Pelkään öisin kodissani, mitä teen?

Vierailija

Olen vastikään muuttanut uuteen kotiin, yksikerroksiseen rivitaloon. Minulla on seinänaapureita molemmilla puolillani, numeroa pienemmässä naapurissa on hyvin vanha pariskunta ja numeroa suuremmassa naapurissa on nuori mies. Tämä nuori mies lähetti minulle seuranhakutekstarin melko nopeasti sen jälkeen, kun muutin tänne, mutta lopetti viestittelyn heti ja asiallisesti, kun kohteliaasti kieltäydyin. Hän on hieman hämäränoloinen tyyppi, (viettää silloin tällöin kovaäänisiä juomajuhlia ja pummii tupakkatuotteita naapureilta, joihin ei muuten ole missään yhteyksissä), mutta minusta hän vaikuttaa kuitenkin harmittomalta kaverilta.

Ongelmani koskee asunnossani öisin kuuluvia ääniä. Olen muutamana yönä herännyt aivan suunnattoman koviin askeliin. Askeleet ovat niin kovaäänisiä, että ne tuntuvat kuuluvan minun asunnostani, mutta kun olen säikähdyksissäni käynyt kiertämässä asuntoni läpi, ei täällä tietenkään ole ollut ketään muuta kuin minä ja eläimeni. Joskus kuulostaa siltä, kuin yläkerrassa joku kävelisi raskain kantapääaskelin, mutta kuten jo sanoinkin, talossa ei ole muita kerroksia. Askelten yhteydessä kuuluu myös muuta epämääräistä kopinaa ja kopsetta, en tiedä mitä. Tämä asia ei epäilyttäisi minua, elleivät nämä äänet kuuluisi vain öisin. Talo on kuitenkin päivisin todella hiljainen ja rauhallinen, niin että äänieristeiden luulisi olevan hyvät... Yöllä niin taas ei voi luulla, ja se on minusta outoa.

Viime yö oli kuitenkin tähän mennessä kaikkein pahin. Heräsin puoli kolmen aikaan ääneen, joka muistutti sitä, kuin jollakin kepakolla olisi isketty terävästi peltiä vasten (tiedättehän, se 'pa-PAMMM'-ääni). Sitten taas ne raskaat, raskaat askeleet, jotain epämääräistä kahinaa ja muuta pelottavaa. Kiersin jälleen huoneistoni läpi enkä tietenkään löytänyt mitään asiaankuulumatonta. Kun laskeuduin takaisin petiini, näin kuitenkin tumman hahmon vilahtavan ikkunani takana näkymättömiin. Sitten kuulin ovenkahvan rapinaa, joka saattoi kuulua minun oveltani, tai sitten se saattoi kuulua naapurin ovesta. Nousin uudelleen ylös ja tarkastin oman oveni olevan lukossa (se oli). Kun sitten tänään kävin ulkona, huomasin asuntoni numerovalon kuvun pudonneen rappusilleni. Tämä numerovalo sijaitsee juuri siinä kohdassa, missä viimeöinen hahmo vilahti, vaikkakin korkeammalla. Viime yö ei mielestäni ollut erityisen voimakassäinen, eikä kenenkään muun naapurin numero ollut pudonnut.

Tiedän, että tämä on varsin luultavasti aivan turhaa huolehtimista. Naapurini nuori mies saattaa olla yötöissä (tai ongelmanuori), jos hän nukkuu päivisin ja elää öisin niin sillähän yölliset äänet on selitetty aivan ymmärrettävästi. Pystyn keksimään kaikelle tälle järkeviä selityksiä (esim. kahva rapisi, koska humalainen naapuri erehtyi ovesta, ikkunan takana vilahtava hahmo oli omaa kuvitelmaani ja numerokupu putosi sattumalta), mutta se tässä painaa, kun en TIEDÄ. Mieltäni kalvaa, että mitäs jos sittenkin ja entäpäs jos. Talokin kun on minulle uusi, niin en voi vielä hahmottaa sitä, mitkä täällä ovat normaaleja ääniä ja mitkä eivät. Miten saisin mieleni rauhoitettua? Onko jotain, mitä voisin ihan oikeasti TEHDÄ tilanteeni hyväksi, vai pitääkö vain odotella, että totun tähän? Asun asunnossani yksin lemmikkieni kanssa eikä minulla ole ystäviä tai tuttavia, joihin voisin turvautua. Minun ei myöskään ole mahdollista hankkia koiraa turvakseni tai raavasta miestä vierelleni nukkumaan.

Ei ole kivaa herätä monena yönä viikossa, sydän kurkussa ja adrenaliinit suonissa. Varsinkin keskellä yötä, juuri heränneenä on todella vaikea vain tuudittautua järkiselityksiin ja olla rauhassa, kun kuulostaa siltä kuin olohuoneessa tai katolla kävelisi joku rautakengät jalassa.

Sivut

Kommentit (50)

Roadwalker
Seuraa 
Liittynyt31.10.2015

Vierailija kirjoitti:
Tupakkatuotteita..

En kyllä jaksanut lukea tätä yksinpuhelua edes puoleenväliin asti. Ota pullollinen punaviiniä ja nuku.

Rööki ja tatskat on niinku coolimpi

Vierailija

Asenna joku kamera pihalle tai eteiseen ja katso sitten aamulla mitä siinä näkyy. On kyllä aika spuukia varmaan jos siinä näkyykin yhtäkkiä jotain mitä ei pitäisi, mutta selviääpähän sitten ainakin... :D

Vierailija

Tiedän, mutta se vain kuulostaa siltä, kun tulisi "yläkerrasta" tai omasta olohuoneesta. Tietystihän nämä äänet varmasti kuuluvat sieltä naapurista, mutta omat korvat vain sanovat muuta, ja se hämmentää. 

Vierailija

Hanki turvahälyttimet, henkilökohtainen ja oveen sekä ikkunoihin asennettavat. Katon läpi ei voi tulla, joten voit olla turvallisin mielin. Naapurissani asui muinoin epämääräinen mies, joka kävi ovellani ehdottelemassa treffejä. Pelkäsin kyllä silloin. Valkotakkisit haki lopulta tämän vanhanpojan kotoansa kontrolloituun ympäristöön.

Vierailija

Inhottavaa. Hommaisin varmaan turvaketjut ulko-oviin. Onneksi on talvi eikä tarvitse pitää ikkunoita öisin auki. 

Kyttää joskus ikkunassa ja ota valokuva jos yhytät hiippailemasta. Päivällä meet sanomaan, että annas olla viimeinen kerta kun käy mun pihalla tai soitan poliisit. Jos on vuokra.-asunto, valita isänöitsijälle ja lähetä kuva.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat