Ovatko tuntemasi Aspergerit hiljaisia vai puheliaita?

Vierailija

Tuntuu, että tuohon oireyhtymään liitetään vähäpuheisuus, mutta toisaalta myös jatkuva tarve pitää monologeja kiinnostuksenkohteistaan. Kumpaa "assityyppiä" sinun tuntemasi assit edustavat?

Kommentit (14)

Vierailija

Toinen on puheliaampi, toinen hiljaisempi. Samalla tavalla kun muutkin tuntemani ihmiset; joillain on kiinnostuksenkohteita joista haluaa puhua pitkiä pätkiä (vegaanit, urheiluhullut), jotkut tyytyy kuuntelemaan.

Vierailija

Puhuu loputtomiin omista mielenkiinnon kohteistaan ja vaihtaa nopeasti aiheen takaisin niihin jos puhutaan hetki jostain muusta. Tuntuu kaipaavan vain kuuntelijaa ja ymmärtäjää.

Vierailija

Siitä väliltä. Puhuu välillä sitten on taas hiljaa hetken kunnes puhkeaa taas puhumaan. Ja aina puhuu asioista jotka putkahtavat hänelle mieleen tai jotka häntä kiinnostaa. Kyselee paljon, välillä outojakin kysymyksiä. Ei pysty käymään normaalia keskustelua. Hänen jutuistaan puuttuvat kaikki sävyt ja tunneilmaisut, vivahteet.

Vierailija

Olen itse assi, ja olen ollut molempia mainittuja, vähän tilanteesta ja elämänvaiheesta riippuen. Nykyisin olen ehkä enemmän hiljaisenpuoleinen.

Vierailija

Kaverini ei tervehdi välttämättä lainkaan kaupungilla kun tulee vastaan. Uusien ihmisten kanssa ei puhu mitään. Ei katso silmiin jne. Mut tutustuttuaan puhuu taukoamatta omasta asiastaan. Jos yritetään keskustella muusta, oikaisee nopeasti siihen omaan juttuunsa. Ei huomaa muiden kyllästyneitä ja väsyneitä ilmeitä. Olohuone täynnä autonosia, joita esittelee.

Käy vain tietyissä kaupoissa, syö vain tiettyä ruokaa. Valtava lista ruoka-aineita, joita ei syö.

Melko lailla empatiakyvytön ja omaan maailmaansa vajonnut. Seksuaalisuus on poikkeavaa.

Vierailija

Pojallani on Asperger, mutta on "lievä", jos nyt noin voi sanoa. Hän ei muuten myöskään tervehdi, kun hänelle sanoo "Hei" kun hän tulee koulusta tms. Muutenkaan ei välttämättä vastaa mitään kun kysytään. Koulussa ja kavereiden kanssa pärjää, on kai jotenkin ajatellut, että siellä on pakko noudattaa sos. sääntöjä, mutta usein se on vähän sellaista "pinnistettyä" puhetta ja hiljaisella mutinalla sanottua. Sitten taas kun innostuu jostain, puhetta tulee paljon ja tosi kovalla äänellä.

Vierailija

Puhuu taukoamatta ja kovalla äänellä. Puhuu täysin vieraillekin ihmisille kuin vanhoille tutuille. Luokkakaverit ja opet aikalailla kypsiä häneen. Ei kavereita.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat