Miten edetä 10-kuukautisen ruokailussa?
Hei! Meidän herra on ruuan suhteen erittäin ennakkoluuloinen, ja alkaa äipästä tuntua eteneminen toivottamalta.
Edelleen siis syödään sileitä 4-kuukautisten soseita, kun pienikin pala oksettaa kaveria. Nokkamuki on kauhistus, kääntää vain päänsä pois - tuttipullo se olla pitää. Sormiruuat menee kyllä joskus jopa suuhun, mutta 8-kuukautisten soseet haarukalla ja vielä lisäks lusikallakin muussattuna ei kelpaa. Kaurapuurosta kelpaa ainoastaan kallis kaupan jauhopuuro. Vielä kun yöt on rikkonaisia ja edelleen annetaan desi maitoa aamuyöstä, tuntuu, että on jämähdetty ihan vauvameininkiin. Väsymys painaa äippää ajoittain öiden takia, ja siks itsekin pitäydyn helposti niissä ruuissa, joiden tiedän kelpaavan.
Pakottaa ei voi, vaikka mieli tekisi välillä, kun alkaa itseä harmittaa. Onko siis toivoa, että vauva vain itse kiinnostuis esim. kotiruuasta ja jättäis tuttipullonkin pois? Miten paljon olette joutuneet painimaan tällaisten asioiden kanssa, kun vuoden ikä lähestyy? Miten yleensä siirtyminen kotiruokaan on sujunut?
Tänään viimeks kokeilin karkeampaa ruokaa, ja lusikallista enempää ei mene, vaikka aamupalasta oli jo 5 tuntia. Annoin vettä ja taas sosetta, kun kitisi nälkäänsä, mutta ei kelpaa. Miten pitkälle itse olette vieneet tälläsen väsytystaistelun?
Ois ihanaa, jos saisin neuvoja asiaan!!
Kommentit (5)
Meillä lähes samanlainen sihtikurkku :)
Minä olen ihan sauvasekoittimella soseuttanut 8kk purkkiruoat ja nyt myös 12kk purkkiruoat. Niissä on enemmän makua ja kelpaa meidän neidille. 4kk ruoat on nykyään ihan turha edes tarjota, luulen että sinunkin lapsesi on ehkä jo kyllästynyt samoihin makuihin???
Kotiruokaa sinun kannattaa ehdottomasti kokeilla ja nekin soseuttaa sauviksella tai muulla vastaavalla. Meillä oli ruokalistalla esim. tänään sellaista 8kk purkkiruokaa, tomaattimozzarella spaghettia.....sinne sekoitin sit omatekoisia lihapullia ja tomaattia. Eli kun tein meille muille lihapullia, erotin likalle erikseen muutaman pullan (vähemmän mausteita siis) ja keitin ne tomaatin kanssa. Likka söi hyvällä ruokahalulla :)
Eilen tein uunissa kanaa meille kaikille (likalle taas vähempi maustetta), keitin perunaa, porkkanaa ja parsaa ja eikun soseeksi.
Pitää olla aika hienoa sosetta meilläkin. Sormiruolla " treenaminen" auttoi meillä vähän, nyt syö vähän kökköjäkin. Ja sillon maistuu ruoka parhaimmalle kun muutkin syö ja äiti antaa omalta lautaselta esim. makruja ja porkkanapaloja. Omalta lautaselta syöminen on välillä yhtä taistelua. Maitoa pitää ensin saada rutkasti, ja pullosta meilläkin. Oon päivisaikaan yrittänyt antaa jo nokkamukistakin, lähinnä vettä tuo siitä juo. Niitäkin piti kokeilla kolmea erilaista ennenkun löytyi omanlainen.
Välillä likka on sellainen sihtikurkku että saadaan siivoilla oksennuksia. Välillä taas uppoa hyvin niin rusinat kun leipäkin.
Yks tapa (ei ehkä niin hyvä) meillä on se että " huijataan" jollain tytön herkulla (hedelmäsose tai jogurtti)....eli hedelmäpurkki käteen, annan siitä vähän ja sit vaivihkaa otan lautaselta (joka siis pöydällä sivulla) liharuokaa. Näin menee molemmat purkit yleensä kokonaan.
Suosittelen siis että soseutat alkuun 8kk purkkiruokia sauviksella (ainakin spaghettiruoka menee hyvinkin sileäksi), lisää pikkuhiljaa sekaan vaikka tomaattia, porkkanaa tms. kasvista....ja siitä pikkuhiljaa siirryt kokonaan omatekoisiin. Nestettä kannattaa laittaa riittävästi, esim. keitinlientä....muuten liha ei mene kunnolla soseeksi.
Tsemppiä teille! Ja kysele lisää jos joku unohtui :)
T: Nasulina ja likka 11kk
nyt ikää jo 1v4kk(kohta) ja tavat on samat, vaikka ruokalista alkaakin olla melko monipuolinen. Mutta hitaasti on ottanut ja edelleenkin ottaa uusia ruokia/makuja ruokalistalleen.
Alkuunsa meni kotiruoka sit yhtäkkiä ei - olisi syönyt vain kaupan vauvasosetta 5kk, ja siitäkin lähinnä paria makua. Hedelmäsoseista on aina kelvannut vain yksi maku!! JA oikeista hedelmistä toistaiseksi vain omena ja banaani - satunnaisesti nekin. Taisi olla tuossa 10kk korvilla, kun alkoi syödä joitain 8kk ruokapurkkeja, koskaan ei ole suostunut syömään niitä 1v. ruokia purkista (en ole kyllä jaksanut enää antaakaan, jos nykyään annan purkkiruokaa syö yhtä ja samaa 8kk merkkiä joka uppoaa, muut ei mene).
11 kk iässsä alkoi maistua hapanmaitotuotteet - erityisesti raejuusto, ja sillä +puurolla/leivällä elettiinkin välillä koko päivä (+maito) kun muu ei kelvannut. Puuroista on mennyt lähinnä aamunhyvä kaurapuuro ja nallen riisihiutalepuuro, joskus neljävilja ja nyt isompana on herkkua ollut oikea riisipuuro.
Välillä ei kelvannut jauhettu liha, välillä ei mene perunaruoat, nyt on kausi että vain perunaruoka maistuu - eli ei maistu pasta tai riisi. Ja kun neiti on päättänyt, ei hän syö ko.tarjottua ruokaa ja piste. Välillä otti tosi paljon pattiin yrittää keksiä mitä söisi, mutta kun ei ole paino-tai kasvuonglemia ollut päätin olla stressamatta ja tarjota sitä mitä muillekin lähinnä ja pitää varaksi purkkiruokaa (sitä yhtä!) ja raejuustoa joka kelpaa aina leivän kera. KUitenkin on makuvalikoima vähitellen karttunut.
Nyt juuri meillä taitaa olla kasvukausi menossa, kun syö tosi isoja annoksia kunhan vain ruoka on ' oikeanlaista' . Tällaista ei koskaan ollut esikon kanssa - hän söi aina miniannoksia ihan mitä vain, paitsi tuorekasviksia. JOten tsemppiä peliin, jos ei kasvuongelmia ole, anna sitä mitä syö, oppii vähitellen uusiin makuihin kyllä. KOkemuksesta sanon tämän.
Tosi hyviä neuvoja annoitte, ja niin kiva kuulla, että sauviksella soseutatte muutkin purkkiruokia. Lähipiirissä on ollut lähinnä vauvoja, jotka syö kaiken uudenkin, mitä annetaan ja ovat suoraan pystyneet siirtymään palaruokapurkkeihinkin. Tästäkös ne paineet kasvaa itsellä, kun mietin, mitä mä oon tehnyt väärin... Kaipa joka lapsella on sitten oma luonteensa, toisilla ruoka tuottaa ennakkoluuloisuutta enemmän.
Meidän herra on niin maitokissa, että muuta ei omasta mielestään ruuaksi tarvitsisikaan. Tuttipullon kun saa soseen jälkeen, niin silmät oikein muljuu nautinnosta ympyrää päässä soseen tuputtamisen jälkeen... Pähkäilenkin, miten ikinä päästään nokkamukiin asti! Puuro menee melko hyvin, ja nyt soseutin Aamunhyvänkin sauviksella - illalla testataan se sitten.
Kovasti kiitoksia pitkistä ja monipuolisista vastauksista, ovat takuulla avuksi! Tuli tälle äipälle heti uskoa huomiseen ruoka-asioissa, kun tähän asti oon ajatellut, et ehkä jätkä viimestään armeijassa siirtyy maidosta muihinkin ruokiin inttikavereiden esimerkin mukaan! Ehkä edetään meijän jäbän kaa siis jo aiemminkin ruokapuolella... ;)
Meillä ylihuomenna 10kk täyttävä tyttövauva - ruokien suhteen tosi vauva =)
Niin, alotimme kiinteät 6-kuisena mutta tyttö söi ekaa kertaa vasta 8-kuisena, sillonkin pieniä määriä ja huijaamalla ruoka meni suuhun. Vasta kun lopetin imetyksen tytön ollessa 9 kk, ruuat rupesivat maistumaan. No, varmaan sanomattakin selvää että hänelle kelpaavat vain ne 4-kuisten soseet. Itselleni tämä on kuitenkin jo niin iso asia että tyttö ylipäätään syö että en aio stressata asiasta (vaikka esim oma äitini kauhistelee...). Kuukauden päästä kokeilen taas josko 8-kuisten ruuat menisivät, enkä yhtään välitä mitä ympäristö ajattelee. Sormiruuasta tyttö ei ole innostunut, PAITSI kaikki suklaakeksit, piparit sun muut mitkä taaperomme on heittänyt lattialla kelpaavat mainiosti. Mikä ihme siinäkin on?
Tuo taaperopoikamme oli vauvana juuri sellainen että hänelle maistui kaikki ruoka, itse tehty, kaupan, soseinen tai karkea ja kaikki maut olivat yhtä hyviä. Heti kun oppi konttaamaan niin tie vei jääkaapille ja sitten alkoi vaativa kitinä - ruokaa mulle nyt ja paljon!
Esikoistyttömme taas oli sihtikurkku, söi tosi vähän, huonosti, nirsoillen ja mikään karkeampi ei kelvannut. Hänen kanssaan tehtiin niin että 1-vuotiaana soseet pois, oma lautanen ja haarukka ja samaa ruokaa pöytään kun muulla perheellä. Ja kas kun sitten maistuikin =) Hän on edelleen sellainen että soseen täytyy olla sosetta (kiisseleissä, jugurteissa ym ei saa olla mitään paakkuja) ja muu ruoka on muuta ruokaa. Nyt on 6 vuotta ja syö hyvin, maistaa ainakn kaikkea.
Eli jos vauvallemme ei kuukauden päästä nuo karkeat soseet kelpaa niin sitten teemme saman kun esikoisen kohdalla ja katsotaan mitä tulee. Minulla on ihan sama että kun kiirettä pitää koko ajan ja väsyttää niin annan vauvan kyllä syödä just sitä mitä suostuu syömään.
Viestistäsi ei selvinnyt että oletko tehnyt itse vauvalle kasvisruokia. Meillä ainakin meni oma tekemät kasvissoseet, porkkana, peruna, kukkakaali yms. kun soseutin ne sauvasekoittimella ihan sileäksi ja vähitellen lisäsin sekoittimella sosutettua lihaa ja kanaa joukkoon. Aluksi ilman pienintäkään nokaretta ja vähitellen rupesin jättämään pieniä paloja. Tällä tavalla saatiin ainakin kotiruuat uppoamaan.