ja ihan hyvä oli.
Ja aika monenlaista systeemiä löytyy. Ekat kuukaudet käytettiin enimmäkseen
* nauhavaippoja (kuorina Engelin villahousut, Bumpyn PUL-kuoret), nykyään on
* harso tai muotoonommeltu sisävaippa (yleensä igu)+villahousut (Ruskovilla),
* taskuvaipat (lähinnä Swaddlebees-malliset) ja
* a-i-o-vaipat (oma ohut, kapea, matala, pikkuhousumainen malli) käytössä. Suurin osa vaipoista on omaa tekoa, igut poikkeuksena. Yksi ainut kertis ollaan laitokselta kotiuduttua käytetty, joten siinä en osaa auttaa.
Tyttö 4 kk ja alusta asti kestot olleet käytössä. Yleensä kuitenkin käytetään yksi Muumi-vaippa päivässä. Laitan kertiksen yleensä silloin kun odotellaan kakkaa saapuvaksi, koska tyttö tekee niin isoja kakkoja, että sotku on aikamoinen ja kaikki vaipat värjääntyy siitä siirapista...
Meillä on All-In-One-vaippoja Kushies Ultra ja Classic, Mollavauva ja kaksi Hilivinksistä. Ovat ihan hyviä pisuvaippoja lyhyelle vaihtovälille. Lisäimun kanssa voisivat toimia paremmin. Tahtovat falskata haaroista ja varsinkin Hilivinksien päälle laitan aina Lenyan merinovillaiset vaippahousut. Tämä vaippasysteemi meneekin sitten vaikka koko yön. Mollavauva AIO on ihanan pehmeä ja muotoutuva, mutta kuivaliinakangas on heti nypyllä.
Fuzzi Bunz -taskuvaippa on paras vaippa. Imuina meillä harsot, MaM-pötköt ja prefoldit. Muita taskuvaippoja en ole kokeillut, mutta mieli kyllä tekisi tehdä hankintoja! Fleecekuivaliina pitää pepun kuivana. Aika kallis vaipparatkaisu, mutta toimiva.
Käytän myös harsoja ja kuorivaippaa. CuddleBuns-wrap on kivan pehmoinen fleecekuori ja hengittää hyvin. Meillä myös pomminvarma Bummis SWW-kuori, joka ei niin hengittävä, mutta käy pienillä vaihtoväleillä. Villahousujen kanssa olen vähän ymmälläni. Kosteus tulee aina vaatteisiin. Liian vähän imua ehkä?
Minusta ei kestoilemaan olisi=)
Tämä vauva on neljäs lapseni ja kaikilla kolmella aikaisemmalla olen käyttänyt Pampersia. Kolmannelle Pampersin housuvaipat eivät malliltaan sopineet ollenkaan ja siinä vaiheessa tuli Liberon vaippauudistus. Ihastuin välittömästi ja sillä tiellä ollaan. Eli Liberoit käytössä molemmilla vaippapepuilla tytöllä 2v3kk housuvapat 13-20kg ja pojalla 3,5kk midi 5-8kg. Kylikiäisetkin ovat Liberolla kivoja samoin aina joskus Citymarketissa hyviä tarjouksia.
Lähes kaikki vaipat on kylläkin vuosien varrella tullut kokeiltua, mutta tälle viimeiselle kokeiltu Liberon lisäksi ainoastaan Pampers Active Fit enkä tykännyt. Musta se ei ole lainkaan pintakuiva vaikka lähes kaikki muut sitä kehuvatkin. Joustaa toki ihanasti, mutten tykkää kun vauvan peppu on kylmännihkeä joka vaihdolla, oli tavaraa sit paljon tai vähän. Ja Pampers tosiaan haisee oudolle, ennen en sitä edes huomannut, mutta Liberoa käytettyäni kylläkin.
Ainoa " halppismerkki" jota voisin ostaa on Daily. Oli mukavan pintakuiva eikä kiristänyt mistään.
En tunne itseäni mitenkään " hatun noston" arvoiseksi, koska kestoilu on vaivatonta hommaa nykyvaipoilla :)
Itsekin luulin esikoisen kohdalla, että kestoilu on tosi rasittavaa. Sitten huomasin, että suurin osa kavereistani käytti kestoja ja he vakuuttivat että helppoa on. Nyt toisella uskallauduin kokeilemaan ja kylläpä harmittaa, etten tajunnut käyttää kestoja ekalla lapsella. Minusta on kamala ajatus, että ne vaipat on vielä 100v päästä kaatopaikalla, kun itse vaipatettava on jo todennäköisesti kuollut pois.
Eli viestini on, ei kannata olla ennakkoluuloinen kestoja kohtaan. Ja hassuinta on se, että ihmiset jotka eivät ole edes ikinä kokeilleet kestoilua väittävät sitä ihan älyttömäksi touhuksi. Onneksi kestoilu on yleistynyt viime aikoina, joten ehkä ennakkoluulotkin vähenevät pikkuhiljaa.
Kiva ketju :)
Kestovaippoja meillä käytetään ja tosi tyytyväisiä ollaan oltu. Oikeastaan harmittaa, kun en esikoisen kanssa tajunnut kestoilla.
Kaikenlaisia paketteja löytyy, mutta yleisimmät vaipat tällä hetkellä 7,5kk vauvalla ovat
Päivällä:
- Bumpyt+ harso pötkönä (päiväBumpyistä tykkään enemmän, pysyvät tuulettamalla pitempään puhtaina kuin yöBumpyt)
- Ronjan tuplahamppuläppä on ensimmäinen sisävaippa, jonka kanssa ei ole tarvinnut laittaa erillistä lisäimua. Kuorena hahtuvat.
Yöllä:
-EasyPeasyBumble (tai TSI-Bumble, jossa kiinteänä hamppua ja bambua) + hamppu/bambuterästys+ hahtuvat
Yöllä : itsetehdyt hahtuvat, hamppunauhavaippa, hahtuvaimu, pitkä hamppuimu, froteeimu ja kuivaliina. Aamulla ei oo tytöllä edes aina tuo nauhavaippa märkä.
Päivällä : TSI-hahtuvapökät, muotoonommeltu sisävaippa, jokin imu ja kuivaliina / riisipaperi.
Nää on nyt 3 kk:n aikana muodostuneet sellasiks et näin mennään. Kertiksii ei olla käytetty juurikaan ja just eilen kun olin oksutaodis niin mies otti edelliseltä tytöltä käyttämättä jääneen kertksen ja ihmetteli mites päin se laitetaan =D.
Ja mie oon hirvee hahtuvafani : kuudet pökät oon ite tehny, seittämännet on puikoilla.
T : rapuäiti kera viiden tyttösen.
mar_i:
niin ja kestojakin meillä kokeiltiin, mutta ois pitänyt ostaa iahn kunnon kestoja, eikä mitään omatekosia, niin ois voinut homma pelatakin, mutta rahaa kunnon kestoihin ei ollut, joten se siitä...
Siis tätä minä en ymmärrä.. " kunnon" kestot tulevat (ainakin meille) useita satoja euroja halvemmaksi kuin kertakäyttövaipat! Ja käyttämäsi Active Fitit kun on vielä kertakäyttövaippojen kalliimmasta päästä. Kestovaipoilla on hyvä jälleenmyyntihinta, minä olen ainakin saanut n. 2/3 takaisin käyttämistämme vaipoista ja laskemani säästö koko vaippa-ajalle on noin. 500 euroa!! Huima ero, eikös juu? :)
Niin ja meillä käytössä päivisin taskuvaipat kuten Fuzzit tai harsopötköt PUL-kuoressa ja öisin sisävaipat ja hahtuvat/PUL-kuoret. Taskuvaipat ovat tosiaan loistokeksintö, vaihto yhtä helppoa kuin kertakäyttövaipoilla ja ovat käyttövalmiita aamulla jos illalla pyykätty! Ja kestot on tosi helppoja, mun mielestä jokaisen pitäis kokeilla ennen kun lähtee kommentoimaan! :)
Kiva ketju tämä! Poistaa kestoiluun liittyviä ennakko luuloja, toivottavasti.
Itse tehdyistä vaipoista vielä: kaikki mallit ei sovi/istu kaikille, joten kannattaa kokeilla ommella jollain muulla kaavalla, jos ekat ei toimi. Meillä ainakin itse tehdyt vaipat toimineet hyvin.
Kivaa kestoilussa on myös vaippa hylly. Meillä vaipat avo hyllyllä pinoissa, siitä sitten vaan valkkaa minkä näköisen/värisen millonkin haluaa. Piristystä tavalliseen vauva-arkeen!
Osa kestoilukin kannaattaa, ja koskaan ei ole myöhäistä aloittaa!
Meillä täyskestoillaan, käytössä on taskuvaippoja (lähinnä fuzzeja ja itse ommeltuja, joista parhaat on Suuren käsityölehden 1/2005 kaavalla ja Kestovaippainfon ohjeella tehtyjä) sekä villahousuja + muotoonommeltuja sisävaippoja (monia erilaisia) + kuivaliinoja. Yövaippana on Easy Peasy Bumble + hamppulisäimu. Meillä on myös nauhavaippoja, ja niitä välillä käytettiin paljonkin, mutta nyt on noita muita niin paljon että laiskuus iski ;o)
Taskuvaippojen täytteet on lähes kaikki itse ommeltuja, olen tehnyt hamppucollegesta tiimalasin muotoisia imuja ja laitan siihen päälle microinsertin tai harsokankaasta ommellun tiimalasin muotoisen imun (muutama kerros vain harsoa, kosteuden levittäjänä ja kyllähän se ihan hyvin imeekin). Muitakin imuja on taskuihin mutta nuo ovat minusta toimivimmat.
Näillä systeemeillä täyskestoilu onnistuu ihan ilman ongelmia, ei tule mieleenkään että kertistä pukisin. Tyttö on nyt reilun vuoden. Esikoisenkin kanssa kestoiltiin, mutta silloin systeemit oli vähän karummat, eikä täyskestoiluun päästy koskaan.
Esikoisella on itse tehtyjä harjoitteluhousuja,kun mennään ulos,yöllä pitkälahkeiset villahousut ja iguleen läppävaippa!
Vauvalla on Igu-läppävaippoja hampputerästyksellä ja ruskovillan villapöksyjä,välillä myös tsi-taskuvaippoja,harsojakin käytän jonkun verran,kesällä ja reissussa varmaan harsoilla pääasiassa...
Kertakäyttöisiä ei tälle ole käytettykään,esikoinen meni ekat 7kk kertiksillä,kun kuvittelin kestoilun olevan työlästä tai hankalaa,no onneksi kokeilin,säästyy tuo vauvakin vaippaihottumalta,esikoisella tuli kertiksillä usein pylly punaiseksi : (
Tällä hetkellä ykkösvaippoina ovat Fuzzit, joissa käytetään täytteenä Ruskovillan harsoa ja froteeimua. Kertakäyttöisistä ollaan käytetty pidemmillä reissuilla pääasiassa Muumi-vaippoja.
menna+poika 10 kk
Alussa käytettiin enimmäkseen harsoja ja villahousuja, joskus myös fleecekuoria. Nykyään käytössä enimmäkseen itse tehtyjä muotoonommeltuja sisävaippoja, joihin olen tosi tyytyväinen. Päällä edelleen vilahousut. En olisi ikinä uskonut, että kestovaippojen käyttö on näin helppoa ja mukavaa.
Reissuja varten meillä on muutama taskuvaippa, jotka olen itse tehnyt. Kannattaa tosiaan tutustua kestovaippainfoon, jos asia yhtään kiinnostaa!
Eli päivisin kestoillaan, käytössä tsi-sisävaipat+ruskovillan villahousut, uskomattoman hyvä yhdistelmä, koskaan ei ole vuotanut! Lisäksi on pino fuzzeja ja wonderooseja. Kestoilu on helppoa ja kivaa, kohta lähdetään muskariin, taidanpa laittaa pojalle ötökkä-fuzzin =). Taskuvaipoista saa myös ohuita ja hyvinimeviä bambutäytteillä. Mun mielestä fuzzeja on helpompi käyttää kuin kertistä (en koskaan saa niitä tarroja kerralla menemään hyvin), fuzzeissa on nuo nepparit, tietää jo valmiiksi mihin neppareihin säädöt menevät.
Öisin on käytössä lidlin kerikset/dailyt. Jospa tuo poika lopettaisi tuon älyttömän yöpissimisen niin takuulla kokeilen kestoja myös yöllä (taasen).
Me aloitettiin kestovaipatus heti laitokselta tultuamme. Samat harsot on yhä käytössä, poika on jo yli 1 v. harsoja on parikymmentä ja maksoivat 2 e/kpl. Kuorina on Bumpyt, joita taitaa olla tällä hetkellä neljät, ja parit itse kudotut hahtuvat.
Eli ei ole kallista! Harsot on musta monikäyttöisiä, kuivuvat nopeasti, sama koko käy koko vaippaiän jne. Harsojen lisänä imuiksi olen uhrannut muutaman vanhan froteepyyhkeen, saumurilla ommellut vaan neliöiksi.
Niin, ja tarhaan hommasin muutaman Napa-Ketun taskuvaipan, harso täytteeksi ja on hoitajille yhtä helppo vaihtaa kuin kertis.
Eikä tämä minustakaan vaivalloista ole :) Arvostan toki ympäristöystävällisyyttä, mutten rupeisi oman jaksamiseni tai mielenterveyteni kustannuksella kestoilemaan. Konehan ne pyykit pesee :)
Kertiksiäkin (merkillä ei ole väliä) käytetään silloin tällöin, esim. jos lähdetään reissuun josta tiedän että vaipanvaihtoväli venyy helposti pitkäksi. Välillä yölläkin, kun sopivat yökuoret olivat hakusessa. Ja nyt kun poika on mahataudissa, laitan kertiksen yöksi ja aamuturaus tulee siihen, muuten olis koko jätkä siinä ittessään. Vaikka näkyy tuo pirkka-kertiskin vuotaneen lahkeensuusta...
käytössä tsi-kestot, taskuvaippoja. Jonkin verran on myös sisätaskuvaippoja, joiden kanssa on hahtuvat. Öisin meillä on käytössä liberon housuvaipat sekä kuopuksella että esikoisella. Esikko ei käytä päivisin enää ollenkaan vaippaa.
Meillä käytetään kestoja, Fuzzy Buzz ja Jamiina taskuvaippoja.
Isommilla lapsilla kertisteltiin, kun en tajunnut, että kestovaipat on niin helppoja. Aiemmin luulin, että kestovaipat on vain harsoja...
Käytössä muotoonommellut sisävaipat ja hahtuvavillikset tai ruskovillat. Laitoksella aloitettiin ja tyytyväisiä ollaan.
Meillä on kestoiltu kohta 5 vuotta kolmella pojalla, nytkin vanhimmalla on yökesto, ja kaksi nuorinta täyskestoilee. Samat vaipat mene kaikille. Ensimmäiset 4 vuotta kestoiltiin Ruskovillan harsoilla ja villiksillä ja hahtuvillä. Sitten ostin muotoonommeltuja sisävaippoja lisäksi (Esim Igu*lee ja Ronja). Kestot pestään samassa koneellisiessa vaaleiden vaatteiden, lakanoiden, pyyhkeiden kanssa... En käyttäisi kertoja lapsilla ja ihan terveyssyistä (kemikaalit,muovit) ja onhan ne järkevä valinta tulevaisuuden (siis lapsiemme) jäteongelman ratkomiseen...
Meillä käytetään noin 2-3 kestoa/päivä. Ja systeeminä Bumbyn kuoret+harsoviritys tai muotoonommeltu sisävaippa.
Kerttis on Lidlin tai Pampers, molemmat sopivat herkkäihoiselle tytölle hyvin. Laitan aina yöksi ja päikkäreille kerttiksen.
Tyttö on kohta 3kk ja toivottavasti jatketaan tällä vaippasysteemillä vielä pitkään.
Vilma