Miksi melkein jokaisessa ammatissa edellytetään "hyvää asiakaspalvelutaitoa"?

Vierailija

Olen selaillut eri ammattien ja koulutusten kuvauksia ja lähes jokaisen kohdalla tuntuu tuo maininta olevan, jopa sellaisten ammattien ja työtehtävien kohdalla, joita tehdään pääosin itsekseen. Onko tässä näkyvissä tämä nykyaikainen ekstroverttien ihailu ja introverttien vähättely?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Nykyään myydään enimmäkseen palveluita eikä hyödykkeitä.

Hyvä myyjä myy aina enemmän kuin epämiellyttävä myyjä.

Yrityksiä on niin paljon, että mokiin ei ole varaa (lue: AV-palsta)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tämä juttu on, meinaatko, ettei introvertti osaisi asiakaspalvelutyötä? :O

Ei tässä siitä ollut kyse, vaan siitä, että miksi vaatia turhaan asiakaspalvelutaitoa, vaikkei sille tosiasiassa olisi juurikaan tarvetta? Keskimäärin varmasti "itsenäisemmissä" ammateissa on enemmän introvertteja kuin sellaisissa, joissa ollaan jatkuvasti ihmisten kanssa tekemisissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tämä juttu on, meinaatko, ettei introvertti osaisi asiakaspalvelutyötä? :O

Ei tässä siitä ollut kyse, vaan siitä, että miksi vaatia turhaan asiakaspalvelutaitoa, vaikkei sille tosiasiassa olisi juurikaan tarvetta? Keskimäärin varmasti "itsenäisemmissä" ammateissa on enemmän introvertteja kuin sellaisissa, joissa ollaan jatkuvasti ihmisten kanssa tekemisissä.

Ei kai tähän olisi ollenkaan tarvinut sotkea tuota introverttiasiaa?

Vierailija

Ne jotka ovat hyviä asiakaspalvelussa, ovat miellyttäviä muutenkin persoonina, omaavat hyvät käutöstavat ja sosiaaliset taidot ja ovat ystävällisiä työkavereita kohtaan. Näin se vaan menee. Sen takia :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No kerropa esimerkki työstä, jossa vaaditaan "hyvää asiakaspalvelutaitoa", mutta jossa sinun mielestäsi sitä taitoa ei tarvita.

 

Kiinteistönhoitaja (ellei ole yrittäjä), toimistotyöntekijä, ATK-henkilö, varastotyöntekijä.

Vierailija

Jos ei pysty toimimaan asiakaspalvelijana ja ottamaan muita huomioon, ja hoitamaan myös sellaisia asiakkaita, jotka eivät kykene vaikka kontaktiin niin hyvin, se kertoo jotain ihmisestä kokonaisuutena.

Täytyy sanoa, että ns. some-kulttuuri on vaikuttanut suominuorten sosiaalisuuteen sekä hyvin, huonosti, että hyvin huonosti. Moni smalltalkaa kuin jenkki, jotkut eivät aivan oikeasti kykene vastaamaan, jos heille puhuu!

Sairasta. Pitäisi tehdä dokkari.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropa esimerkki työstä, jossa vaaditaan "hyvää asiakaspalvelutaitoa", mutta jossa sinun mielestäsi sitä taitoa ei tarvita.

 

Kiinteistönhoitaja (ellei ole yrittäjä), toimistotyöntekijä, ATK-henkilö, varastotyöntekijä.

Kyllähän noissa tehtävissä voi olla paljonkin asiakaspalvelua tai yhteistyökumppanien tai muiden sidosryhmien kanssa toimimista.

Sulla lienee jotenkin vääristynyt käsitys siitä, minkälaisia tehtäviä noissa töissä tehdään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos ei pysty toimimaan asiakaspalvelijana ja ottamaan muita huomioon, ja hoitamaan myös sellaisia asiakkaita, jotka eivät kykene vaikka kontaktiin niin hyvin, se kertoo jotain ihmisestä kokonaisuutena.

Täytyy sanoa, että ns. some-kulttuuri on vaikuttanut suominuorten sosiaalisuuteen sekä hyvin, huonosti, että hyvin huonosti. Moni smalltalkaa kuin jenkki, jotkut eivät aivan oikeasti kykene vastaamaan, jos heille puhuu!

Sairasta. Pitäisi tehdä dokkari.

Miksi kaikkien edes pitäisi olla sosiaalisia? Eikö ole tärkeintä, että on ammatillisesti pätevä? Mitä vikaa on "itsenäisissä" ammateissa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropa esimerkki työstä, jossa vaaditaan "hyvää asiakaspalvelutaitoa", mutta jossa sinun mielestäsi sitä taitoa ei tarvita.

 

Kiinteistönhoitaja (ellei ole yrittäjä), toimistotyöntekijä, ATK-henkilö, varastotyöntekijä.

Asumattomia kiinteistöjäkö ajattelit hoitaa?

Vierailija

Nykyään sisäinen asiakaspalvelu on yhä suuremmassa roolissa ja yhä harvempi voi siltä välttyä. Esimerkiksi meillä töissä "ATK henkilöt" joutuvat jatkuvasti kohtaamaan ihmisiä antaen heille ennakoivia ohjeita, talon henkilöstön ja asiakkaiden kääntyessä heidän puoleen haastavissa tilanteissa ja käydessään tekemässä asennuksia ja laitekoulutuksia asiakkaiden luona. Se jos ATK henkilöt eivät osaisi olla asiakaspalveluhenkisiä ei mitenkään meillä ainakaan toimisi.

Äkkiseltään en itseasiassa keksi työpaikallamme ketään joka ei joutuisi asiakkaiden tai vähintään heidän odotusten kanssa tekemisiin, toimialamme on ICT.

Introvertti olen itsekin, yli puolet henkilökunnastamme on.

Vierailija

Muistan aina kun olin kaupassa töissä ja yksi asiakas tuli paasaamaan minulle, miten hän on ekstrovertti ja niin mahtava tyyppi jne. ja alkoi sitten osoitella minua kun en tiennyt miten tähän vuodatukseen olisi muuten reagoinut kun sanomalla "jaa, okei, ompa mielenkiintoista", "SINÄ, sinä olet aivan selkeästi INTROVERTTI! Joo, niin sen täytyy olla, INTROVERTTI!" Oikeasti, ehkä hän oli ekstrovertti, mutta sosiaalisia taitoja tai käytöstapoja hänellä ei ainakaan ollut.

Ja asiakaspalvelu on mielestäni taito, johon liittyy paljon muutakin kun oma luonne, tai temperamentti. Pitää olla itsekuria olla kohtelias ja mukava asiakkaille, vaikka itsellä tai heillä olisi kuinka huono päivä. Pitää myös olla jonkinlainen "poker face" niitä tilanteita varten kun asiakkaat alkavat tehdä jotain ihan käsittämätöntä, tai sekoilevat ihan kunnolla esim. pyytävät sinua leikkaamaan varpaankyntensä (en ollut jalkahoitaja) tai haluavat että ennustat heille (en ollut myöskään ennustaja).

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat