Raaskisinko ostaa 2000 euron laukun?
Olen laukkufriikki ja ne ovat harrastukseni ja keräilykohteeni. Minulla ei ole montaa laukkua mutta tunnen useimmat isot merkit ja lueskelen miltei päivittäin laukkuaiheisia sivustoja, kirjoja, blogeja jne. Sanon tämän siksi, että laukut ovat intohimoni, ei hetken päähänpisto.
Olen kuitenkin melko pihi, säästelen ihan kaikessa ja lyhennän asuntolainaa nopeampaa kuin olisi tarvis. Muuta velkaa ei ole. Olen jonkin aikaa halunnut ostaa yhden parin tonnin hintaisen laukun mutta järki harmaa vastaan. Mitä te sanotte? Laukut eivät ole minulle vain kasseja, vaan kaikkea edellä mainittua. Muuta materiaharrastusta mulla ei ole.
Kommentit (36)
Ei sulla ainakaan järki paljon päätä pakota! :D
Otin tuon autoesimerkin nyt vain siksi, että eipä se ihan kaikille auton omistajille ole sen tärkeämpi kuin laukkukaan mutta miljoona kertaa hyväksyttävämpi ostokohde.
Turha on mulle ainakaan hakea etelämlomakohteista, kun en sellaisiin menisi muutenkaan. Se ei kuulu elämääni. Lomailee työmatkojen yhteydessä eri kaupungeissa ja se on enemmän kuin tarpeeksi. Eikä maksa jeniäkään. Ainut vaihtoehto olisi säästää tai lyhentää velkaa. Niitä teen muutenkin.
En kysele lupaa, vaan mua aidosti kiinnostaa ihmisten ajatukset. En raaskisi, koska olen pihi mutta olen myös elämää ja kauniita asioita arvostava ihminen, joka ei halua elää koko elämäänsä kituuttaen.
Otan mieluummin yhden unelmalaukun kuin monta halpaa ja kivaa samalla hinnalla. Olen huomannut, että joka kerta kaduttaa jos en ole ostanutkaan alkuperäistä haavetta vaan tyytynyt johonkin melkein yhtä hyvään.
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla ainakaan järki paljon päätä pakota! :D
Eikä sinun päätäsi kiristä lukutaito.
Kun sulla tuntuu olevan millä mällätä, osta tonnin laukku ja lahjoita se toinen tonni mulle. Olen köyhä, sairauden vuoksi eläkkeellä oleva pienen lapsen totaali-yh, eikä mulla ole varaa edes ostaa itselleni kunnon talvitakkia :( Lapsen joululahjoista puhumattakaan..
En ole katunut tonnin laukkua. Kestänyt useamman vuoden päivittäistä käyttöä uudenveroisena.
Ja ei, muu tyylini ei todellakaan vastaa laukun hintaa. Laukku on mukana mökkiverkkareiden parina, baarissa halvan kirpparimekon kanssa, kesällä topin ja shortsien kanssa siiderikassina piknikillä, arkena ponnarin ja meikittömän naaman kanssa.
Ostin laukun itseäni varten, eikä minua kiinnosta, ajattelevatko muut sen olevan feikki muun tyylini perusteella tai pitävätkö minua nolona junttina, kun paritan laukun mökillä tokmannin verkkareihin.
Tuon hintaluokan laukku ei toisaalta merkkiään huutele eli kukaan laukuista tietämätön ei edes tunnista sitä kalliiksi merkkilaukuksi, eikä se ollut tarkoituksenikaan.
Osta, jos sinulle tulee siitä hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en pystyisi. Kun on vielä asuntolainaa, laukun ostaminen on käytännössä sama kuin ostaisi sen lainarahalla.
Lainarahalla? Aika erikoinen ajattelumalli? Sittenhän sitä syö ja juo ja elääkin lainarahalla?
Niinhän sitä tekeekin. Jos asiaa ajattelee, niin velkaisena tulee mietittyä vähän tarkempaan hankintojaan.
Joskus laskin mitä uudet olkkarin kalusteet maksavat, jos vaihtoehtona on maksaa asuntolainaa nopeammin pois. Tuli aika hurja summa, se kun käytännössä tarkoitti 20 korkojen maksamista vuoden kalusteille. (=Asuntolaina-aika olisi lyhentynyt noin vuodella loppupäästä, eli kalusteet venyttivät maksua tuon vuoden tuolla 20 vuoden päässä.) Ei tarvinne arvata, että mietittiin sen jälkeen aika tarkkaan millaisia kalusteita me oikeastaan välttämättä tarvittiin ja mitä niistä oltiin valmiita maksamaan.
"Osta jos se tekee sinut onnelliseksi." Minusta kannattaisi kysyä, miten pitkäksi ajaksi kahden tonnin laukku tekee onnelliseksi. Ehkä jos ihminen pystyisi olemaan noin 25 vuotta siitä onnellinen, alkaisi kannattaa. Vaan tuskinpa näin on.
Vierailija kirjoitti:
Otan mieluummin yhden unelmalaukun kuin monta halpaa ja kivaa samalla hinnalla.
Valehtelija. Aloituksessa sanoit, että sinulla on jo pari laukkua.
Jos 2000 euron laukku on sinulla vaikkapa 10 vuotta niin päivähinnaksi tulee 0,55 euroa. Ei paha.
En ole koskaan ymmärtänyt merkkien perässä juoksemista. Minusta se kertoo huonosta itsetunnosta jos pitää merkin takia ostaa joku laukku. Varsikin jos oikeasti ei ole edes kovin paljoa rahaa.
Jos saisin tietää, että joku tuntemani henkilö (puhutaan siis keskituloisista ihmisistä) olisi ostanut kahden tonnin laukun laskisi arvostukseni tätä henkilöä kohtaan hetkessä nollaan. Miljonääreiltä tämmöisiä ostoksia voi vielä sallia, mutta ei niissä siltikään järkeä ole.
En koskaan ostaisi koko kuukausipalkkani maksavaa laukkua.
En ikinä ostaisi, mutta minä en olekaan ap. Minä taas olen ostanut paljon kalliita ei-niin-välttämättömiä vempeleitä kotiin, ja aion ostaa niitä lisää. Olen juuri maksanut yli pari tonnia ulkomaanmatkasta. Jos pidät tavaroistasi ja laukuistasi huolta, tuo voisi olla loppuelämäsi kestävä laukkuhankinta. Jälleenmyyntiarvoakin noilla saattaa olla ihan mukavasti, joten perikunta tulee ilahtumaan jos ymmärtää asian pääälle :)
Kerro tai linkitä mikä laukku on kyseessä :) Ihan uteliaisuudesta haluaisin tietää. Jos sinulla on varaa ja se tekee sinut onnelliseks,i niin sanisin että osta se vaikka itsellesi joululahjaksi :)
jzhc