8-vuotias lopettanut leikkimisen kokonaan, pitäisikö huolestua?

Vierailija

Vielä puolisen vuotta takaperin leikki lähistön lasten kanssa kirkonrottaa ja pistettä, keppihevonenkin oli ahkerassa käytössä.

Pelaa kyllä tietokonepelejä ja hyppii trampoliinilla mutta kokee leikkimisen jotenkin vastenmieliseksi. Haluaisi jo meikata ja otti korvakorut. Annan käyttää kynsilakkaa ja huulikiiltoa, pieniä korvakoruja. Pyytää isompia renkaita mutta toisaalta vielä kiipeilee pihapuissa niin en antanut lupaa, pelkään että repeävät.

Joululahjatoive oli rahaa ja oma hajuvesi.

Surettaa, vielä viime jouluna toivoi pehmoleluja ja tarroja :(
Miten muiden 8-vuotiaat käyttäytyy? Pitäisikö vain hyväksyä tämä vai kehottaa vielä leikkimään? Isänsä kanssa on innostunut pelaamaan Monopolya ja Piirrä&Arvaa-peliä, isä kun ei usein kotona ole työnsä takia.

Kommentit (6)

Vierailija

Lapsi kasvaa ja kiinnostuksen kohteet muuttuvat. Ihan normaalia tuo on. Todennäköisesti vanhat leikit tuntuvat lapsellisilta ja uudet, vähän vanhempien tyttöjen asiat alkavat kiinnostaa.

Vierailija

Minusta tuo kuulostaa huolestuttavalta, mutta olenkin maalta. Minun lapsuudessani leikimme Barbie-nukeilla ja paijasimme pehmoleluja vielä yläasteellakin, olen nyt siis 27. Voi olla, että kaupungissa saman ikäiset lapset kulkivat napapaidoissa ja vetivät röökiä... Tosin eiväthän ne sulje toisiaan pois...

Joka tapauksessa tuo kuulostaa minusta erikoiselta. 8-vuotias on kuitenkin vielä aika pieni! Kummityttöni on nyt 11-vuotias, asuu maalla. Kyllä hän leikkii vielä pehmoleluilla ja Bratzeilla, vaikka pojat, korut ja meikitkin kiinnostavat.

Vierailija

Kyllä mun 9-vee leikkii ja joululahjalistassa on pelkkiä leluja, ja onneksi myös kavereillaan on näin. Luulen, että tytön joulu olisi pilalla, jos paketeista löytyisi rahaa ja kosmetiikkaa. Ja niin olisi kyllä minunkin. On ihan tutkittu juttu, että pitkä lapsuus on hyväksi mm. mielenterveydelle. Siksi toivoisi, että vanhemmat siihen kannustaisivat. Mutta aika monessa minunkin tuntemassani perheessä vanhemmat suorastaan ylpeilevät juuri niillä asioilla, jotka yleensä ovat merkkejä siitä, että lapsuus on kääntymässä kohti loppuaan. Väitänkin, että aika usein nämä asiat liittyvät meihin vanhempiin ja siihen, mihin asioihin me lapsiamme rohkaisemme tai kannustamme. Jos jo varhaisessa vaiheessa aletaan vihjailla, että "vieläkö sä näilläkin leikit" tai "eikös nämä ole sellaisia pikkulasten juttuja", niin kyllä se lapsi ne vihjeet sieltä bongaa. Eikä aikuinen edes tajua, mitä on tullut tehneeksi.

Vierailija

Mä leikin kyllä varmaan kutosluokalla vielä. Olin pari vuotta sitten vahtimassa seitsemänvuotiasta ja kymmenvuotiasta ja ne kyllä molemmat vielä leikkivät. Kymmenvuotias lähinnä ulkoleikkejä, seitsemänvuotias kans kavereiden kanssa esim leluilla. Pelasivat myös pelejä.

- 22v.

Vierailija

Jaa, kyllä kuulostaa ikävältä, suoraan sanottuna.

Itsellä 11-vuotias, hyvin koulussa menestyvä, suosittu nätti tyttö jota ei kiinnosta meikkaamiset ja itsensä puunaaminen, tosin tendikkäitä vaatteita käyttää, mutta siinä se. Tykkää hirveästi vielä leikkiä, ihan itsekseenkin. Tosin jotkut tietokonepelit on tullut rinnalle ja kavereiden kanssa chattailu, mutta vielä maistuu leikki!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä kuulostaa ikävältä, suoraan sanottuna.

Itsellä 11-vuotias, hyvin koulussa menestyvä, suosittu nätti tyttö jota ei kiinnosta meikkaamiset ja itsensä puunaaminen, tosin tendikkäitä vaatteita käyttää, mutta siinä se. Tykkää hirveästi vielä leikkiä, ihan itsekseenkin. Tosin jotkut tietokonepelit on tullut rinnalle ja kavereiden kanssa chattailu, mutta vielä maistuu leikki!

Täytyy jatkaa vielä omaan viestiini, että olen aina kannustanut ja puhunut leikkimisestä positiiviseen sävyyn.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat