Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään öisin kodissani, mitä teen?

Vierailija
27.11.2015 |

Olen vastikään muuttanut uuteen kotiin, yksikerroksiseen rivitaloon. Minulla on seinänaapureita molemmilla puolillani, numeroa pienemmässä naapurissa on hyvin vanha pariskunta ja numeroa suuremmassa naapurissa on nuori mies. Tämä nuori mies lähetti minulle seuranhakutekstarin melko nopeasti sen jälkeen, kun muutin tänne, mutta lopetti viestittelyn heti ja asiallisesti, kun kohteliaasti kieltäydyin. Hän on hieman hämäränoloinen tyyppi, (viettää silloin tällöin kovaäänisiä juomajuhlia ja pummii tupakkatuotteita naapureilta, joihin ei muuten ole missään yhteyksissä), mutta minusta hän vaikuttaa kuitenkin harmittomalta kaverilta.

Ongelmani koskee asunnossani öisin kuuluvia ääniä. Olen muutamana yönä herännyt aivan suunnattoman koviin askeliin. Askeleet ovat niin kovaäänisiä, että ne tuntuvat kuuluvan minun asunnostani, mutta kun olen säikähdyksissäni käynyt kiertämässä asuntoni läpi, ei täällä tietenkään ole ollut ketään muuta kuin minä ja eläimeni. Joskus kuulostaa siltä, kuin yläkerrassa joku kävelisi raskain kantapääaskelin, mutta kuten jo sanoinkin, talossa ei ole muita kerroksia. Askelten yhteydessä kuuluu myös muuta epämääräistä kopinaa ja kopsetta, en tiedä mitä. Tämä asia ei epäilyttäisi minua, elleivät nämä äänet kuuluisi vain öisin. Talo on kuitenkin päivisin todella hiljainen ja rauhallinen, niin että äänieristeiden luulisi olevan hyvät... Yöllä niin taas ei voi luulla, ja se on minusta outoa.

Viime yö oli kuitenkin tähän mennessä kaikkein pahin. Heräsin puoli kolmen aikaan ääneen, joka muistutti sitä, kuin jollakin kepakolla olisi isketty terävästi peltiä vasten (tiedättehän, se 'pa-PAMMM'-ääni). Sitten taas ne raskaat, raskaat askeleet, jotain epämääräistä kahinaa ja muuta pelottavaa. Kiersin jälleen huoneistoni läpi enkä tietenkään löytänyt mitään asiaankuulumatonta. Kun laskeuduin takaisin petiini, näin kuitenkin tumman hahmon vilahtavan ikkunani takana näkymättömiin. Sitten kuulin ovenkahvan rapinaa, joka saattoi kuulua minun oveltani, tai sitten se saattoi kuulua naapurin ovesta. Nousin uudelleen ylös ja tarkastin oman oveni olevan lukossa (se oli). Kun sitten tänään kävin ulkona, huomasin asuntoni numerovalon kuvun pudonneen rappusilleni. Tämä numerovalo sijaitsee juuri siinä kohdassa, missä viimeöinen hahmo vilahti, vaikkakin korkeammalla. Viime yö ei mielestäni ollut erityisen voimakassäinen, eikä kenenkään muun naapurin numero ollut pudonnut.

Tiedän, että tämä on varsin luultavasti aivan turhaa huolehtimista. Naapurini nuori mies saattaa olla yötöissä (tai ongelmanuori), jos hän nukkuu päivisin ja elää öisin niin sillähän yölliset äänet on selitetty aivan ymmärrettävästi. Pystyn keksimään kaikelle tälle järkeviä selityksiä (esim. kahva rapisi, koska humalainen naapuri erehtyi ovesta, ikkunan takana vilahtava hahmo oli omaa kuvitelmaani ja numerokupu putosi sattumalta), mutta se tässä painaa, kun en TIEDÄ. Mieltäni kalvaa, että mitäs jos sittenkin ja entäpäs jos. Talokin kun on minulle uusi, niin en voi vielä hahmottaa sitä, mitkä täällä ovat normaaleja ääniä ja mitkä eivät. Miten saisin mieleni rauhoitettua? Onko jotain, mitä voisin ihan oikeasti TEHDÄ tilanteeni hyväksi, vai pitääkö vain odotella, että totun tähän? Asun asunnossani yksin lemmikkieni kanssa eikä minulla ole ystäviä tai tuttavia, joihin voisin turvautua. Minun ei myöskään ole mahdollista hankkia koiraa turvakseni tai raavasta miestä vierelleni nukkumaan.

Ei ole kivaa herätä monena yönä viikossa, sydän kurkussa ja adrenaliinit suonissa. Varsinkin keskellä yötä, juuri heränneenä on todella vaikea vain tuudittautua järkiselityksiin ja olla rauhassa, kun kuulostaa siltä kuin olohuoneessa tai katolla kävelisi joku rautakengät jalassa.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös peltikatto voi "rämähdellä" jos siellä esim. Linnut pyrähtelee! Ääni on aika spooky yöaikaan..

Vierailija
22/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitako, että mies jokus kävelisi välikatossa? Harva välikatto on niin korkea, että siellä pystyy kopsuttelemaan kengät jalassa, useimmissa välikatoissa ryömitään/kontataan tukipuiden päällä( ei kuulu mitään kopsutteluääniä). Asuntoa ostaessa tuli ryömittyä muutamat välikatto :)

Olet niin pelästyneen oloinen, että ehdotan seuraavaa. Kun työ antaa myöten, varaudu "selvitysiltaan". Osta vaikka pullo viiniä, jos helpottaa, mutta älä juo liikaa. Odota kahvan rapsuttelua, muita ääniä ja suunnista suoraan ääntä kohden. Jos koet, että ääni selviää parhaiten ulkoa käsin, niin sitten vain ulos maastoutumaan. Lämpimät vaatteet päälle, avaruuspeitto päälle/pepun alle ja kännykkä viihdykkeeksi. Kerro ainakin yhdelle ystävälle illastasi ja sano, että kuittaat illan päättyneeksi.  Kun näet äänteen aiheuttajan, käyttäydy rauhallisesti, mieti jo etukäteen mitä sanot. Kerro, että olet pelännyt ääniä, ja siksi halusit selvittää. Ole ystävällinen, mutta tiukka.

Olen itse jotunut moniin muuntyyppisiin kinkkisiin tilanteisiin, eikä aina olisi ollut rohkeutta selvittää kaikkea, mutta loppujen viimeksi kaikki on selvinnyt juuri rohkeutta käyttämällä. Jos pelkäämään alkaa, saa pelätä lopun ikää - motto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitako, että mies jokus kävelisi välikatossa? Harva välikatto on niin korkea, että siellä pystyy kopsuttelemaan kengät jalassa, useimmissa välikatoissa ryömitään/kontataan tukipuiden päällä( ei kuulu mitään kopsutteluääniä). Asuntoa ostaessa tuli ryömittyä muutamat välikatto :)

Olet niin pelästyneen oloinen, että ehdotan seuraavaa. Kun työ antaa myöten, varaudu "selvitysiltaan". Osta vaikka pullo viiniä, jos helpottaa, mutta älä juo liikaa. Odota kahvan rapsuttelua, muita ääniä ja suunnista suoraan ääntä kohden. Jos koet, että ääni selviää parhaiten ulkoa käsin, niin sitten vain ulos maastoutumaan. Lämpimät vaatteet päälle, avaruuspeitto päälle/pepun alle ja kännykkä viihdykkeeksi. Kerro ainakin yhdelle ystävälle illastasi ja sano, että kuittaat illan päättyneeksi.  Kun näet äänteen aiheuttajan, käyttäydy rauhallisesti, mieti jo etukäteen mitä sanot. Kerro, että olet pelännyt ääniä, ja siksi halusit selvittää. Ole ystävällinen, mutta tiukka.

Olen itse jotunut moniin muuntyyppisiin kinkkisiin tilanteisiin, eikä aina olisi ollut rohkeutta selvittää kaikkea, mutta loppujen viimeksi kaikki on selvinnyt juuri rohkeutta käyttämällä. Jos pelkäämään alkaa, saa pelätä lopun ikää - motto.

En usko, että kukaan kävelisi katossani, sanoin vain että askeleet kuuluvat välillä tulevan siltä suunnalta. Seinät ovat vielä tyhjät, joten kaiku varmaan tekee tepposia...

Äänet kuuluvat lähinnä aamuyöstä, eli yhden ja kolmen aikoihin. Joskus aiemmin, joskus myöhemmin, satunnaisesti miten milloinkin, mutta sellaiseen aikaan etten todellakaan ole valvomassa niiden vuoksi, kun uni on jo muutenkin vaikea juttu minulle. En muutenkaan voisi mennä ulos tutkimaan asioita, sillä silloinhan pelkään nimenomaan sitä, että pahin tapahtuu. Jos pahin tapahtuisi (mikä järjellä ajatellen ei ole todennäköistä), niin minä olen yksin pihalla toista ihmistä vastaan, olen pienikokoinen ja itsepuoluistuskyvytön, ja naapureissa on lähinnä ainoastaan vanhuksia, jotka eivät minua voisi siinä tilanteessa auttaa. Ystäviäkään minulla ei ole, kuten aloitusviestissä kerroin, eikä hätänumeroon voi soittaa kertoakseen, että olen menossa ulos tutkimaan juttuja, pitäkää minua silmällä.

Nyt kun äänet eivät vielä ole alkaneet eikä mikään pelota, voin järjellä ajatella, että äänet tulevat naapurista (nuori mies). Äänten jäljitysoperaatio voisi muuten olla ihan hyvä idea, mutta minun pitäisi siis ensi töikseni mennä kolmen aikaan yöllä soittamaan mahdollisesti humalatilassa olevan naapurin ovikelloa. Kahvan rapina tapahtui siis ensi kertaa vasta viime yönä, ja kuten aloitusviestissä sanoin, sekin saattoim tulla naapurin ovelta, kun en uudessa talossa vielä oikein hahmota äänten sijaintia.

Kummallisinta tässä on se, että olen asunut tässä asunnossa jo muutaman viikon, ja äänet eivät olleet täällä alusta lähtien. Aluksi nukuin yöni täällä aivan niin hyvin tai huonosti kuin normaalistikin nukun, mutta vasta nyttemmin olen alkanut huomata näitä häiritseviä ääniä. En siis ole koko täällä asuttua aikaa ollut peloissani, kun äänet alkoivat viiveellä muutosta.

Vierailija
24/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on vain muutama spooky-scary-skeleton tanssimassa, älä huoli

Vierailija
25/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy edelliseltä asukkaalta miksi muutti pois? Ehkä sitä kautta selviää jotain.

Vierailija
26/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon, luonnon tai naapurin ääniä. Veikkaan viimeistä, yöllä äänet kuuluvat eri tavalla ja voimakkaammin kuin päivällä. Itse asun miehen kanssa vanhassa omakotitalossa, mutta nukun noin puolet öistä yksin miehen töiden vuoksi.

Kaikennäköisiä ääniä olen kuullut vanhassa talossa, kuten kovia paukahduksia/kolinaa (vanhat patterit, puu/talo elää, jääkaappi sulattaa, tuuli/rankkasade kolisee/kopisee, linnut savupiipun/katon päällä. Rapinaa (ötökät/hiiret/linnut???), pulun kujerrusta kuin korvani äärestä (pulu katolla ja sänky sijaitsee vinokattoisessa yläkerrassa) jne. Pihalla liikkuu ainakin kissa ja jäniksiä, kai nekin ääniä pitävät...Käpyjä voi tippua kovalla tuulella katolle/ulkoikkunalaudoille.

Kerran kaverin mökillä kuulin selvästi juoksuääniä katolta yöllä. Syy selvisi: hiiret juoksivat välikatolla...

Vierailija
27/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa!! Ja tosi pelottavaa. Uus paikka tuntuu aina aluksi oudolta, joten sinänsä ihan normaalia. Oon itse ihan samanlainen :) Nyt ostat vaikka ihan kaupasta turvaketjun ulko-oveen ja jos on terassin ovi tms. niin sisäpuolelle vaikka tukeava hakanen (ihan  ylös, meillä itsellä on sellainen). Oon itse kans arka kaikille äänille ja oikeasti kyllä helpottaa, kun tietää, ettei kukaan yhdellä ovenavauksella astu sisään, kun on lukitus myös sisäpuolella. Vähintäänkin hidastaa, jos joku astuu sisään.

Lisäksi hyvä vaihtoehto on nuo mukana kannettavat hälyttimet, joista alkaa kuulua ääni, kun vetäisee narua. Sellaisen voi laittaa  oven kahvaan siitä renksusta kiinni ja toinen puoli vaikka ovenkarmiin hakattuun naulaan.

Mutta nuo turvaketjut tuo jo rauhaa varmasti. Ja kannattaa asentaa myös liiketunnistimella syttyvät lamput ulko-ovien luokse. Niitä saa myös johdollisena versiona, jos vaan pistoke löytyy ulkoa.

Rauhallisia yöunia :)

Vierailija
28/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy edelliseltä asukkaalta miksi muutti pois? Ehkä sitä kautta selviää jotain.

Asunto on ollut vuosikaudet tyhjillään ennen minua. Kenties aiempi asukas kuoli... Huu-huu ;)

No, ihan tosissaankin, tämä asunto oli hyvin pitkään tyhjillään. Voisi kyllä talonmieheltä kysyä aiemmasta asukista. Ei nyt ehkä tämän ääniasian tiimoilta, mutta yleisestä mielenkiinnosta. Minulla ei ole hajuakaan siitä, kuka täällä on asunut, mutta paikkakunnan ja talon muiden asukkaiden ikärakenteen vuoksi katson todennäköiseksi, että täällä asui vanhus, joka myös kuoli tässä talossa asuessaan. En onneksi pelkää kummituksia :)

Vierailija
29/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jakoavaimella taintuu pahempikin mörkö

Vierailija
30/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit tosiaankin kameran ja nauhurin kanssa valvoa yhden yön ja tutkia ihan perusteellisesti, mistä äänet johtuvat. On myös hyödyllistä jos niistä on jotain todistetta, jota voi analysoida päiväsaikaan levänneillä aivoilla.

Meillä ainakin peltikatto paukkuu öisin, jos on tuulinen yö. Myös lumen valuminen ja putoaminen katolta aiheuttaa raahaavaa ääntä ja pauketta. 

Vierailija
31/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt toisilta naapureilta kuuluuko heillä öisin ääniä?

Meillä katolla juoksee usein orava, joka saa uskomattoman kovan äänen aikaan. Joskus sieltä on tavoitettu myös meidän kissa. Aamuyöstä välillä herännyt ääniin, vaikka pääasiassa päivällä katolla seikkailevat.

Ehkä sun naapuri tulee aamuöisin töistä/lähtee töihin tai tulee ryyppäämästä/ryyppää kotona. Käykö pihalla tupakalla? Käykö sillä vieraita?

Vierailija
32/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko mahdollisuutta ihan ystävällismielisesti esim. kysyä tältä naapurin nuorelta mieheltä, puuhaileeko jotain asunnossaan öisin ja kertoa, että äänet häiritsevät..? Tulisko tulpat korvissa nukkuminen kysymykseen?

Vierailija
33/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko varma ettet kuule harhoja? Siis omiasi? Heräsi kysymys, että jos äänet kuuluvat aamuyöstä, niin milloin oikein nukut? Tosin jos naapuri on sellainen metelipelle, ettet saa nukuttua, sitten ymmärrän.

Sitten vielä se stressi, jos muutostasi ei ole kauhean kauan. Veikkaan että se voisi aiheuttaa ns. äänien kovenemista (niin kuin tapahtuu jos on kovin ahdistunut pitkän aikaa, googlatkaa, tästä on tutkimuksia). Eli saattaisit kuulla naapurin yölliset tämppäämiset sun muut "ääniherkemmin" jos kerran eristykset sun muut pitäisi olla ok. Jos kauaa tuo touhu jatkuu, niin voipi käydä valkotakkiset ovella.

Rivitalon/luhtitalon alakerroissa tosiaan ikkunoiden takana saattaa käydä ketä vaan. Ja oviakin voidaan rämpätä (kokemusta on), kannattaa se turvaketju hommata, helpottaa yöllä nukkumista :)

-ääniyliherkkä ja psykoosin kokenut

Vierailija
34/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki turvallinen mies?

Vierailija
35/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulpat ja krooh pyyh....

Kysäisepäs muilta naapureiltakin, kuuluuko heillä yöllisiä ääniä?

Vierailija
36/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki turvallinen mies?

No iihahhaa iihahhaa, heposella hyvä ratsastaa.

Vierailija
37/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko mahdollisuutta ihan ystävällismielisesti esim. kysyä tältä naapurin nuorelta mieheltä, puuhaileeko jotain asunnossaan öisin ja kertoa, että äänet häiritsevät..? Tulisko tulpat korvissa nukkuminen kysymykseen?

tätä ei kannata tehdä, mikäli haluaa herätä aamulla herätyskelloon tai yöllä palohälyttimeen tai oikeisiin murtovarkaisiin.

Vierailija
38/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tulee näitä lukiessa olo, että olisipa kiva olla paikalla ja "suojella" häntä, vaikken siis usko mitään vaaraa olevan. Kai se on joku primitiivinen juttu että haluaa naista suojella ja tuntee itsensä tätäkautta enemmän mieheksi. Jänniä juttuja.

-mies

Vierailija
39/50 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välikatossa tai seinän sisällä asuu joku pieni eläin, joka on yöeläjä.

Vierailija
40/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutimme 3v sitten kahdessa tasossa olevaan rivariasuntoomme, myös minä säpsähtelin outoja öisiä ääniä. Tilanne ei ollut niin paha kuin ap:lla, mutta esim. Kun katsoin telkkaa alakerrassa äänet pois kuulin selvösti jonkun kävelevän yläkerrassa ja muutamia kertoja kovan pamauksen johon vauva ei ikinä herännyt, vaikka ääni kuului varmasti pääni päältä eikä seinän takaa! Ääni oli niin kova, että luulin tyyliin pinnasöngyn romahtaneen !

Äänet loppuivat aikoinaan.. ehkä ne jlhtuivat siitä, etten ollut tottunut riviataloon ?

Mutta ap:n meno kuulostaa kyllä todella hurjalta ja herää kysymys, voisiko naapurin mies päästä jotenkin asuntoosi ja pelotella sinua kostoksi ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä