Päiväkotilaisen päivittäinen ulkovarusteiden huolto
Millaiset päivittäiset rutiinit teillä on näillä keleillä päiväkotilaisen ulkovaate ja -kenkien kanssa?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puepa itse 21 lapselle kuravaatteet, jotka on kuorrutettu hiekalla ja kuralla. Lapsikaan ei tykkää pukea sotkuisia vaatteita ylleen.
Vie kuravaatteet kotiin, ota vanha tiskiharja ja harjaa suihkun alla.
Sitäpaitsi kurikset eivät kuivu kunnolla ahtaissa naulakoissa. Alkavat haista ja jopa homehtua sisältä. Ja hanskat pitää kuivattaa nurinpäin. Mieti, paljonko aikaa menee pois lapsilta, kun työntekijät kääntävät 42 hanskaa nurin - ja oikeinpäin.
Kyllä se on vanhempien tehtävä huoltaa lapsen vaatteet, työntekijät ovat lapsia varten.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ne kuravaatteet pestä joka käyttö kerran jälkeen? Meidän päiväkodissa pyydetään joka kerran jälkeen viemään ne kotiin pesulle, en ymmärrä tätä ollenkaan. Suihkuttamalla niitä ei sä puhtaaksi, joten onko sitten ihan sama suihkuttaa jo ollenkaan. Pesukoneessa en todellakaan joka kerran jälkeen pese.
Vaatehuolto tehdään kun lapset on nukkarissa, eli se aika ei ole poissa lapsilta, vaan kahvihetkestä...
No meidän 22 lapsen ryhmässä kyllä kaksi on nukuttamassa lapsia yhteen asti ja yhdeltä jo pääsevät valvojat ylös. Sillä aikaa kolmas työntekijä kirjaa tietokoneelle pakolliset päivittäiset asiat, pyyhkii pöydät, vie ruokakärryn, laittaa kuivauskaappiin 44 käsinettä, 22 haalaria, 22 pipoa sukkaa housua paitaa eli siis täyttää tyhjentää täyttää.. Lisäksi nukkariaikaan on talon kokous kerran viikossa ja tiimikokous kerran viikossa plus toisen ryhmän lasten vahdinta tiimikokouksen ajan.
Noin niin kuin alkajaisiksi. Lisäksi kaikki suunnittelu - ja valmistelutyö. Että sellainen kahvitunti.
Kylläpäs teillä on huonosti suunniteltu päivärytmi.
Meillä käytetään kuravaatteita vain sadekeleillä ja siksi lapsen ulkohousut on olleet ihan kuraiset heti maanantaina. Mutta, koska en edes viitsi pestä joka päivä ulkohuousuja, joiden vedenpitävyys häviää joka pesukerralla, pesen ne kerran viikossa tai pari kertaa, jos on pakko. Ei meillä ole koskaan päiväkodin puolesta mitään sanottu, mutta vaikka on kurahousuista sanottu, ei muisteta ja on ihan sama peseekö ne housut joka päivä, kun ne samantien kurastuu, kun menee ulos. Kuravaatteet pitäisi viedä viikonloppuisin kotiin pesuun, jos on ollut kurasäitä. Sen teen, mutta jos unohtuu, se tuskin kovin vakavaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodin työntekijä enkä ymmärrä tätä kuravaatteiden pesuvouhotusta. Ihan riittävän puhtaiksi ne tulee kun antaa kuivaa ja sitten irtohiekka pudistellaan tai harjataan irti. Kuravaatteetn säilytetään ja puetaan kuitenkin siellä kuraeteisessä, niin ei se hiekka siitä minnekään leviä. Ja onhan ne kurikset hiekkaset kuitenkin toisella pukukerralla, jos niitä tarvitsee 2x päivässä, niin en ymmärrä mitä hyötyä siitä x vko pesemisestä on.
Meillä ainakin on vain yksi kuivauskaappi ja 21 lasta. Kurikset jäävät märiksi, kun vanhemmat ripustavat ne miten kuten naulakkoon tai kuivauskaappiin. Usein ovat märkiä vielä aamupäivällä ulkoiluun lähtiessä. Ja se haju...
Vanhemmat ripustavat? Ei meillä vanhemmat pääse mihinkään kuivaushuoneeseen tms. tai päiväkodin eteistä pitemmälle lasta noutaessaan. Ja lapset on pihalla, kun omani kotiin haen. Yleensä ne kurikset on ihan turhat, niitä ei tarvittaisi, jos ulkona hoitajat viitsisi leikittää lapsia. Naruhyppelyt, pallopelit jne. on omien lasten päiväkodissa ihan tavallisia iltapäivästä, joten ne kurikset on "jossain".
Haen lapsen iltapäiväulkoilusta. Käytän lapsen päiväkodin kuraeteisessä ja huuhtelen hiekat kuriksista siten, että ne ovat lapsen päällä. Sitten kurikset riisutaan ja jätetään väljästi päiväkodin eteiseen kuivumaan. Paljon helpompi huuhtoa kun ovat lapsen päällä. Perjantaina otan ne kotiin ja pesen koneessa. Tämä on tyyli meidän lapsen päiväkodissa.
Itse asiassa näin toimivat myös aamun ulkoilun jälkeen. Lapset jonossa kuriksien suihkutukseen ja siitä sitten kurikset kuivumaan. Yksi täti suihkuttaa, toinen laittaa kuivuman sitä mukaa kun lapset kuoriutuvat vaatteistaan. Ei ole mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puepa itse 21 lapselle kuravaatteet, jotka on kuorrutettu hiekalla ja kuralla. Lapsikaan ei tykkää pukea sotkuisia vaatteita ylleen.
Sitäpaitsi kurikset eivät kuivu kunnolla ahtaissa naulakoissa. Alkavat haista ja jopa homehtua sisältä. Ja hanskat pitää kuivattaa nurinpäin. Mieti, paljonko aikaa menee pois lapsilta, kun työntekijät kääntävät 42 hanskaa nurin - ja oikeinpäin.
Kyllä se on vanhempien tehtävä huoltaa lapsen vaatteet, työntekijät ovat lapsia varten.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ne kuravaatteet pestä joka käyttö kerran jälkeen? Meidän päiväkodissa pyydetään joka kerran jälkeen viemään ne kotiin pesulle, en ymmärrä tätä ollenkaan. Suihkuttamalla niitä ei sä puhtaaksi, joten onko sitten ihan sama suihkuttaa jo ollenkaan. Pesukoneessa en todellakaan joka kerran jälkeen pese.
Vaatehuolto tehdään kun lapset on nukkarissa, eli se aika ei ole poissa lapsilta, vaan kahvihetkestä...
Mihin teillä siis jätetään ne aamu-ulkoilusta märät ja kuraiset ulkovaatteet siihen asti, että lapset menevät nukkariin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen kuumalla suihkulla päivittäin. En ymmärrä ykkösen kommenttia, miten niin eivät puhdistu? Kyllä meillä on aina puhdistuneet.
No hiekat ja muut kyllä voi pudistella mutta ei ne tahrat lähde muuta kuin pesukoneessa. En siis tarkoita sitä irtokuraa/-hiekkaa vaan ihan tahroja. Mitä väliä sillä on, jos kurahousuissa on tahroja? Meillä nekin pitäisi pestä pois joka päivä. Ihan älytöntä.
Mitkä ihmeen tahrat?
Minä haen lapsen päiväkodista ennen iltapäivän ulkoilua, ja siellä ne kurahousut roikkuvat naulakossa kuivina ja siisteinä aamupäivän ulkoilusta. En tiedä kuinka siellä toimitaan, kai siellä joku putsauspiste ja kuivauskaappi on?? En ole kertaakaan vienyt kuravaatteita kotiin koko syksynä. Meillä on omat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen joka päivä kuravaatteet. Mulla on useammat kurikset, lapaset ym asusteet. Pesen niitä että joka aamu on puhtaita. Kenkiä harjailen kans. Sain tässä muuten palautetta hoitajilta. " Millan äidille papukaijamerkki ja 10 pistettä ulkovaatteiden hoidosta".
Voi Jeesus, oikein vuoden äiti palkinto.
10 lisää: No olen itse kans päiväkodin täti. Minua ainakin vituttaa kaivaa ne hiekkaset kurakamppeet sieltä mytystä lapselle päälle. Joo se suihkussa viruttaminenkin riittää jo, kaikki ei tehe sitä päivittäin tai es harjausta.Tuo loppu oli vitsiä. Vaikka olen kyllä hyvä äiti, ja voin vastaanottaa vuoden äiti palkinnon. Oikein mukavaa viikonloppua sinulle. <3
Sisälle tullessa riisuja/ sisäänpäästäjä (otan 2 lasta kerrallaan) ripustaa ulkona, lapsen päällä harjatut kurikset kuivauskaappiin. Ja nukkarin aikana kuivat kurikset laitetaan naulakkoon. Jollei kaikki mahdu kerralla kuivauskaappiin, niin ne jätetään pinoon ja vaihdetaan kuivuriin kun eka satsi kuivuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodin työntekijä enkä ymmärrä tätä kuravaatteiden pesuvouhotusta. Ihan riittävän puhtaiksi ne tulee kun antaa kuivaa ja sitten irtohiekka pudistellaan tai harjataan irti. Kuravaatteetn säilytetään ja puetaan kuitenkin siellä kuraeteisessä, niin ei se hiekka siitä minnekään leviä. Ja onhan ne kurikset hiekkaset kuitenkin toisella pukukerralla, jos niitä tarvitsee 2x päivässä, niin en ymmärrä mitä hyötyä siitä x vko pesemisestä on.
Minä myös olen päiväkodin työntekijä enkä ymmärrä että kuravaatteita pitäisi jatkuvasti pestä. Minä pesin omilta lapsiltani ehkä pari kertaa vuodessa. Eihän siinä ole mitään järkeä, kun seuravana päivänä ovat ihan samannäköiset. Lapset ei kyllä tippaakaan välitä, onko niissä tahroja vai ei. Irtohiekka varisee kuivana helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin on vain yksi kuivauskaappi ja 21 lasta. Kurikset jäävät märiksi, kun vanhemmat ripustavat ne miten kuten naulakkoon tai kuivauskaappiin. Usein ovat märkiä vielä aamupäivällä ulkoiluun lähtiessä. Ja se haju...
Vanhemmat ripustavat? Ei meillä vanhemmat pääse mihinkään kuivaushuoneeseen tms. tai päiväkodin eteistä pitemmälle lasta noutaessaan. Ja lapset on pihalla, kun omani kotiin haen. Yleensä ne kurikset on ihan turhat, niitä ei tarvittaisi, jos ulkona hoitajat viitsisi leikittää lapsia. Naruhyppelyt, pallopelit jne. on omien lasten päiväkodissa ihan tavallisia iltapäivästä, joten ne kurikset on "jossain".
Kyllä ne lapset haluavat leikkiä mielikuvitusleikkejäkin välillä, ja pomppia lätäköissä ja rakentaa hiekkalinnoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen joka päivä kuravaatteet. Mulla on useammat kurikset, lapaset ym asusteet. Pesen niitä että joka aamu on puhtaita. Kenkiä harjailen kans. Sain tässä muuten palautetta hoitajilta. " Millan äidille papukaijamerkki ja 10 pistettä ulkovaatteiden hoidosta".
Jos mulle alettaisiin jakaa papukaijamerkkejä ulkovaatteiden hoidosta, saattaa olla että antaisin kivan pienen kuvaannollisen koirankakkapaketin parhaasta kuulemastasi lässynlässystä pitkään aikaan.
T. Äiti joka vie kuravaatteet pyytämättä kotiin huollettavaksi lähes joka päivä.
Joo ja ympäristö kiittää, jos jokainen pesisi kuravaatteet päivittäin. Kyllä siinä usea litra vettä menee. Koska mä en ainakaan pesisi yhdessä muiden vaatteiden kanssa vaan omana pesunaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin teillä siis jätetään ne aamu-ulkoilusta märät ja kuraiset ulkovaatteet siihen asti, että lapset menevät nukkariin?
Kasaan tiskipöydälle. On kiireellisempää auttaa lapsia kuin ripustaa kuriksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulle alettaisiin jakaa papukaijamerkkejä ulkovaatteiden hoidosta, saattaa olla että antaisin kivan pienen kuvaannollisen koirankakkapaketin parhaasta kuulemastasi lässynlässystä pitkään aikaan.
T. Äiti joka vie kuravaatteet pyytämättä kotiin huollettavaksi lähes joka päivä.
Joo ja ympäristö kiittää, jos jokainen pesisi kuravaatteet päivittäin. Kyllä siinä usea litra vettä menee. Koska mä en ainakaan pesisi yhdessä muiden vaatteiden kanssa vaan omana pesunaan.
Minä laitan vettä pesuvatiin, huudon enimmät hiekat siinä. Sitten koneeseen muun pyykin kanssa. Yleensä farkkuja, ulkovaatteita ym. Ja joka päivä puhtaat vaatteet mutta pesukone päällä joka toinen päivä. Hyviä vaatteita saa halvalla kirpparilta niin ettei tarvi olla vain yhdet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että ne hyvin kuivuu siihen mennessä kun parin tunnin päästä taas lähdetään ulos?! Kyllä ne on suihkutettava, käännettävä ympäri ja ripustettava kuivumaan heti sisään tultaessa ja sitten taas käännetään oikein päin kun on aika lähteä ulos.
Meillä kurahousut roikkuvat siististi päikyn eteisessä. Perjantaisin vien kotiin ja huuhtelen/pyyhin huolellisemmin vielä.. Mutta päiväkodissamme henkilökunta kyllä pitää tosi hyvää huolta kuriksista.
En todellakaan konepese kurahousuja/kurarukkasia/tavan rukkasia ellei ole ihan pakko - ja vielä ei sellaista pakkoa ole vastaan tullut. Edelliset kurikset pesin koneessa ekan ja vikan kerran ennen kuin annoin kaverin lapselle kun jäi omalle pieneksi.
Ja joku tuolla kirjoitti, että pesee hanskoja ja pipoja päivittäin koneessa. Pipoja? Haloo.. Toki rukkaset menevät hiekkaisikis/kuraisiksi jos sää on kostea tai märkä, mutta jokainen konepesu tekee niistä hanskoista astetta kylmemmät pitää käsissä. Meillä päikyssä sanottiin jo viime syksynä kun lapsi aloitti päiväkodin, että älä nyt heti vaan heitä koneeseen kun ovat huomenna kuitenkin samassa kunnossa ja lämpöisyys katoaa nopeasti. Pyyhkiminen/huuhtelu hanan alla riittää. Toki rukkaset käyvät silloin tällöin myös koneessa pesussa, mutta mahdollisimman harvoin. Älytön kasa noita rukkasia on kyllä tullut hankittua :)..
Ja se joka pipojakin joka päivä pesee..valaisetko vähän, että miksi?
Myönnän, pesen hulluna sisävaatteita ja vaihdan muutaman kerran päivässä vaikkei olisi likaisetkaan, mutta ulkovaatteita säästän, että lapsi pysyy lämpimänä. Pyyhin märällä pyyhkeellä haalarista polvet/pepun tai rukkaset huuhtelen tai pyyhin. Kuravaatteet usein huuhtelen suihkulla ja that's it. Mikä kellekin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että ne hyvin kuivuu siihen mennessä kun parin tunnin päästä taas lähdetään ulos?! Kyllä ne on suihkutettava, käännettävä ympäri ja ripustettava kuivumaan heti sisään tultaessa ja sitten taas käännetään oikein päin kun on aika lähteä ulos.
Siksi ei ainakaan meidän ryhmässä pestäkään kuriksia vaan se on vanhempien työ. Huolehdimme lapset kuiviin vaatteisiin, käsipesulle, syömään ja nukkumaan ja sitten vasta on kurahousujen vuoro mennä kuivauskaappiin. Heti sisään tultua laitamme nopeasti sinne housut, sukat, lapaset ym kangasvaatteet. (Miksi muuten esim niitä varasukkia on niin vaikea tuoda päiväkotiin?)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kurahousut roikkuvat siististi päikyn eteisessä. Perjantaisin vien kotiin ja huuhtelen/pyyhin huolellisemmin vielä.. Mutta päiväkodissamme henkilökunta kyllä pitää tosi hyvää huolta kuriksista.
En todellakaan konepese kurahousuja/kurarukkasia/tavan rukkasia ellei ole ihan pakko - ja vielä ei sellaista pakkoa ole vastaan tullut. Edelliset kurikset pesin koneessa ekan ja vikan kerran ennen kuin annoin kaverin lapselle kun jäi omalle pieneksi.
Ja joku tuolla kirjoitti, että pesee hanskoja ja pipoja päivittäin koneessa. Pipoja? Haloo.. Toki rukkaset menevät hiekkaisikis/kuraisiksi jos sää on kostea tai märkä, mutta jokainen konepesu tekee niistä hanskoista astetta kylmemmät pitää käsissä. Meillä päikyssä sanottiin jo viime syksynä kun lapsi aloitti päiväkodin, että älä nyt heti vaan heitä koneeseen kun ovat huomenna kuitenkin samassa kunnossa ja lämpöisyys katoaa nopeasti. Pyyhkiminen/huuhtelu hanan alla riittää. Toki rukkaset käyvät silloin tällöin myös koneessa pesussa, mutta mahdollisimman harvoin. Älytön kasa noita rukkasia on kyllä tullut hankittua :)..
Ja se joka pipojakin joka päivä pesee..valaisetko vähän, että miksi?
Myönnän, pesen hulluna sisävaatteita ja vaihdan muutaman kerran päivässä vaikkei olisi likaisetkaan, mutta ulkovaatteita säästän, että lapsi pysyy lämpimänä. Pyyhin märällä pyyhkeellä haalarista polvet/pepun tai rukkaset huuhtelen tai pyyhin. Kuravaatteet usein huuhtelen suihkulla ja that's it. Mikä kellekin toimii.
Minä pesen ne pipot ja käsineet päivittäin.
Minun lapseni rakastaa möyrimistä ja hyppimistä joten koko lapsi on useimmiten hiekassa pipoa myöten. Välillä myös ihan hikinen, kun on liikkunut niin paljon. Siksi vaihdan pipon lähes päivittäin hänelle. Peseytyvät muun pyykin seassa helposti. Ei tunnu kivalle ajatus laittaa hiekkainen pipo puhtaaseen päähän tai hiekkaiset käsineet puhtaisiin käsiin. ReimaTec -käsineet pesen koneessa tosi harvoin mutta suihkutan ja harjaan aina käytön jälkeen sekä noin viiden käytön jälkeen pesen kunnolla käsin. Kurakäsineet pesen kyllä joka käytön jälkeen, ja hiekkaiset lapaset.
Pääasia on lapsen mukavuus.
Kaikki pesuun pipoa myöten, meillä on monet vaihtovaatteet
Niin että vanhempien ei tarvitsisi hoitaa asioita, jotka kuuluvat yksiselitteisesti heille?