Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työantaja ei suostu työajan lyhennykseen?

11.02.2006 |

Kenelläkään käynyt näin?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen olisi annettava osittainen hoitovapaa yhtenä yhtenäisenä jaksona vuodessa eli käytännössä esim. pidennettynä kesälomana. Näin olen kuullut, pitäneekö paikkansa?

Vierailija
2/6 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa ikävää.. Valitettavasti työnantaja ei ole lain mukaan velvoitettu suostumaan lyhennettyyn työaikaan eli on oikeus kieltäytyä, jos " aiheuttaa kohtuutonta haittaa" työpaikalla. Jos kuulut liittoon, kannattaisi ehkä tarkistaa liiton edustajilta nuo " raamit" = mikä luokitellaan " kohtuuttomaksi haitaksi" . Lyhytnäköistä joka tapauksessa, eipä silti. Itselläni ainakin olisi työmotivaatio aika lailla miinuksella... :-(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa seuraavan linkin takaa 4.luku 4§: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

" Työnantaja ja työntekijä sopivat osittaisesta hoitovapaasta ja sen yksityiskohtaisista järjestelyistä haluamallaan tavalla. Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä [u]vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä.[/u] Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista."

Aika painavat perusteet minusta työnantajalla täytyy olla jotta voi kieltää työnajan lyhentämisen. Kannattaa olla liittoon yhteydessä, varmasti saat sieltä neuvoja tilanteeseesi!

-minskuliina

Vierailija
4/6 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan kuulemma odotella ensi viikon alkuun vastausta...

vituttaa jo valmiiksi, mutta en kyllä anna tästä asiasta periksi.

niin, ja olen mainosalalla, että se niistä ylitsepääsemättömistä työnantajan kuluista ja menoista ja paikkauksista jos en saa lyhennettyä päivää...

:(

Vierailija
5/6 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti tuota pykälää " kohtuuttomasta haitasta" ei todellakaan otettu edes puheeksi vaikka omakin pomoni ensin empi kovasti. Eli kyllä tosiaan työnantajallasi täytyy olla tosi painavat perusteet kiellolleen. Se minkä työnantaja voi tehdä, on kieltäytyä esim. lyhentämästä työviikkoa ja vaatia ottamaan lyhennys työpäivän lyhentämisenä tai toisin päin. Mutta siinäkin laki sanoo, että " työnanatja ja -tekijä yhdessä sopivat" ...

Tsemppiä, se on taistelun arvoista! =)

Vierailija
6/6 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työssä osa palkasta maksetaan bonuksena. Työnantaja ilmoitti, että tee vaan lyhennettyä työviikkoa, mutta bonuksia ei sitten makseta lainkaan. Siihen kariutui mun toiveet...